Filled Under: , ,

Ilyen lesz a jövő F1-es autója

GPS által vezérelt szárnyak, vezetés közben szabályozható leszorító erő és fedett, a jelenleginél biztonságosabb cockpit? Visszatérés egy olyan állapothoz, amikor az F1-es autók fejlesztései az utcai gépek előtt járnak, vagy legalábbis lépést tartanak velük, mindezt úgy, hogy hasonlóan izgalmas maradjon a Formula–1? 

A Klebik Vilmos szárnyaló fantáziája által megrajzolt megkapó konceptautó erre kínál egy lehetséges megoldást. Képek és videó a nem túl távoli jövő lehetséges Formula–1-es gépéről, amelyhez az idei Ferrari szolgált mintaként. 

Az autó a Ferrari F2012-re épül aerodinamikai változtatásokkal. Az első és hátsó szárnyakat kettéosztottam és független felfüggesztésű, DRS-hez hasonló lamellákat raktam rájuk (repülőgépszárnyhoz hasonló elven működnek). Ezzel az autó leszorítóerejét szabályozni lehet fékezéskor vagy akár a két oldala között kanyarokban.

A szárnyak nem mechanikusan lennének a kormányhoz kötve, hanem a fedélzeti számítógép és a GPS együtt határozná meg a dőlésszögüket az autó helyzetéből a pályán és a pálya vonalához képest.

Egy zárt és egy nyitott változatot készítettem. A zárt kabin két plusz merevítést kapott oldalról, illetve egy kisebb merev tetőt, hogy felfogja a nagyobb ütközéseket, mint amilyen Alonso balesete volt a 2012-es Belga Nagydíjon.

A félig nyitott változatnál hiányzik a búra, de a két oldalsó merevítést meghagytam, és a pilóta fejét felülről védi egy kilógó elem. A nyitott változatban a kiszélesített kabinban két új beömlőnyílást terveztem a pilóta ülése mellé, ami plusz hűtést adhat az extrém forró versenyekre, például Abu-Dzabiban.


A hátsó szárny egy oszlopra került, és két szintje van. Az alsó két elem fix, és az áttervezett kipufogó egyenesen a lamellákra vezeti a kipufogógázt, növelve a leszorítóerőt, a két felső elem pedig függetlenül mozgó aktív szárny. Középen a repülőgépfarok-szerű elem az oldalsó stabilitásban segít.

A padlólemezt jelentősen keskenyítettem, és az íve követi az autó vonalvezetését, hogy minél kevésbé befolyásolja a leszorítóerőt és jobban lehessen irányítani a szárnylapok mozgatásával.


 forrás: Népsport/ Ideális ív