Wéber: A magyar autósport hírnevét próbáljuk öregbíteni

Miközben Michelisz Norbert épp Olaszországban vizitál az ő gyári fejlesztésű Hondáját is építő JAS Motorsportnál, az eddig a formulaautózásból ismert Kiss Pál Tamás pedig ugyancsak elkezdett mozgolódni a WTCC irányába, addig a Zengő Motorsport másik pilótája, Wéber Gábor sem tett le arról, hogy ott legyen a WTCC idei mezőnyében.


Gábor a SEAT Leon Európa-kupa korábbi bajnokaként tavaly, a szezon első felében a WTCC hat versenyhétvégéjén állt rajthoz a Zengő Motorsport második számú BMW-jével, és a slovakiaringi, valamint a hungaroringi első futamon első vb-pontjait is megszerezte. Később maga is oroszlánrészt vállalt a Hondával folytatott tárgyalásokban, és elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy Norbi idén egy gyári fejlesztésű Honda Civickel indulhat majd a túraautó-világbajnokság futamain.

Hogy maga Gábor ott lesz-e a mezőnyben, az viszont egyelőre kérdés, miközben szépen lassan egyre több dolog tisztázódni látszik az idei rajtrácsot illetően. Keverednek a kártyák rendesen, most legutóbb például a SEAT-hoz is került egy igazi toppilóta Rob Huff személyében. Wéber Gábor segítségével most megpróbálunk eligazodni az idei pilótakeringőben, és kicsit tisztább képet kapni az idén várható erőviszonyokról.

-Kezdjük rögtön a legfrissebb hírrel. A világbajnoki címvédő Rob Huff a Münnich Motorsporthoz igazolt. Mit szólsz a hírhez? Meglepett? 

Wéber Gábor: - Nem, engem egyáltalán nem lepett meg. Sem neki, sem Yvan Mullernek nem volt állása idénre, ezért egyértelmű volt, hogy előbb-utóbb leszerződnek valamilyen csapatba, és nyilván oda fognak menni, ahol megfizetik őket, nem pedig nekik kell fizetniük azért, hogy versenyezhessenek. Huff nagyrészt nyilván ezért döntött a Münnich Motorsport mellett, mert ők azok közé a kevesek közé tartoznak, akik megtehetik, hogy fizessenek az egyik pilótájuknak azért, hogy náluk versenyezzen. Ráadásul, a SEAT azért egy olyan autó, amivel ha a vb-címért nem is, de 1-1 futamgyőzelemért azért harcba lehet szállni, ahogy ezt (Gabriele) Tarquini is megmutatta tavaly, úgyhogy arról sincs szó, hogy Huffnak teljesen le kell most számolnia minden reményével, ami a jó szereplést illeti. Nem lesz olyan könnyű dolga, mint az előző években a Chevyvel volt, az biztos, de azért nem lesz reménytelen helyzetben. 2014-től pedig jönnek az új szabályok és az új gyártók, és akkor majd úgyis újra lehet osztani kicsit a lapokat, ő pedig addig is benne marad a köztudatban és a sorozat vérkeringésében.

- Zengő Motorsportos csapattársad, Michelisz Norbi most épp Olaszországban van a gyári Hondákat felkészítő JAS Motorsportnál. Beszéltél vele a kiutazása előtt?

- Nem, most épp nem beszéltem vele, de már úgyis átbeszéltünk mindent a Hondával kapcsolatban az utóbbi időben, úgyhogy majd igazából akkor leszek kíváncsi, hogy mit mond, ha hazajött. Elég sok idő telt már el a bejelentés óta, ő is jó sokat várt már az autóra, úgyhogy nagyon viszket a tenyere. Ha minden igaz, a héten először ki is próbálhatja az autót, úgyhogy ha hazajött, akkor lesz miről beszélnünk, az biztos. Nagyon kíváncsi vagyok a véleményére és az első benyomásaira, reméljük, olyan lesz az autó, amilyennek elképzeltük.


- Köztudott, hogy Neked is oroszlánrészed volt abban, hogy végül sikeresen létrejött a Zengő Motorsport és a Honda közötti megállapodás. Azóta is tartod a kapcsolatot a Hondával? A Te idei versenyzésed kapcsán kezd már kikristályosodni valami?

- A Hondával továbbra is heti kapcsolatban állok, de innentől nagyobb részt igazából már a csapaton és a gyári Hondán fog múlni, hogy én mikor ülhetek be a második, a tavalyi autóba, és ha beülhetek, akkor hány versenyen és hogyan. Ez jórészt pénzkérdés is, hiszen ezt az egy autót sem volt olcsó és egyszerű megszerezni Norbinak, de örülök neki, mert így ő legalább tényleg egy igazi, gyári fejlesztésű csúcstechnikával versenyezhet idén, és meglesz rá az esélye, hogy a tehetségéhez méltó helyre kerüljön a mezőnyben.

