A korábbi legjobb eredmény női pilótától két kilencedik rajthely, melyet Janet Guthrie 1977-ben szerzett. Guthrie (a női autóversenyzés egyik úttörőjeként a sisakját és az overallját a Smithsonian múzeum őrzi) 33 futamon 5 Top10-es eredményt ért el. Patrick egyelőre 10 versenyen van túl, Top10 nélkül.
Azt már a kezdetektől hallhattuk, olvashattuk a szakértő elemzőktől, hogy ha valahol esélyes lehet Patrick egy győzelemre, az a szűkítő lemezes versenyek egyike, vagy Daytona vagy Talladega. Itt ugyanis az aerodinamika, az autó tömege számít leginkább a kvalifikációnál, a versenyben pedig a szerencse. Azaz bárki odaérhet, még egy tapasztalatlan újonc is. Ahogy példának okáért nem is olyan régen, Trevor Bayne.
Patrick már a szabadedzésen is a leggyorsabb is volt, és 196.434 mph-s (48,817 másodperces köridő) átlagsebessége 1990 óta a legjobb eredmény a Daytona 500-as időmérőn. Az új autó tehét gyorsaság tekintetében (köszönhetően annak is, hogy a légellenállása jobb, mint doboz alakú korábbi CoT-nek) felveszi a versenyt bármelyik korább versenyautó generációval.
"Az az érzésem, hogy ha egyszer, 10, 20 vagy 30 év múlva visszagondolok a pályafutásomra, ez az eredmény fog legelőször eszembe jutni." mondta Patrick, akinek az új autó beállításain kívül valószínűleg az újra megtalált szerelem is szárnyat adott. "Nagyon fontos, hogy megvan a pól, így nem kell izgulnunk a előfutamok miatt. Szerencsés vagyok, hogy rengeteg remek szakember dolgozik körülöttem, nem hiszem, hogy nélkülük sikerülhetett volna."
Patrick rekord halmozása bizonyára folytatódik majd, de ne felejtsük el, hogy az egyik, ha nem a legjobb autóban kap folyamatosan lehetőséget. Minden Hendrick-motoros egység az első 13-ban végzett, kivéve Jimmie Johnsont és Jamie McMurray-t. Patrick csapattársai Tony Stewart és Ryan Newman a 4. illetve 5. időt futották, Jeff Gordon 2., Kasey Kahne a 6., Dale Junior a 11., Juan Pablo Montoya a 13. lett. A Hendrick Motorsport ugyanis a Stewar-Haas mellett az Earnhardt Ganassi csapatot is ellátja erőforrásokkal. Patrick újdonsült barátja, Ricky Stenhouse Jr. a 12. helyen végzett.
"Remek dolog a történelem részesének lenni." mondta Gordon, aki ezúttal nem a leggyorsabb pilóta lett, csak a leggyorsabb férfi versenyző Daytonában. "Mindennyian tudjuk milyen népszerű Danica, és ez jó tesz a sportágunknak."
A Daytona 500 kvalifikáció következő lépcsője a két Gatore Duel elnevezésű előfutam. Az első póljából Patrick, a másodikéból Gordon indul majd. A további pozíciókra az időmérő alapján osztják be az autókat. A 3. idővel Bayne Patrick futamába kerül, a 4.-kel Newman Gordonéba és így tovább.
2013-ra megváltozott a kvalifikációs szisztéma, és ez érinti a Daytona 500-at is, mely az egyetlen olyan futam, tradicionálisan, ahol nem az időmérő dönti el a teljes sorrendet. Az évad másik 35 versenyén nem érvényes a korábbi védettséget jelenti Top35 szabály. Az időmérőn leggyorsabb első 36 autó automatikusan bekerül a mezőnybe.
A maradék 7 helyből 6-ot a tulajdonosi pontversenyben legelőkelőbb helyen álló, de idővel a 36-ba be nem férő csapatok kapják meg, az utolsó, rajthely pedig egy korábbi bajnoknak jár, aki idővel nem jutott be (de ahhoz, hogy ezt megkaphassa, legalább egy futamon az előző évben rajthoz kellett állnia). Ha nincs ilyen bajnok a mezőnyben, akkor ez a hely is egy idővel nem kvalifikált, de a tulajdonosi pontversenyben a másik hat mögött álló csapaté lesz.
Ami a Daytona 500-at illeti: ahogy korábban is, az első sort már az időmérő eldönti, ez lesz majd Patrick és Gordon. A másodiktól a hatodik helyig szintén garantált a bejutás, vagyis Bayne, Newman, Stewart és Kahne akkor is részvevő lesz, ha kiesnek a két Duel elején és így elvben lemaradnának. A sorrendjüket a rajtrácson azonban nem az időmérő határozza majd meg, hanem a két Duel.
A dolgok itt válnak igazán bonyolulttá. Az első kettő tehát biztos bejutó és a sorrendjük is eldőlt a kvali után. A 3.-32. helyig a két Duel dönt, aki az első 15-ben végez a két előfutamban, az ott lehet a Daytona 500-on. Korábban a tulajdonosi pontverseny első 35 csapata votl biztos résztvevő! A 33.-36. hely azé a négy, az előfutamban leggyorsabb autóé, mely: 1) nem az első sorból indul, azaz a kvalin nem a két legjobb idő valamelyikiét futotta, vagy 2) nem végzett a Duel első 15 helyének valamelyikén.
