Filled Under: , , ,

A Renault-Nissan-AvtoVAZ nem érzi meg a rubel gyengülését

A legkevésbé a Renault-Nissan-AvtoVAZ autóipari együttműködés szenvedi meg az orosz rubel ukrán válság miatt bekövetkezett gyengülését - írja az Automotive News Europe hírportál.

Elemzők véleménye szerint az Oroszországban működő külföldi autógyárak között, beleértve a Ford és a Volkswagen konszerneket is, a Renault-Nissan-AvtoVAZ van a legjobb helyzetben a rubel gyengülésének az átvészeléséhez. A rubel gyengülése, valamint a belföldön gyártott alkatrészek pótlására megnövelt import együttesen nagyban visszavetheti az idén a külföldi autógyártók eredményét Oroszországban.
   
A Renault-Nissan együttműködés többségi részesedéssel rendelkezik a legsikeresebb oroszországi márka, a Lada tulajdonosában, az AvtoVAZ vállalatban. Az Oroszországban eladott minden három autó közül egy a három autógyár egyikétől származik.
   
"A Renault egyenesen hasznot is húzhat a kisebb belföldi beszerzési aránnyal rendelkező konkurensekre nehezedő árnyomásból" - írta a Barclays múlt héten kiadott elemzése. "A Renaultnak kedvez a magas belföldi beszerzési arány, ez védelmet biztosít a rubel árfolyamvesztésével szemben" - jelentette ki a Renault szóvivője az Automotive News Europe hírportálnak.
   
A Boston Consulting Group tavalyi tanulmánya szerint az Oroszországban tevékenykedő autógyáraknál a belföldi beszállítói arány ritkán lépi túl a 25 százalékot. Mivel azonban az autógyárak jóval nagyobb készleteket tartanak mint Európában, alkatrészhiányra egyelőre nem kell számítani.
   
A Volkswagen szóvivője Christoph Adomat szerint a Volkswagen 60 százalékos belföldi beszállítói aránnyal dolgozik. A Ford hagyományosan nem teszi közzé a belföldi beszállítói arányt. Szóvivője nem kommentálta azokat az értesüléseket sem, hogy a vállalat a rubel árfolyama miatt a termelés leállítására kényszerülhet.
   
A válság leginkább az Oroszországot egyik legfontosabb piacának tekintő Opel autógyárat érinti hátrányosan. "Nagyon is megéreztük a rubel gyengülésének a hatását" - mondta Karl-Thomas Neumann, az Opel vezérigazgatója az Automotive News Europe testvérkiadványának, az Automobilwoche lapnak. Meggyőződését fejezte ki ugyanakkor, hogy a helyzet normalizálódik és Oroszország idővel átveszi Németországtól a régió legnagyobb autópiacának a rangját. "Biztos vagyok benne, hogy 2020-ra Oroszország lesz a régió legnagyobb autópiaca. Addig azonban ugyanúgy lesznek mélypontok, ahogy csúcspontok is" - fogalmazott.
   
A gyenge rubel és a lanyha belföldi kereslet akkor is megterhelheti az évi 2,8 millió orosz autópiacot, ha Európa és az Egyesült Államok nem jelent be az iránihoz hasonlóan szigorú szankciókat Oroszország ellen.
   
Az IHS Automotive idei orosz autópiaci előrejelzését 3 százalék növekedésről 7 százalék csökkenésre módosította még az ukrajnai válság eszkalálódása előtt. Az eladások tavaly 6 százalékkal csökkentek Oroszországban.
   
A Renault-Nissan-AvtoVAZ az idei első két hónapban 32 százalékos piaci részesedést ért el Oroszországban, a Volkswagen Csoport 11 százalékosat, a General Motors pedig 9 százalékosat a moszkvai Association of European Businesses in Russia szervezet számításai szerint.
   
A Volkswagen csoport 2006 óta mintegy egymilliárd eurót fektetett be az oroszországi autógyártásba és további 850 milliós beruházást tervez a 2013-2015-ös időszak végéig. Martin Winterkorn, a konszern vezérigazgatója még a múlt héten közölte, hogy akkor is folytatják ambiciózus beruházási terveiket, ha az EU további szankciókat léptet életbe Oroszországgal szemben.
   
A külföldi autógyárak együttesen 10 milliárd dollár beruházást terveztek Oroszországban 2020-ig, részben ösztönzőknek, és engedményeknek köszönhetően, illetve az ezer európai lakosra jutó 750-nek alig felét kitevő autópiaci telítettségben rejlő lehetőségek kiaknázására.