Filled Under: , , ,

MotoGP: Idén érkeznek a büntetőpontok!

Az FIM (Nemzetközi Motoros Szövetség) első emberei több, a gyorsasági motoros világbajnokság jövőjét nagyban meghatározó szabályváltoztatást is bejelentettek, valamint ismertették a királykategória immáron hivatalos nevezési listáját. 


Ez a névsor jóformán megegyezik a korábbi értekezletet követően nyilvánosságra hozottal, igaz eltűnt róla az egyetlen „üres rublika”. Az Idoaracing vezetői ugyanis hivatalosan is bejelentették, hogy a százhuszonötösök között korábban több futamgyőzelmet is szerző Lukas Pesek irányíthatja majd az istálló második számú versenygépét. A fent említett szabályváltoztatások közül egyértelműen a büntetőpontok bevezetése tűnik a legfontosabbnak, ami természetesen a „rosszfiúk” magatartását hivatott rendezettebbé varázsolni. A szisztéma alapját a különféle vétségek (lökdösődés, feltartás, kilökés, stb) okán kiosztásra kerülő büntetőpontok képezik, melyek egytől tízig adhatóak a szabálytalankodóaknak, akik egész évben gyűjtögethetik őket, igaz a tízedik megszerzését követően lenullázódik az „ellenőrzőben szereplő megrovások száma”, ahogyan a szezon végén is elvesznek az addig szerzett büntetőpontok.

A pontok egyébként (ahogyan azt már említettük) egész évben „gyűjthetőek” lesznek és egy adott érték elérésekor valós büntetéssé válnak, négy után ugyanis a szabálytalankodónak a rajtrács végéről, hét esetén pedig a bokszutcából kell indulnia, míg tíz büntetőpont után kizárásra kerül a következő megmérettetésről. A sokak által unalmasnak tartott egyórás időmérő rendszer módosítását már korábban bejelentették a sorozat vezetői, akik a Formula-1-éhez hasonló osztott kvalifikációt vezetnek be a kétkerekűek mezőnyében. Az új rendszer értelmében a három szabadedzésen elért időeredményeket összesítik, és az így létrejövő lista első tíz helyezettjét a szombati második időmérőn (tizenöt perc) futtatják, míg a tízen kívül végzett motorosokat az első kvalifikáción indítják (szintén tizenöt perc), ahonnan ketten (érelemszerűen a két leggyorsabb) még feljebb juthatnak, így a második kvalifikáción összesen tizenketten indulnak, és döntik el az első tizenkét rajthely sorsát. Az első tizenöt perc eredményei természetesen a tizenharmadik rajthelytől lefelé döntenek majd a sorrendről. Ennek értelmében a vezetőség visszaállította a 107%-os szabályt, sőt az időmérőn való részvételt is a limitidő megfutásához kötötte. Mindemellett az FIM a Ducati tesztversenyzőjének Michele Pirrónak három (Jerez, Mugello, Misano) a német superbike bajnokság győztesének, Martin Bauernek pedig egy szabadkártyás (Brno) indulást engedélyezett a 2013-as évadban.

A királykategória nevezési listája
*
Motoros
Nemzetség
Csapat
Gyártó
4
Andrea Dovizioso
Olasz
Ducati Team
Ducati
69
Nicky Hayden
Amerikai
Ducati Team
Ducati
5
Colin Edwards
Amerikai
NGM Mobile Forward Racing
FTR Kawasaki **
71
Claudio Corti
Olasz
NGM Mobile Forward Racing
FTR Kawasaki **
6
Stefan Bradl
Német
LCR Honda
Honda
7
Hiroshi Aoyama
Japán
Avintia Blusens
FTR **
8
Hector Barbera
Spanyol
Avintia Blusens
FTR **
9
Danilo Petrucci
Olasz
Came Iodaracing Project
Ioda Suter **
52
Lukas Pesek
Cseh
Came Iodaracing Project
Ioda Suter **
11
Ben Spies
Amerikai
Pramac Racing Team
Ducati
29
Andrea Iannone
Olasz
Pramac Racing Team
Ducati
14
Randy de Puniet
Francia
Power Electronics Aspar
ART **
41
Aleix Espargaro
Spanyol
Power Electronics Aspar
ART **
17
Karel Abraham
Cseh
Cardion AB Motoracing
ART **
19
Alvaro Bautista
Spanyol
Go & Fun Honda Gresini
Honda
67
Bryan Staring
Ausztrál
Go & Fun Honda Gresini
FTR Honda **
26
Dani Pedrosa
Spanyol
Repsol Honda Team
Honda
93
Marc Marquez
Spanyol
Repsol Honda Team
Honda
33
Michael Laverty
Brit
Paul Bird Motorsport
PBM **
68
Yonny Hernandez
Kolumbiai
Paul Bird Motorsport
ART **
35
Cal Crutchlow
Brit
Monster Yamaha Tech 3
Yamaha
38
Bradley Smith
Brit
Monster Yamaha Tech 3
Yamaha
46
Valentino Rossi
Olasz
Yamaha Factory Racing
Yamaha
99
Jorge Lorenzo
Spanyol
Yamaha Factory Racing
Yamaha

Az időmérés felépítése 2013-tól:
Péntek
Szombat
Első szabadedzés - 45 perc (változatlan, ám az idők döntenek az időmérőn való indulásról)
Harmadik szabadedzés - 45 perc (változatlan, ám az idők döntenek az időmérőn való indulásról)
Második szabadedzés - 45 perc (változatlan, ám az idők döntenek az időmérőn való indulásról)
Negyedik szabadedzés - 30 perc (az eredmények nem számítanak az időmérés szempontjából)

Első időmérő - 15 perc (a tízediknél gyengébb helyen végzők szállnak harcba, ketten közülük továbblépnek a második kvalifikációba )
Második időmérő - 15 perc (az első tizenkét versenyző száll harcba a rajtpozíciókért)

A büntetőpontok és azok „értéke”:
Pont
Szankció
Négy
Az érintett motorosnak a következő versenyen a rajtrács végéről kell indulnia.
Hét
Az érintett motorosnak a következő versenyen a bokszutcából végéről kell indulnia.
Tíz
Az érintett motorosnak ki kell hagynia a soron következő megmérettetést.
forrás: Motorsportal.hu