A 37.-42. helyet hat, a tulajdonosi pontversenyben a már bejutott csapatok mögött álló kapja, akik nem jutottak be idővel (pól és első sor), és a Duel első 15 helyének egyikét sem tudták megszerezni. A 43. rajthely egy korábbi bajnoké, csakúgy, mint az év további versenyein. Ami fontos, hogy a végső rajtsorrendben a páros-páratlan számok alapján rangsorolják az autókat. Azaz Patrick-é az első Duel, az ő futamából kerül majd ki a 3.-5.-7.-9. stb a képzeletbeli rajtrácson, Gordoné a második futam, ahonnan pedig a 4.-6.-8.-10. stb helyre kerülnek majd.
Az elmúlt években szinte mindig volt 49-50, néha több csapat, melyek megpróbáltak bejutni az 500-asba. Daytonában ugyan is nagyon magas a pénzdíj, és mivel sok a baleset, szerencsével akár egy lassabb autó is húszban lehet a végén, így a start-and-park intézményének hívei is jó sansszal aspirálhatnak egy nagyobb összegű jutalomra. Idén azonban az új autó bevezetése óriása plusz anyagi terhet jelentett, amivel az egyautós, a saját garázsukból operáló csapatok nem tudtak megbírkózni. Ez a magyarázata annak, hogy mindössze 45 nevező jött össze idén.
Persze ez jó hír Brian Keselowskinak, Mike Blissnek, Joe Nemecheknek, mert kevesebb potenciális - hasonló képességű - ellenféllel kell számolniuk, ha be akarnak jutni a mezőnybe.
Az időmérő végeredménye:
Poz | No. | Pilóta | Idő | Sebesség | Márka |
---|---|---|---|---|---|
1 | 10 | Danica Patrick | 45.817 | 196.434 |
Chevrolet
|
2 | 24 | Jeff Gordon | 45.850 | 196.292 |
Chevrolet
|
3 | 21 | Trevor Bayne | 45.924 | 195.976 |
Ford
|
4 | 39 | Ryan Newman | 45.931 | 195.946 |
Chevrolet
|
5 | 14 | Tony Stewart | 45.936 | 195.925 |
Chevrolet
|
6 | 5 | Kasey Kahne | 45.953 | 195.852 |
Chevrolet
|
7 | 11 | Denny Hamlin | 45.972 | 195.771 |
Toyota
|
8 | 18 | Kyle Busch | 45.973 | 195.767 |
Toyota
|
9 | 22 | Joey Logano | 45.973 | 195.767 |
Ford
|
10 | 20 | Matt Kenseth | 45.983 | 195.725 |
Toyota
|
11 | 88 | Dale Earnhardt Jr. | 46.016 | 195.584 |
Chevrolet
|
12 | 17 | Ricky Stenhouse Jr. | 46.027 | 195.537 |
Ford
|
13 | 42 | Juan Pablo Montoya | 46.034 | 195.508 |
Chevrolet
|
14 | 27 | Paul Menard | 46.035 | 195.503 |
Chevrolet
|
15 | 13 | Casey Mears | 46.037 | 195.495 |
Ford
|
16 | 33 | Austin Dillon | 46.063 | 195.385 |
Chevrolet
|
17 | 99 | Carl Edwards | 46.097 | 195.240 |
Ford
|
18 | 15 | Clint Bowyer | 46.100 | 195.228 |
Toyota
|
19 | 56 | Martin Truex Jr. | 46.105 | 195.207 |
Toyota
|
20 | 31 | Jeff Burton | 46.117 | 195.156 |
Chevrolet
|
21 | 48 | Jimmie Johnson | 46.134 | 195.084 |
Chevrolet
|
22 | 1 | Jamie McMurray | 46.144 | 195.042 |
Chevrolet
|
23 | 2 | Brad Keselowski | 46.163 | 194.961 |
Ford
|
24 | 9 | Marcos Ambrose | 46.203 | 194.793 |
Ford
|
25 | 29 | Kevin Harvick | 46.215 | 194.742 |
Chevrolet
|
26 | 43 | Aric Almirola | 46.215 | 194.742 |
Ford
|
27 | 16 | Greg Biffle | 46.218 | 194.729 |
Ford
|
28 | 55 | Mark Martin | 46.229 | 194.683 |
Toyota
|
29 | 38 | David Gilliland | 46.236 | 194.654 |
Ford
|
30 | 34 | David Ragan | 46.245 | 194.616 |
Ford
|
31 | 26 | Michael Waltrip | 46.317 | 194.313 |
Toyota
|
32 | 35 | Josh Wise | 46.331 | 194.254 |
Ford
|
33 | 78 | Kurt Busch | 46.474 | 193.657 |
Chevrolet
|
34 | 98 | Michael McDowell | 46.501 | 193.544 |
Ford
|
35 | 95 | Scott Speed | 46.502 | 193.540 |
Chevrolet
|
36 | 32 | Terry Labonte | 46.508 | 193.515 |
Ford
|
37 | 51 | Regan Smith | 46.609 | 193.096 |
Chevrolet
|
38 | 7 | Dave Blaney | 46.633 | 192.996 |
Chevrolet
|
39 | 47 | Bobby Labonte | 46.738 | 192.563 |
Toyota
|
40 | 36 | J.J. Yeley | 46.852 | 192.094 |
Chevrolet
|
41 | 83 | David Reutimann | 47.284 | 190.339 |
Toyota
|
42 | 93 | Travis Kvapil | 47.333 | 190.142 |
Toyota
|
43 | 87 | Joe Nemechek | 47.357 | 190.046 |
Toyota
|
44 | 19 | Mike Bliss | 47.509 | 189.438 |
Chevrolet
|
45 | 52 | Brian Keselowski | 48.946 | 183.876 |
Toyota
|
forrás: iRace.hu