NASCAR: Mark Martin 56. pólja

SPRINT CUP, AVONDALE - Mark Martin a szabadedzésen elért harmadik helyével már jelezte, hogy ott lehet az élmezőnyben Subway Fresh Fit 500-as az időmérőjén.




Martin pályafutása 56. pólját 26,073-as idővel szerezte meg pénteken délután. Érdekes összevetni idejét a tavaly márciusban, még az előző CoT generációval futott körével. Martin egy évvel ezelőtti is a pólból rajtolhatott, akkor 26,313-mal. Azonban az őszi futam időmérőjén Kyle Busch 35,943-at ment.

Martin köre még azért lehet érdekes, mert azon kevesek közé tartozik, akik nem egy vadonatúj autót használnak Phoenixben, hanem egy a tavalyi alvázra építettett.

"Egy már bizonyítottan jó autót vettek alapul, és ismét pólgyőztest csináltak belőle." mondta az 54 éves, 1 hónapos Martin, aki ezzel a hetedik helyre lépett előre a pól örökranglistán, ahol Bill Elliottal holtversenyben állt Phoenix előtt. "Ez egy kis trófeát ért nekünk ma, reméljük a nagyobbért is versenyben leszünk holnap."



Martin az eddigi 55 pólból mindössze 7-szer tudott futamot nyerni, viszont teljesítményével minden idők második legidősebb rajtelső lett (csak Harry Gant 54 éves 7 hónapos volt Bristolban).



A Hendrick autók Daytonához hasonlóan fantasztikusan szerepeltek, öten fértek be az első tízbe. Kasey Kahne a második leggyorsabb időt érte el.



"Az első körben kicsit megcsúsztam - az első kerekek elsősorban, de a második körben már sokkal jobb volt a tapadás, így bátrabban nyomhattam a kanyarokban." mondta Kahne.



A Daytona 500 győztese Jimmie Johnson a harmadik idővel szerzett előkelő helyet a "rajtrácson". Johnson autóját háromszor kellett végig küldeni a bevizsgáláson - arról nincs információ, hogy azért, mert valami rendellenesnek bizonyult vagy mert a NASCAR új, lézeres mérőeszköze Daytona után ismét csütörtököt modott...

"Nos, ez sosem szórakoztató." mondta Johnson. "Ott álltam beöltözve, mert épp a kvali előtt végeztek az autóval, másra már nem maradt idő. Nem túl kellemes érzés, hogy már majdnem rajtam a sor, és az autó még sehol. Kapkodnunk kellett. Még azt sem tudom, hogy pontosan hol végeztünk."

Kurt Busch a pénteki edzésen összetörte az elsőszámú autóját, így biztosan a mezőny végéről rajtol majd a tartalékkal.

Danica Patrick azok után, hogy csak a gázt kellett nyomnia Daytonában, először szembesülhetett a kanyarok okozta nehézségekkel. A szabadedzésen még 26,8-as köröket futott (amivel a 30. legjobb volt), az időmérőn csak 27,090 jött össze, amivel a 40. lett. Szerencséjére pont 43 csapat nevezett, így nem kellett izgulnia, amiatt hogy lemarad a versenyről (az előző hét után felfokozott várakozások miatt elég nagy szégyen lett volna).

Mivel azonban közel tucatnyi autó potenciális parkoló, ha Patrick nem hibázik a futamon, akkor akár az első 20-ban is lehet a végén.

“Tudom, mennyire fontos az időmérő a rövid pályákon.” mondta Patrick, akit 300 az 1-hez odds-szal adnak a futamgyőzelemre - ezzel utolsó a listán, míg Johnson 6 az 1-hez odds-szal a legesélyesebb a fogadóirodáknál. "Ebből a szituációból az egyedüli kiút, ha már az elején odatesszük magunkat vasárnap."

A széria másik újoncjelöltje, Ricky Stenhouse Jr. a 12. időt érte el.

