Filled Under:

A 2013-as szabályváltozások

Annak ellenére, hogy a 2013-as technikai szabályok a korábbi évektől eltérően csak néhány ponton változtak, ezek az apró változások is hatással vannak a csapatok 2013-as autóira, bár nagy valószínűséggel az erősorrendben nem okoznak majd drámai átrendeződést. 


1. A súly: A 2013-as szezonban a Pirelli új gumiabroncsainak a súlya növekedni fog, egy szett 2 kilogrammal lesz nehezebb, mint a 2012-es keverékeik, annak érdekében pedig, hogy ez ne okozzon változást az autók tekintetében, az FIA az autók minimum súlyát 640 kilogrammról 642 kilogrammra növelte. Ennek eredményeképpen pedig a súlyelosztási követelményeken is változtatásokat hajtottak végre, így 2013-tól 292-343 kilogramm lesz az első és a hátsó tengelyek minimum súlyterhelése, így a csapatok rendelkezésre 7 kilogrammos mozgástér áll csupán. 

 2. Lépcsős orr: Az új biztonsági szabályok miatt a 2012-es szezonban az autók orrán keletkező lépcsőt sokan csúnyának találták, ezért az FIA egy nem strukturális szépségpanel alkalmazását tette lehetővé az istállók számára, hogy azzal eltüntessék a lépcsős orrmegoldást. A panel formáját a szabályok szigorúan körülírják, így annak használata révén nem lehet majd aerodinamikai előnyhöz jutni.
3. Új első szárny teszt: Az első szárnyak hajlékonyságának a megakadályozása érdekében az FIA a 2013-as szezonban tovább szigorítja az első szárnyakra vonatkozó tesztelőírásokat. 2013-ban, bár továbbra is 1000 N (100 kilogrammos) terhelést kell elviselniük az első szárnyaknak, ezentúl azt a hosszanti és a keresztirányú tengelyen két különböző ponton mérik, ráadásul a szárny alakváltozása a korábbi 20 milliméter helyett maximum 10 milliméter lehet.
4. Terhelési és töréstesztek: 2013-tól több különböző terhelési tesztnek kell megfelelnie a bukócsőnek, miközben a karosszériára vonatkozó töréstesztek követelményeit is módosították.
5. Túlélő cella: A túlélő cella oldalterheléses tesztjének a követelményeit is szigorították, és ezt követően nem csak egy, hanem az összes, a csapat által készített túlélő cellát alá kell vetni a tesztnek.
6. DRS: A 2013-as szezontól kezdve nem használhatóak az aktív dupla DRS rendszerek, amikor is a DRS aktiváló mechanizmusát használják fel más célokra. E mellett a nagydíjhétvégék alatti DRS használatot is szigorítják, míg korábban a DRS-t a szabadedzések és az időmérő edzések alatt a pilóták bárhol használhatták, addig mostantól kezdve a szabadedzések és az időmérő edzés alatt is csak a futamra kijelölt DRS zónában engedélyezett a DRS rendszer használata.

forrás: formula.hu