- A WTCC-n kívül más opció szóba jöhet számodra?

- Végső esetben igen, de az lenne a legjobb, ha a WTCC-ben tudnám folytatni, ezért most várom, hogy mit mond a csapat, és mikor ülhetek bele a második autóba. Németországban indulhatnék a Porsche Carrera kupában, vagy ha nagyon nincs más, akkor az ETCC is szóba jöhet még, mert semmiképp sem szeretnék egy teljes évet kihagyni. Ugyanakkor a WTCC kapcsán tényleg rengeteg pénzről van szó, és nagyon komplikált a helyzet. Ez kifelé talán kevésbé jön le, de pont ugyanolyan nehéz megteremteni a lehetőséget, hogy az ember egy csúcstechnikában versenyezhessen, mint a pályán a vb-címért harcolni. Ez gyakorlatilag egy külön verseny a színfalak mögött, és senkinek sem egyszerű a helyzete.



- Nemrég Kiss Pál Tamás is megpedzette, hogy szeretne elindulni a WTCC hungaroringi futamán, amelynek kapcsán több csapattal is felvette a kapcsolatot. Örülnél neki, ha ő is ott lenne a hungaroringi versenyen, és Michelisz Norbival együtt hárman hajthatnátok a pályán a magyar sikerekért?

- Természetesen örülnék neki, főleg, ha – ahogy fogalmaztál – hárman lennénk, mert ez ugye azt feltételezné, hogy én is ott vagyok (nevet). Én tényleg csak örülnék neki, ha Tomi is ott lenne a mezőnyben, és kíváncsi is lennék rá, hogy mire képes egy túraautóval. Úgy gondolom, hogy az én versenyzésemet ez nem befolyásolná. Amikor versenyhétvége van, akkor én mindig igyekszem csak a saját feladatomra koncentrálni, de minél több magyar versenyző van mellettem a mezőnyben, én annál jobban örülök. Tudjuk, hogy Kiss Pál Tomi és Kiss Norbi is nagyon magas szintet képviselnek versenyzőként, és én úgy gondolom, hogy nekik is bármikor ott lehetne a helyük a mezőnyben. Mindannyian a magyar autósport hírnevét próbáljuk öregbíteni, ezért kívánom nekik, hogy legyen legalább olyan sikeres az idei évük is, mint a tavalyi volt, akár a WTCC-ben, akár máshol.


- Huffról és a Münnich Motorsportról már ejtettünk néhány szót, most vegyük sorra röviden a mezőny többi tagját. A privát Chevyket futtató Bamboo Engineering részéről elég nagyra törő célok hangzottak el az idei szezon kapcsán. Szerinted mennyi annak a realitása, hogy ők harcba szállhatnak idén a vb-címért?

- Szerintem nem sok. (Alex) MacDowall nagyon leszerepelt a szememben tavaly, úgy gondolom, hogy benne nincs meg a kellő intelligencia és tehetség ahhoz, hogy akár csak futamokat nyerjen a vb-n, holott tudjuk, hogy az autója erre bőven alkalmas lenne. (James) Nash-ben én valamivel több potenciált látok, de azt azért kizártnak tartom, hogy idén ő harcban legyen a vb-címért. Ő egy ügyes pilóta, Norbival sokat mentünk vele együtt még a SEAT Leon Európa-kupában is, és rengeteget fejlődött azóta is, úgyhogy benne tényleg látok potenciált. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy hiába nyerő autó a Chevy, MacDowall vagy épp (Pasquale) Di Sabatino tavalyi példája is megmutatta, hogy bizony csúnyán be is lehet vele égni, mert hát kell a pilóta is, aki kihozza belőle a maximumot. Nash 1-2 futamon talán okozhat majd meglepetést, és kíváncsian várom, hogy kik lesznek az RML pilótái, hiszen a bamboo-sok számára chevysként ők jelentik majd a fő viszonyítási pontot.



