A rendszer használatát illetően az idei évre bevezettek némi módosítást, hiszen eddig az összes pénteki és szombati eseményen szabadon aktiválható volt az eszköz, mostantól viszont az edzésnapokon is csak a versenyre kijelölt szakaszokon lehet majd azt bevetni - cserébe viszont az ígéretek szerint több, legalább kettő DRS zónát neveznek majd meg minden helyszínen.
A változtatás elsősorban a pilóták kérésére történt, hiszen a látványhoz és a küzdelemhez sem járult hozzá, hogy egy kvalifikációs körön a hüvelykujjukkal állandóan a DRS gombját nyomkodták.
„Szerintem jó döntés volt” - mondta a szabályváltozással kapcsolatban Mark Webber a múlt héten Jerezben. - „A versenyzők már egy ideje szerették volna elérni, hogy a DRS-t az időmérőn is csak azokon a helyeken használhassuk, ahol a versenyen. Nem sok értelme volt a versenyzők, a csapatok és a nézők számára sem, hogy egész pénteken és szombaton nyitott DRS-sel köröztünk. Csak a kockázatot növelte, és ha kezelhetjük a helyzetet egy kicsit jobban, akkor miért is ne tennénk?”
A pilóták véleménye azonban nem volt teljesen egyöntetű, hiszen a túlzott óvatosság miatt már nem először értetlenkedő Lewis Hamiltonnak semmi gondja nem lett volna azzal, ha változatlan marad a szabály.
„Én személy szerint legszívesebben mindenhol használnám! Azonban a többi versenyző kevesebbet szeretne belőle, szóval rendben van így” - mondta a brit, hozzátéve, hogy szerinte a versenyek képén nem fog változtatni ez a módosítás. - „A héten sokat vezettem DRS-sel is, volt hogy a célegyenesben és a hátsó egyenesben is használtam, de nem jelentett nagy különbséget.”
Az elmúlt két évben sokan azt gyanították, hogy a szombati szabad DRS-használat a Red Bullnak kedvez, akiknek autója a kanyarokból kifordulva legkorábban visszanyerte azt a stabilitást, amely mellett már biztonságosan csökkenthető volt a leszorítóerő. A Lotus technikai igazgatója, James Allison viszont Hamiltonhoz hasonlóan szintén úgy kalkulál, nem fogja felbolygatni az erősorrendet az eszköz csökkentett szerepe.
„A mezőny első felének csapatai nem hinném, hogy annyira eltérő megoldásokat használtak volna, hogy ez a változás miatt most különösebben átrendeződjenek az erőviszonyok” - mondta a szakember.
Allison szerint a technikai szakemberek dolgát sem könnyítette meg a változás, hiszen ugyanúgy a határon kell majd táncolniuk a hátsó szárny beállításaival, mint a korábbi két esztendőben. A nagy különbséget azokhoz az időkhöz képest tapasztalja, amikor még nem létezett a légellenállás-csökkentő rendszer.
„Beállítások szempontjából a DRS önmagában egy nagyon egyszerű eszköz, azonban mégis nagyban megnehezíti a dolgunk. A DRS érkezése előtt a hátsó szárnyak voltak az autók legkönnyebben kezelhető aerodinamikai elemei. Nagyjából mindenkinek hasonló volt a szárnya, hiszen azon a területen nem lehetett különösebb aerodinamikai előnyhöz jutni. Mindenki meredekre állította Monacóban, laposra Monzában, a többi helyszínen pedig köztes megoldást alkalmaztunk, és ennyi volt” - magyarázta a Lotus technikai csapatának első embere.
„Amióta bevezették a DRS-t, olyan szárnnyal kell rendelkeznünk, amely alapállásban biztos leszorítóerőt nyújt, majd amikor aktiváljuk a rendszert, a lehető legkisebbre csökkenti a légellenállást. Ez pedig azt eredményezi, hogy sokkal inkább az optimális beállítások határán kell működtetnünk a légterelőt, hiszen nyilvánvaló, hogy ez teljesítményjavulást eredményez.”
A műszaki kihívások mértékét pedig az új szabályok sem csökkentik, mutatott rá a szakember.
„Ez a határon táncolás azzal jár, hogy ha apró dolgok, például bogarak eltalálják a szárny élét, vagy egy kis víz kerül rá, vagy csak egy kicsit elszámoljuk magunkat a szélcsatornában, akkor az már nem lesz eléggé stabil.
Ez jelenti a nehézséget a mai hátsó szárnyak esetében: meg kell találni a megfelelő kompromisszumot a stabilitás és a felnyitási hatékonyság között. És a DRS szabályának idei változása erre nem lesz hatással. Persze mondhatjuk, hogy mostantól kevésbé lesz lényeges a DRS hatékonysága, azonban még mindig sokat jelent majd a köridő szempontjából, így továbbra is késhegyen táncolva kell kiéleznünk a szárnyakat” - mondta Allison.
forrás: hírado.hu