Ő fogja a Zengő Motorsport tavalyi BMW-jét vezetni

A hazai motorsport-rajongók közül valószínűleg keveseket hoz rögtön lázba, ha azt mondjuk, a WTCC idei monzai szezonnyitóján Jean-Philippe Dayraut fogja vezetni a Zengő Motorsport egyik tavalyi BMW-jét, ami azóta már az Anome csapat birtokát képezi. Aki viszont látta már Dayraut-t élőben vezetni, annak nem nagyon kell ecsetelni a francia képességeit!


Nos, nekem már volt szerencsém élőben megtekinteni őt, miközben épp egy 600 lóerős versenyautót terelgetett, és mondhatom, elementáris egy élmény volt! Dayraut még 2009-ben két verseny erejéig belekóstolt a ralikrosszba, és a második ilyen vendégszereplését a helyszínen tekinthettem meg a német ralikrossz Eb-futamon. Röviden talán elég, ha annyit mondok, nem szerzett pontot azon a versenyen, mégis mindenki csak róla beszélt, mert olyat körzőzött a pályán, amilyet addig senki nem látott még a ralikrosszban. Meghonosította a jeges stílust – már az egyenesek közepén kilinccsel előrefele közlekedett a következő kanyarra készülve, egyszóval, hihetetlenül látványosan vezetett, és közben még csak lassabb sem volt, mint a többiek. Hatékonyan volt látványos!

Dayraut egy igazi jelenség a pályán. Ahol ő ott van, azt előbb-utóbb biztosan észre fogják venni a nézők. Na de ennyit a szavakról, beszéljen helyettem a 2009-es német ralikrossz Eb-futam egyik előfutamának felvétele, Dayraut főszereplésével. Érdekesség, hogy az idén már szintén a WTCC-ben versenyző Marc Basseng is rajthoz állt ezen a futamon, ő épp René Münnichet helyettesítette akkor.


Akik esetleg nem ismernék az Andros Trophy-t, azok kedvéért viszonyítási pontként hadd jegyezzem meg, hogy a legendás francia jégverseny-sorozat történetének eddig legsikeresebb versenyzője az azóta a WTCC-ben három világbajnoki címet is szerző Yvan Muller, míg a második legsikeresebb az előző öt bajnokságból négyet – ráadásul három külön márkával! – megnyerő Dayraut. A 3. helyen bizonyos Alain Prost következik az örökrangsorban három összetettbeli győzelmével, őt talán keveseknek kell bemutatnunk az autósport szerelmesei közül…

Dayraut eddigi pályafutása során egyébként az autósportok csaknem összes válfaját kipróbálta, a formulaautózástól, a ralitől és a pályaversenyzéstől kezdve a túraautózáson, a jégralin és az Andros Trophy-n át a ralikrosszig, a hegyi versenyzésig és a GT-ig , és ahol megfordult, oda általában a sikerek is mindig követték.

Dayraut genetikai úton fertőződött meg a motorsportok szeretete által, hiszen édesapja, Jean-Claude Dayraut a maga idejében francia bajnok autókrossz-versenyző volt, aki később a Dakar-ralit is sikerrel teljesítette. Fia, Jean-Philippe quadozással kezdte versenyzői pályafutását, és 1998-ban 2. lett a francia Super Quad bajnokságban. 1999-ben a formulaautózásra váltott, és rögtön megnyerte a francia Formula Junior bajnokságot.

Később ennek ellenére inkább a túraautózás felé orientálódott, és 2000-ben 2. lett a francia túraautó-bajnokságban, ahol a következő évben a bajnoki címet is megszerezte egy BMW-vel. Az Andros Trophyn első nekifutásra, 2000-ben rögtön a 2. helyen végzett az összetettben, 2003-ban pedig világbajnok lett – a jégverseny-vb-t nyerte meg egy Mitsubishi volánjánál. Ezt 2004-ben a francia Peugeot RC kupa megnyerése, 2005-ben a Porsche Carrera kupa, majd 2007-ben a francia GT-bajnokság Megane Trophy sorozatának 2. helyezése követte a sorban.

2008-ban 4. lett a francia GT-bajnokságban, majd 2009-ben megszerezte első Andros Trophy bajnoki címét a Skodával. A következő két évben ezt a címét megvédte, előbb Skodával, majd BMW-vel lett újból bajnok. 2011-ben a legendás amerikai hegyiversenyen, a Pikes Peaken is elindult, ahol egy Daciával 3. lett a nyílt kategóriában. 2012-ben már egy Minivel végzett a 2. helyen az Andros Trophy összetettjében, de idén visszahódította a bajnoki címet, és ezzel a Mini számára is megszerezte az első végső győzelmet a sorozatban. Április 14-én lesz 43 éves.

Dióhéjban ennyit kell tudni Jean-Philippe Dayraut-ról. Ő fogja tehát vezetni idén a WTCC-ben az egyik korábbi Zengő Motorsport-féle BMW-t, legalábbis a monzai szezonnyitón mindenképp. Sok mindent látott már, nincs olyan vezetéstechnikai fortély, ami ne lenne benne a kisujjában, és hát onnan jött, ahonnan Yvan Muller! Biztos vagyok benne, hogy valamilyen úton-módon a WTCC-ben is ki fogja vívni a figyelmet magának, és általa egy nagyon erős BMW-pilótával gazdagszik a mezőny.

forrás: P1Race.hu