- Az RML pilótapárosáról ezek szerint még Te se tudsz semmi biztosat…

- Nem, és őszintén szólva annyi a pletyka, hogy én gyakorlatilag semmilyen végkifejleten nem lepődnék meg. Azt látni kell, hogy egy privát csapat esetében azért nagyon sok mindent meghatároz a pénz. Kevés olyan pilóta van a mezőnyben, akinek fizet egy csapat azért, hogy náluk versenyezzen, talán csak Yvan Muller és Rob Huff ilyenek, meg persze a gyári Honda-pilóták, Tarquini és Monteiro, a többieknek különféle szponzorok révén többnyire pénzt kell vinniük a csapatba ahhoz, hogy versenyezhessenek. Innentől kezdve pedig azt mondom, hogy szinte akárki kiköthet az RML-nél, akár egy Robb Holland is, vagy egy olyan pilóta, akinek még nem is hallottuk a nevét, de jó szponzori háttérrel rendelkezik. És ez még inkább igaz lesz akkor, ha az RML egyik pilótája Yvan Muller lesz. Neki biztosan fizetnének azért, hogy versenyezzen, így a másik pilóta gyakorlatilag tényleg lehetne bárki, aki eleget fizet. Nyilván ennek semmi realitása nincs, de ha holnap fognám magam és 1 millió euróval besétálnék az RML-hez, hogy megjöttem, akkor lehetnék akár én is Yvan Muller csapattársa náluk. Jelenleg ez a helyzet. A privát csapatoknak szükségük van a pénzre, és arra, hogy legalább annyi legyen a bevétel, mint a kiadás oldalon, különben értelemszerűen nem éri meg nekik elindulni a bajnokságban.


- Mire lesz képes szerinted a Lada a WTCC-ben?

- A Lada szerintem sose lesz egy világverő márka. Elvileg gyári program az övék is, de kicsit nekem keszekusza és szervezetlen az egész, és nem hinném, hogy ők egy olyan élautót tudnak építeni, amivel a vb-címért harcolhatnának. Még akkor sem, ha egyébként James Thompson egy kiváló fejlesztőpilóta. A gyári Hondához biztosan nem fognak tudni felnőni, mivel ők is folyamatosan fejleszteni fognak, és idén még a Chevyk is nagyon erősek lesznek. A súlykompenzációs rendszer és egyéb engedmények segítségével elképzelhetőnek tartom, hogy az FIA versenyképessé teszi majd őket bizonyos mértékben, de biztos vagyok benne, hogy nem ők lesznek a mérce.


- Fordok biztosan nem lesznek a mezőnyben, ugye?

- Biztosan nem, az a csapat megszűnt. De nem tudom, te hogy vagy vele, nekem azok az autók nem is fognak hiányozni a mezőnyből. Belátták, hogy ennek így nem volt értelme.



- A Zengő Motorsport márkaváltásával jelen állás szerint Tom Coronel és Stefano D’Aste lehet majd a BMW két toppilótája idén, igaz, közülük is csak Coronel indulása tekinthető még biztosnak. Mit vársz tőlük?

- Sőt, D’Aste indulása olyannyira nem tekinthető biztosnak, hogy én inkább azt veszem majdnem biztosra, hogy idén ő valahol máshol fog indulni. A Wiecherstől én is kaptam egy ajánlatot, és amikor rákérdeztem, hogy D’Aste idén náluk folytatja-e, akkor nem kaptam semmilyen választ. Úgy gondolom, hogy ez is egy válasz, és én ebből arra következtetek, hogy vagy nem tudtak még megállapodni egymással, vagy elválnak az útjaik. Jelenleg tehát a Wiechers is pilótakeresőben van, de nekik is olyan pilótára lenne szükségük, aki gyors is és pénzt is visz a csapathoz. Ami a BMW-k erejét illeti, a saját tavalyi tapasztalatainkból kiindulva meggyőződésem, hogy motorikusan olyan hátrányban van a BMW a mezőny többi autójával szemben, hogy azzal az autóval egyszerűen nem lehet vb-t nyerni. Ez egészen biztos. 1-2 futamgyőzelmet elcsíphetnek néhány fordított rajtrácsos futamon, de ennyi. A Chevy eleve évek óta jobb volt náluk, ezért még ha azt is vesszük alapul, hogy a Chevy innentől nem fog tovább fejlődni, még akkor is jobb lesz a Chevy idén a BMW-nél, mert tavaly év végén is jobb volt, és a BMW sem fog fejlődni. Lehet, hogy barkácsolnak ezt-azt házilag az autón, és könnyítenek rajta itt-ott, de ez nem lesz elég ahhoz, hogy beelőzzék a Chevyt. És akkor a Hondáról még nem is beszéltünk…


- Köszönjük szépen, és sok sikert kívánunk a további tárgyalásokhoz, reméljük, idén is láthatunk majd a WTCC-ben, legalább 1-2 futam erejéig.

- Köszönöm, én is remélem!


forrás: P1Race.hu