Filled Under: , ,

Michelisz: A telemetria tekintetében teljes adatmegosztás lesz

Tavaly Michelisz Norbert sikerei láttán többen is azon tanakodtak: nem lenne-e jobb Norbinak feljebb lépnie, és egy gyári csapathoz igazolnia? 


Nos, azóta tudjuk, nem kellett döntenie a Zengő Motorsport és a gyári autó között, hiszen ezt a szintet is együtt ugorja meg csapat és pilóta – Norbi 2013-ban a Zengő Motorsport színeiben indul a WTCC-ben, egy gyári fejlesztésű Hondával.


A túraautó-világbajnokság kisvilágbajnokát, Michelisz Norbit péntek délelőtt a kívülről sok szempontból álomszerűnek tűnő márkaváltás és a Honda-Zengő Motorsport együttműködés hátteréről és részleteiről kérdeztük.

- Hogy vagy? Mi minden történt Veled a nagy bejelentés óta?

Michelisz Norbert: - Köszönöm, jól vagyok. Volt időm pihenni és feltöltődni kicsit a rám váró nagy feladatok előtt, úgyhogy frissen és motiválton várom a 2013-as szezon rajtját és ezt az új kihívást a Hondával.


- Hogyan tartjátok a kapcsolatot az olasz JAS Motorsporttal, akik az autó építéséért felelnek? Napi kapcsolatban álltok velük? Mennyire tudjátok nyomon követni az autó fejlesztését stb.?

- Megmondom őszintén, hogy én ebből próbáltam eddig picit kimaradni, úgyhogy én csak közvetett kapcsolatban állok az olaszokkal. Szabó Ildikó intéz mindent, én pedig próbálok csak a saját feladataimra koncentrálni, február elejéig ráadásul úgy sem várhatóak komolyabb történések az autó fejlesztése kapcsán. Az új, 2013-as Honda Civic WTCC március elejéig lesz kész, addig a tesztelések is még a régi autóval folynak, azzal, amelyiket Tiago Monteiro vezette az elmúlt év utolsó három versenyén. Egyet már tesztelt is a csapat idén, és további teszteket terveznek még Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában is a szezon kezdete előtt. Úgy néz ki, hogy a három közül egyre vagy kettőre mi is elmehetünk majd, és Monteiro, valamint Gabriele Tarquini mellett én is vezethetem majd a tavalyi Hondát, tehát hárman fogunk osztozni az autón.

- Az imént többes számban fogalmaztál, azt mondtad: „mi is elmehetünk majd”. A „mi” alatt kit kell értenünk ebben az esetben? Bári Gergely versenymérnököd és a csapat többi tagja is elkísérhet Téged ezekre a tesztekre?

- Azt gondolom, hogy igen, hiszen a Hondának is érdeke, hogy mi, a Zengő Motorsport is minél tökéletesebben felkészüljünk az idei szezonra, és ne csak én, mint pilóta. Egy-egy ilyen teszten rengeteg hasznos információt tudunk gyűjteni a beállításokról is, ezért ezek az alkalmak ugyanolyan fontosak a versenymérnökök, mint a pilóták szempontjából.




- Ha már a beállítások szóba kerültek: év elején és év közben lesz összedolgozás ilyen téren a gyári Honda csapat és a Zengő Motorsport között? Megosztjátok majd egymással a beállításokat stb.? 

