Jó eredményeket ért
el a német autóipar az elektromos hajtáslánc-technológia
fejlesztésében, az elektromos mobilitás elterjesztéséhez és a
járműtechnológiai digitalizáláshoz szükséges infrastruktúra kiépítéséhez
azonban hathatós politikai támogatásra is szükség van - jelentette ki a
német autóipari vállalatok szakmai képviseleti szervezetének elnöke
kedden Berlinben, a szervezet éves beszámolóján.
Matthias Wissmann, a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) elnöke elmondta, hogy évente mintegy 34 milliárd eurót fordítanak kutatási-fejlesztési beruházásokra világszerte a német autóipari vállalatok. Ennek több mint 50 százalékát hazai telephelyein fektetik be, amellyel bő egyharmadát adják a Németországban kutatási-fejlesztési beruházásokra fordított összegnek.
A VDA elnöke hangsúlyozta, hogy a német autóipar az összes létező hajtáslánc-technológia fejlesztésével foglalkozik, a hagyományostól kezdve a konnektoros hibrid hajtáson keresztül a tisztán elektromos hajtású, valamint a hidrogén és üzemanyagcellás technológiákig.
Rámutatott, hogy a német autóipar már mértékadó szerepet vívott ki az elektromos mobilitási technológiában. A német gyártók több járműkategóriában is kínálnak tisztán elektromos hajtású modelleket. Az ágazat az elektromos járművek fejlesztésére már több mint 17 milliárd eurót fordított, ebből 12 milliárdot Németországban.
Németország azonban még messze van attól, hogy meghatározó tényező lehessen az elektromos autók piacán - jegyezte meg Matthias Wissmann, hangsúlyozva, hogy hathatós politikai támogatás nélkül még egyetlen országnak sem sikerült számottevő eredményt felmutatni az elektromos mobilitás elterjesztésében.
Ezt legjobban Norvégia esete példázza: a németnél hússzor kisebb norvég autópiacon az idei első kilenc hónapban közel 25 ezer elektromos autót helyeztek forgalomba, miközben Németországban kevesebb mint 15 ezret. Norvégiában a piaci eladásoknak már 22 százalékát adják az elektromos autók, Németországban pedig kevesebb mint egy százalékát. Hollandiában az újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik hat százaléka elektromos.
Világszerte jó fogadtatásra találnak viszont az ügyfelek körében a német gyártmányú elektromos autók - emelte ki a VDA elnöke. Az idén január-szeptemberben az elektromos autók nyugat-európai piacán a német modellek részaránya 27 százalékról 43 százalékra növekedett éves összevetésben. A két legnagyobb európai piacon, Hollandiában és Norvégiában 59 és 55 százalékos a német modellek piaci részesedése.
Az elektromos autók legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban 8 százalékról 20 százalékra nőtt a német gyártók részesedése, vagyis már minden ötödik eladott elektromos autó német gyártmány. A belföldi német piacon 55 százalék a német márkák részesedése.
Az elkövetkező három-négy évben a német autóipar 16-18 milliárd eurót szán járműtechnológiai digitalizálásra és hálózati technológiai kutatási-fejlesztési beruházásokra - mondta Matthias Wissmann.
Kiemelte, hogy az autóipar ezen a területen sem tud egymagában előrelépni, mivel más gazdasági ágazatok együttműködése mellett a politika támogatására is szüksége lenne. Az intelligens mobilitás nemzetgazdasági előnyeit ugyanis csak a digitális infrastruktúra létesítésének és használatának technikai és szabályozási feltételei rögzítésével lehet kiaknázni.
Amellett, hogy a szükséges infrastruktúrát ágazatközi együttműködéssel, a politika támogatásával minél hamarabb ki kellene építeni, európai és globális szinten is garantálni kell minden egyes piaci szereplő számára a jogbiztonságot - szögezte le a VDA elnöke.
kép: autoblog.hu