Először kelt át teherhajó az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati átjárón jégtörő hajó segítsége nélkül.
A
Fednav kanadai tengeri szállítmányozási cég MV Nunavik nevű, jég ellen
megerősített teherhajója szeptember 19-én indult az északkelet-kanadai
Nanuvik tartományban fekvő Deception-öbölből, és Kanadai északi partja
mentén haladva szeptember 30-án érkezett meg az alaszkai Barrowba -
jelentette be a Fednav.
A hajó 23 ezer tonna Kanadában bányászott
nikkelércet szállít Kínába. Az északnyugati átjárón átkelve útja 40
százalékkal rövidebb, mintha a Panama-csatorna felé vette volna az
útirányt. Üzemanyag-megtakarítása által 1430 tonnával kevesebb
üvegházhatású gázt bocsát ki útja során - idézte a Fednav közleményét a
LiveScience tudományos ismeretterjesztő hírportál.
A Japánban épült MV Nunavik képes 1,5 méter vastag jégmezőn átkelni háromcsomós (1 csomó=1852 méter/óra) sebességgel.
Az
Északi-sark olvadó jégmezői számos új tengeri útvonalat nyitottak meg a
kereskedelmi hajózás előtt a térségben az elmúlt években. Az útvonalak
lerövidítésével üzemanyagot takaríthatnak meg a cégek, és mert ez a
térség mélyebb, mint a Panama-csatorna, nagyobb terhet szállíthatnak az
egyes utakon.
Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig Oroszország
szibériai partvidéke mentén vezető hajózási útvonalon, az északkeleti
átjárón 2012-ben kelt át egy orosz tartályhajó Norvégiából Japánba.
Tavaly az északnyugati átjárón először kelt át teherhajó, de a kanadai
parti őrség jégtörőinek kíséretében haladt.
Bár idén a jég
vastagabb az északnyugati átjáró szigetei és félszigetei körül, a
Nunavik nem találkozott olyan vastag jéggel, amely akadályozta volna
haladását.
Az északnyugati átjárón való első átkelés 1845-ben
halállal végződött, Sir John Franklin angol sarkkutató két hajója a jég
fogságába került, mindenki meghalt. Kanadai kutatók a múlt hónapban
bukkantak rá Franklin szerencsétlenül járt Erebus hajójára a
Viktória-tengerszorosban.http://www.livescience.com/48105-cargo-ship-solos-northwest-passage.html
forrás: MTI
kép: http://www.livescience.com