- Abszolút. A telemetria tekintetében teljes adatmegosztás lesz, a beállítások terén pedig részleges. Ne feledjük, hogy a pályák 2/3-a az autónak és a Hondának is új lesz, ezt tudják majd kompenzálni a pilóták: Tarquini, Monteiro és én, a Zengő Motorsporttal közösen. Az utolsó részletekig menőkig nem fogunk megosztani egymással mindent, de a lényegi irány tekintetében komolyan össze fogunk dolgozni. Ez egyébként minden csapaton, a gyári csapatokon belül is így működik. Teljes adatmegosztás pilóta és pilóta között általában nem létezik, mert ha például én Gergővel közösen kitalálok valamit, amit a többiek nem, az bizonyos értelemben a saját szellemi termékünk, és abból nyilván mi próbálunk meg profitálni. Ezzel nyilván a többiek is így lesznek, de még egyszer mondom: a lényegi dolgokban segíteni fogjuk egymást, és minden a rendelkezésünkre fog állni a jó szerepléshez. Nem lesznek különbségek házon belül, hiszen a Hondának is érdeke, hogy mindhárom autója jól szerepeljen a versenyeken.


- Tarquinivel és Monteiróval milyen viszonyt ápolsz?

 Tavaly mindkettőjükkel volt egy-egy ütközésed (Tarquini a Slovakiaringen, Monteiro Suzukában forgatta ki Norbit), van még benned tüske emiatt?

- Nem, abszolút nincs bennem semmilyen tüske, hiszen tudom, hogy ezek a koccanások is részei a versenyeknek, és alapvetően soha nem feltételezek szándékosságot egy-egy ilyen eset mögött. Egyébként kevés olyan versenyző volt tavaly, akivel ne lett volna legalább egy koccanásom, úgyhogy butaság lenne emiatt neheztelni bárkire. A Pepe Oriolával való ütközésemet is lezártam magamban, ez már a múlt, és én már előretekintek, az előttem álló feladatokra koncentrálok.



- Tavaly többször is elmondtad, mennyire a szívedhez nőtt a hátsókerekes vezetési stílus, és nyilván most eleinte nehéz lesz újra megszokni az elsőkerekes vezetést. Viszont az ütközéseknél gondolom, nem fogsz nagyon bánkódni amiatt, hogy már egy elsőkerekes autóban ülsz…

- Igen, ez így igaz, tény, hogy nagyon sok előnye is van az elsőkerék-meghajtásnak, melyek közül a legfontosabb talán az, hogy a test-test elleni küzdelmeknél könnyebb kivédeni a kívülről érkező erőhatásokat, mint egy hátsókerekes autó esetében. Ugyanakkor az állórajtoknál hátrányban leszünk a tavalyi évhez képest, úgyhogy tényleg több pozitívumot és negatívumot is fel lehetne sorolni, hogy mitől jobb az egyik és mitől a másik meghajtás, de ami a legfontosabb szerintem a márkaváltásunk kapcsán, hogy hiszem: nyers tempó tekintetében előrelépés lesz a Honda a BMW-hez képest.


- Anno, első WTCC-s éveidben, amikor még Te, Tarquini és Monteiro is SEAT-tal versenyeztetek, volt, hogy borsot törtél az orruk alá és legyőzted őket, holott ők már akkor is rutinos nagymenőknek számítottak. Készen állsz rá, hogy most a Hondánál is a nyakukra nőjél?

- Igen, ez lenne a terv, de pontos célkitűzésem az eredmények tekintetében nincs. Nem várom, hogy egyből az év elejétől, az első pillanattól kezdve fel tudom majd venni velük a versenyt és le tudom majd győzni őket. Azt azért látni kell, hogy a két gyári pilóta, Tarquini és Monteiro a saját ízlése szerint fejlesztette az autót, úgyhogy az elején lemaradásból indulok velük szemben. Ők csak elsőkerekes autókkal versenyeztek eddig a WTCC-ben, én viszont az előző két évben BMW-vel mentem, úgyhogy most újra rá kell állnom az elsőkerekes vezetésre. De az is igaz, hogy annak idején én is elsőkerekes autókkal kezdtem el versenyezni, ezért papírforma szerint nem kellene, hogy gondot okozzon az elsőkerekes stílusra való átállás. A szezon második felében már mindenképp szeretnék a két gyári pilóta nyakára nőni, és harcban lenni a futamgyőzelmekért.