 


A NASCAR változtat a szabályokon az autók stabilitásának érdekében. Már Daytonában feltűnt, hogy a 6. generációs mennyire érzékeny a turbulens áramlatokra. Phoenixben ezért nem lesz tetőkamera az autókon (a versenynaptár 2/3-adát enélkül fogják lefutni, annyi biztos, hogy Sonomában, Watkins Glenben, Talladegában és Daytonában lesz kamera).



"A spoiler nagyon sokat segít az elöl haladónak, sokkal kevesebbet az üldözők esetében. A tetőkamera 36-40 kilogrammnyi leszorító erőt képes generálni, de csak a versenyben első autón nyilvánul meg ez is." mondta John Darby a széria versenyigazgatója.



Korábban az lett volna az álláspontunk, hogy minden autó legyen kamera, hogy azonosak legyenek a feltételek, de azt tapaztaltuk, hogy míg az élen plusz stabilitást ad az autónak a kamera, addig pl. a hatodik-hetedik helyen már szinte csak turbulens levegő van, ahol az ég világon semmi haszna. Ezért úgy döntöttünk, hogy egyeik autón sem lesz ott a tetődudor.



"Már dolgozunk különböző megoldásokon, melyek leválthatják a tetőkaerákat." mondta Rich Feinberg az ESPN sportközvetítésekért felelős igazgatója. "Az egyik alternatíva a belső visszapillantó tükör elé helyett kamera."



"Nem nagy dolog, mi már számítottunk erre." mondta Chad Knaus, a #48-as autó csapatfőnöke. "Az "intermediate" pályákra épített autóinkat már a kamera nélkül teszteltük januárban."


Ezen a hétvégén a Sprint és a Nationwide is azonos gumiabroncsokat használ majd, melyek most debütálnak mindkét szériában. A Goodyear a tavalyi keverékhez képest változatatott a jobb tapadás érdekében - az adatokat a 2012 októberében tartott teszten nyerték. 

A gumibelső kötelező lesz.


Érdekességek a versenyről:


2012 februári győztes: #11-Denny Hamlin, a 13. helyről
2012 novemberi győztes: #29-Kevin Harvick, a 19. helyről
Legöregebb győztes: Mark Martin, 50 év, 3 hónap, 9 nap, 2009/04/18
Legfiatalabb győztes: Kyle Busch, 20 év, 6 hónap, 11 nap, 2005/11/13
2012 februári pól: #55-Mark Martin, 9. lett
2012 novemberi pól: #18-Kyle Busch, 3. lett
Pályarekord: Kyle Busch, 138.766mph, 2012/11/09
Legöregebb pól győztes (Phoenixben): Mark Martin, 54 év, 1 hónap, 24 nap, 2013/03/01
Legfiatalabb pól győztes: Kyle Busch, 20 év, 11 hónap, 20 nap, 2006/04/22

A pályát 1964 januárjában fejezték be. Alan Kulwicki nyerte az első Sprint (akkoriban Winston) futamot 1988. november 6-án (Geoffrey Bodine pedig a pólt). Az első tavaszi futamot 2005. április 23-án rendezték. Az első újraaszfaltozásra 2011-ben került sor (átalakították a 2-es és 3-as kanyarokat, illetve a pitroad bejáratát is), melynek során változó dőlésű kanyarokat kapott a pálya, így két használható nyomvonal alakult ki.

2004 óta rendeznek évente két versenyt. Eddig 19 különböző pól nyertese van a pályának, Ryan Newman vezeti a listát néggyel. Newman (hármat 2002-2004 között, Carl Edwards (2010 ősz-2011 tavasz) és Jeff Gordon (2006 ősz-2007 tavasz) nyert egymást követő alkalommal pólt.

Eddig 23 különböző győztese volt az itt rendezett versenyeknek. Heten nyertek egynél többször, a listavezető Johnson négy diadallal. Kevin Harvicknak van három, Davey Allisonnak, Jeff Burtonnek, Dale Juniornak, Gordonnak és Martinnak 2-2 elsősége, de csak Martin mondhatja el magáról, hogy két különböző márkával is első tudott lenni (Ford 1993, Chevrolet 2009).

