Alonso esélyes idén a bajnoki címre?

A Ferrari 2012-ben kihozta a legjobbat egy rosszul összerakott autóból. Mondhatni egy rossz munkából is jól jöttek ki.


A kihívást most az szolgáltatta, hogy rövid időn belül egy olyan versenygépet építsenek, ami valóban kihívója lehet a Red Bullnak és nem csak Alonso zsenialitásának lesz köszönhető ismét, hogy a világbajnoki címért küzdhetnek. Lássuk, milyen reményekkel is kecsegtet az F138 és 2013.

Képes a Ferrari egy olyan autót biztosítani Fernando Alonso számára, amivel világbajnok lehet? Ez a kulcskérdés Maranellóban egy olyan évet követően, amikor a spanyol majdnem begyűjtötte harmadik vb-címét is, bár szinte csak saját erőből. A csapat egyetért abban, hogy Alonso fantasztikus munkát végzett tavaly. A Ferrari átlagos autó volt, a csapat viszont a leggyorsabb a boksz utcában és néhány esettől eltekintve (Spanyolország, Monaco és talán Kanada) a stratégiái is remekül működtek. Mindössze az autó gátolta meg abban a spanyol pilótát, hogy véget vessen egy öt éve tartó bajnoki cím nélküli időszaknak a Scuderiánál.
A gyenge szezonkezdet, majd a későbbi fejlesztések hiánya okozta a tényt, hogy szinte esélytelenek lettek volna a hispán hiányában. Minden a rossz hírrel kezdődött, amit Felipe Massa közölt telefonon a Ferrari elnökével, Luca di Montezemolóval a 2012-es tesztelések kezdetekor. „Valóban felhívtam, hogy elmondjam neki az igazat. Abban az időben a dolgok nagyon nem alakultak jól. Remélem idén ez máshogy alakul majd.”


A Ferrari megerősítette, hogy sokkal agresszívabb design megoldásokra van szükségük 2013-ban. Több ellenfél előnyt kovácsolt abból, hogy közelebb helyezkedtek a szabályok nyújtotta határokhoz, mint ők. Szabályozták az elülső és a hátsó felfüggesztés körüli területet, de a hátsó rudak regulációja lehetőséget nyújtott arra, hogy a kipufogó kivezetésnél fejleszthessenek. Az oldaldobozokat is változtatták, hogy aerodinamikai előnyt szerezzenek. „A mérnökök az őrület határán álltak, annyira meg akarták változtatni az idei autót a 2012-eshez képest. Tavaly a szezonrajtunk és a megbízhatóságunk jó volt – másképpen nem végezhettünk volna második helyen – és a stratégiánk is működött. Voltak pozitív jelek, de betegségeink is” – fogalmazott Montezemolo. 

„Tavaly nagy változtatásokat hajtottunk végre a munkafolyamatok elvégzését illetően, így próbáltuk erősebbek lenni. Azt hiszem, az idei autóval kapcsolatban van okunk a bizakodásra. Rengeteg figyelmet fordítottunk a részletekre és az aerodinamikára. Remélhetőleg az autó az első futamtól kezdve versenyképes lesz.”
A csapatfőnök, Stefano Domenicali szerint az istálló radikálisabb útra lépett, de megfontolt maradt. „Az igazi változások a részletekben rejlenek. Ezekre extrém módon odafigyeltünk. A legfontosabb, hogy Fernando és Felipe számára versenyképes autót biztosítsunk.”


Alonso a következő négy évre elkötelezte magát a Ferrarihoz. Ha ezt kombináljuk azzal a teljesítménnyel és akarattal, amit 2012-ben bemutatott, a kilátások jók. Ha azonban a csapat nem lesz képes lehetőséget biztosítani a spanyolnak, hogy 2005 és 2006 után megszerezze harmadik világbajnoki címét is, akkor az könnyen szakításhoz vezethet. A 31 éves pilóta egyelőre semmit nem árult el az F138-asról. „Lehetetlen megmondani, hogy milyen. A különbségek az élen tizedek. Ezeket nem lehet az autó kinézetéből felmérni. 
Pályára kell vele hajtanunk és ott tesztelni, hogy versenyképes-e. Számunkra azonban a második hely nem szabad, hogy célkitűzés legyen, az nem elég jó. Ez teszi naggyá a Ferrarit. A következő négy évben élő szerződésem lesz velük és a célom nem változott” – fogalmazott Alonso.

A tavalyi év egyik nagy gyengesége a csapatnak az volt, hogy képtelenek voltak érdemi fejlesztéseket bemutatni az autón. Montezemolo szerint az a tény, hogy idén már csak egy szélcsatornát használnak – a Toyotáét, míg a sajátjukat teljesen át nem építik – sokkal erősebbé és fókuszáltabbá teszi őket. „Ez egy nagyon fontos tényező a fejlesztéseket tekintve, idén ebben erősebbek leszünk.” Az is kulcsfontosságú tényező, hogy nem szabad két szék közé esniük. Figyelni kell a 2014-es autó fejlesztésére és kialakítására, de közben nagy erőbedobással kell az idei autót is kezelni. „Egy nagy csapatnak már most figyelnie kell a 2014-es projektre. Hatalmas változások jönnek, amik összetettek is egyben” – fogalmazott Domenicali. „Harcolni akarunk idén a bajnoki címekért és jövőre is egy ütős, erős autóval akarunk neki vágni a szezonnak” – zárta mondandóját a maranellói gárda csapatfőnöke.

forrás: formula.hu