- Ha már a futamgyőzelmeknél tartunk, azt tudtad, hogy Te lehetnél a WTCC történetében az első olyan pilóta, aki három különböző márkával is tudott futamot nyerni a vb-n? (Igaz, idén Tarquininek is meglesz erre az esélye.) Ad ez plusz motivációt?

- Alapvetően plusz motivációt ez nem ad, de utólag persze mindig jó érzés nézegetni a különféle statisztikákat, főleg, ha sikerül valami olyat elérni, amit másnak korábban még nem sikerült. De a motivációt számomra nem ez adja, hanem az, hogy minden futamon kihozzam a lehetőségeimből a maximumot, nyerjek legalább egy futamot az idei évben is és megpróbáljak a 6. helynél előrébb végezni az összetettben. Ez a cél.


- Tudjuk: a szerződés értelmében ugyanazt a technikai hátteret kapjátok Ti is, mint a két gyári pilóta és az év közbeni fejlesztéseket is megkapjátok. Ez így helytálló? Megkapjátok az év közbeni fejlesztéseket, vagy meg kell mindig külön vennetek őket?

- Én úgy tudom, hogy automatikusan megkapunk mindent. Az autónak van egy ára, ami magában foglalja, hogy év közben is minden fejlesztést megkapunk majd. Egyébként akkor se lenne nagy tragédia, ha nem így lenne. Úgy értem, 1-1 új alkatrész a WTCC-ben nem hoz akkora előnyt, mint mondjuk a Forma-1-ben, itt nem rohamos fejlesztésekről, inkább szép fokozatos fejlesztési ütemről beszélhetünk. Még a BMW-nél is látszott, hogy hiába nem fejlesztettek rajta az elmúlt években semmit, még így is lehetett vele futamot nyerni tavaly. Ezért azt mondom, hogy még ha nem is kapnánk meg minden fejlesztést a Hondától, akkor se kerülnénk egyik futamról a másikra másodperces hátrányba a gyári pilótákkal szemben, ráadásul erről ugye szó sincs. Minden fejlesztést meg fogunk kapni mi is, és a három versenyautó között semmilyen eltérés nem lesz. Az persze előfordulhat majd esetenként, hogy az időhiány miatt egy-egy új alkatrész először csak az egyik autóra kerül fel, és a másik kettőre csak a következő versenyhétvégétől kezdve. Ilyenkor nyilván nem a miénk lesz az az egy autó, amelyikre egyből felkerül az új megoldás, de ez nem biztos, hogy hátrány, hiszen egy vadonatúj alkatrész bevetése mindig jár némi kockázattal is, nem baj, hogy nem mi leszünk a tesztalanyok. Ami fejlesztések beválnak és működnek, azokat meg fogjuk kapni mi is kivétel nélkül.



- Azért ez így nagyon jól hangzik…

- (Nevet.) Igen, abszolút. Tudom, hogy sokan féltettek/féltenek minket ettől a váltástól, de én – ismerve a hátteret, a részleteket, a Honda hozzáállását stb. – tudom, hogy nem véletlenül született meg éppen ez a döntés a csapat részéről, és bízom benne, hogy jól döntöttünk. Remélem, az élet is ezt igazolja majd.


- Mi is őszintén reméljük és kívánjuk, hogy így legyen. A pályán szabad lesz a harc a három Honda-pilóta között?

- Igen, teljes mértékben szabad lesz a harc köztünk. Persze, ha úgy alakul az év vége felé, hogy valamelyikünknek esélye lesz megszerezni a vb-címet, akkor szerintem természetes, hogy a másik két pilóta segíteni fogja őt, de szerintem ebben az esetben ránk se kellene szólni, hiszen ez magától értetődő – mostantól mindhárman a Honda sikeréért harcolunk. De addig a pontig, amíg nem az a tét, hogy a Honda lesz a világbajnok vagy más, addig teljesen szabad lesz a harc hármunk között. Attól nem kell tartani, hogy Michelisz Norbert másodhegedűs szerepkörbe kényszerül egy másik pilóta mögött. Csapatutasításból biztosan nem, és hát azon leszek minden erőmmel, hogy a teljesítményemből kifolyólag se kerülhessek ilyen helyzetbe.