Eddig négyszer sikerült a pólt megszerző pilótnak nyernie: Jeff Gordon (2007 tavasz), Jimmie Johnson (2008 ősz), Mark Martin (2009 tavasz) és Carl Edwards (2010 ősz). Az eddigi 33 futamoból 17-et Top10-es rajtpozícióból nyerték meg. A legrosszabb helyről (29.) Ricky Ruddnak sikerült 1995-ben (Matt Kenseth 2002-ben a 28. helyről).

Két pilóta szerezte is pályafutása első pólját: Denny Hamlin (2005 november) és AJ Allmendinger (2010 április), ketten pedig első győzelmüket: Alan Kulwicki (1988 november) aés Bobby Hamilton (1996 október)

A Hendrick Motorsport kilenc győzelemmel a legeredményesebb istálló (a Roush Fenway-nek 6 sikere van).

Jeff Gordonnak tartott legtovább megszerezni az első győzelmet, 16-szor rajtolt mire 2007-ben végre sikerült nyernie. Bobby Labonte viszont már 28-szor versenyzett a Phoenix Internationalon és még egyszer sem tudott győzni.

Az elektronikus mérés bevezetése óta, a legszoorsabb befutót a 2010-es verseny produkálta, Newman 0,13 másodperccel előzte meg Gordont a célban.



RAJTSORREND:
PozNo.PilótaSzponzorMárka
155Mark MartinAaron's
Toyota
25Kasey KahneQuaker State
Chevrolet
348Jimmie JohnsonLowe's
Chevrolet
418Kyle BuschM&M's
Toyota
524Jeff GordonPepsi Max
Chevrolet
614Tony StewartBass Pro Shops/Mobil 1
Chevrolet
729Kevin HarvickJimmy John's
Chevrolet
811Denny HamlinFedEx Ground
Toyota
920Matt KensethHome Depot/Husky
Toyota
1039Ryan NewmanQuicken Loans
Chevrolet
112Brad KeselowskiMiller Lite
Ford
1217Ricky Stenhouse Jr.Best Buy
Ford
1315Clint Bowyer5-Hour Energy
Toyota
1456Martin Truex Jr.NAPA Filters
Toyota
1599Carl EdwardsSubway
Ford
1627Paul MenardMenards/Serta
Chevrolet
1716Greg Biffle3M/Novec
Ford
1843Aric AlmirolaFarmland
Ford
191Jamie McMurrayMcDonald's
Chevrolet
2031Jeff BurtonCheerios
Chevrolet
2188Dale Earnhardt Jr.National Guard
Chevrolet
229Marcos AmbroseDeWalt
Ford
2351AJ AllmendingerGuy Roofing
Chevrolet
2434David RaganFront Row Motorsports
Ford
2578Kurt BuschFurniture Row Racing
Chevrolet
267Dave BlaneySany
Chevrolet
2736J.J. YeleyAccell Construction
Chevrolet
2895Scott SpeedLeavine Family Racing
Ford
2942Juan Pablo MontoyaTarget
Chevrolet
3093Travis KvapilBurger King/Dr. Pepper
Toyota
3138David GillilandLong John Silver's
Ford
3222Joey LoganoShell-Pennzoil
Ford
3347Bobby LabonteGLAD
Toyota
3483David ReutimannBurger King/Dr. Pepper
Toyota
3519Mike BlissPlinker Tactical/Value Place
Toyota
3635Josh WiseBlockbuster Video
Ford
3730David StremmeSwan Racing
Toyota
3833Landon CassillRichard Childress Racing
Chevrolet
3944Scott RiggsNo Label Watches
Ford
4010Danica PatrickGoDaddy.com
Chevrolet
4187Joe NemechekNEMCO Motorsports
Toyota
4232Ken SchraderSafe Skies Locks
Ford
4313Casey MearsGEICO
Ford
Tv: Sportklub hétfő 01.00ó
 forrás: Irace.hu