- Az egyik tavaly év végi interjúnkban említetted, hogy 2012-ben több futamgyőzelemre is esélyed lett volna, ha nem kell a privát bajnoki értékelésre figyelned. Idén már nem indulhatsz a Yokohama Trophyban. Könnyebbség lesz ez számodra, vagy bánod, hogy nem védheted meg kisvilágbajnoki címedet?

- Különösebben nem bánkódom amiatt, hogy nem tudom megvédeni a címemet. A Yokohama Trophy egy fontos lépcső volt a pályafutásomban és a csapat életében, amit meg kellett ugranunk, de számomra pilótaként mindig is az összetett értékelés volt az igazán fontos. Én mindig az összetettben szerettem volna minél jobban szerepelni, minél többször dobogóra állni, hiszen egy versenyző számára ez jelenti a legnagyobb kihívást és elégtételt. És való igaz, úgy érzem, hogy például Curitibában és Makaóban tavaly reális esélyem lett volna az abszolút győzelemre, ha nem kell arra figyelnem, hogy biztosan enyém legyen a privát bajnoki cím, hiszen a nyers tempónk mindkét hétvégén megvolt a győzelemhez. Persze nem tudjuk, mi lett volna, ha, és ez már a múlt, de előretekintve a jövőre, én nem bánom, hogy a folytatásban már csak egy frontra kell majd koncentrálnom, mert ez mindenképp könnyebbséget jelent majd számomra.



- Ahogy könnyebbséget jelenthet az is, hogy már ilyen korán tudod, idén is biztos helyed van a WTCC-ben, méghozzá nem is akármilyen helyed! Mindezt ráadásul olyan időkben, amikor az előző idény első három helyezettjének sincs még biztos helye az idei mezőnyben… Szerencsésnek érzed magad?

- Abszolút, nagyon is. Az előző években mindig fordított volt a helyzet: a többieknek általában biztos helyük volt a sorozatban, nekem viszont sokszor az utolsó pillanatokban vált csak biztossá az indulásom. Úgyhogy igen, nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy lényegében már tavaly év végén, Makaóban úgy nyilatkozhattam, hogy biztosan a WTCC mezőnyét erősítem majd 2013-ban is, miközben a háromszoros világbajnok Yvan Muller és a tavalyi világbajnok, Rob Huff is még mindig úgy nyilatkoznak, nem tudják, hol folytatják idén. Ezúton is szeretném megköszönni minden támogatómnak, a Zengő Motorsportnak és mindenkinek, aki bármilyen módon segíti a pályafutásomat, hogy elérhetővé tették számomra ezt a lehetőséget, és ilyen nyugodt körülmények között készülhetek a 2013-as szezonra.

- Hogy állsz a felkészüléssel? A fizikai edzéseket elkezdtétek már a személyi edződdel, Matics Zsolttal?

- Igen, két hete kezdtük el az edzéseket, és heti 2-3 alkalommal találkozunk, vagy ha ez nem sikerül, akkor Zsolti összeírja nekem az edzésprogramot, hogy mit hogyan csináljak. Ez az előző években is tökéletesen működött, úgyhogy a fizikai-mentális felkészülésemmel remélhetőleg idén sem lesz probléma, és ez nem lesz akadálya a jó szereplésnek.

- Mármint ez sem…

- (Nevet.) Igen, ez sem.


- Köszönöm szépen, és a P1race szerkesztősége és olvasói nevében is sok sikert kívánok Neked és a csapatnak az idei évadra. Hajrá Norbi, hajrá Zengő Motorsport!

- Köszönjük szépen.


forrás: P1Race.hu