A klasszikus Dakar Afrikában zajlott, Thierry Sabine hívta életre, s talán maga sem gondolta, hogy hagyományt teremt – pedig fogadásból „írta ki” az első Dakart, amelynek mezőnye 1978. december 26-án rajtolt el a párizsi Trocadéro térről.
A viadal különleges utat járt be, mára a Dakar név már nem feltétlenül kötődik a szenegáli fővároshoz (egyébként az afrikai években is előfordult, hogy a mezőny nem érintette az országot), önálló életet él – immár ötödik éve Dél-Amerikában, ahol a 2013-as viadalt is rendezik.
Ami a magyar indulókat illeti: Szalay Balázs immár 12. alkalommal vág neki a Dakar távjának (Bunkoczi Lászlóval közösen hetedszer), nem titkolt célja, hogy megjavítsa eddigi legjobbját (20. hely tavalyról). Csapata új autót épített, az Opel Mokkában benne van mindaz, amit a fiúk az elmúlt több mint másfél évtizedben tanultak a homokdűnékről, a sivatagi száguldásról. Szalay hisz az elvégzett munkában, s bízik benne, hogy a legjobb tíz közé kerülhet a 2013-as Dakaron, ami a gyári indulók számát (majd' húsz) tekintve merész terv, az utóbbi évek tapasztalatait figyelembe véve mégsem ördögtől való.
Sebestyén Sándor és Bognár József tavaly tapasztalta meg először a Dakar-érzést, s bár a sivatag akkor nem engedte át őket (nagyon keveseknek adatik meg, hogy elsőre célba érjenek), nem szegte kedvüket. A túrkevei versenyző talán még elszántabban, még nagyobb lendülettel készült a viadalra, Marokkóban tesztelt, a Toyotáján megváltoztatta, amit meg kellett, s mindent megtesz azért, hogy célba érjen. Egyelőre ez a legfőbb célja.
Mindkét csapatot elkíséri egy-egy „hátvéd”. Szalayék mögött ezúttal is ott lesz afféle mentőangyalként a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Vörös Ferenc kamionos trió, amelynek nem csupán a versenyzés a feladata, hanem az is, hogy szükség esetén segítsen az Opel-párosnak.
Sebestyénék is belátták, hogy szükség van háttércsapatra, így a Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán trió ugyanolyan Toyotával rajtol, mint ők. Pontosabban ugyanolyannal – telepakolva alkatrésszel. A hármas nem ismeretlen a Dakar-rajongók előtt, övé a valaha volt legjobb magyar eredmény a sivatagi show-n: 2009-ben a tizedik helyen végzett (és kategóriagyőzelmet aratott) a kamionos mezőnyben.
S hogy miért írtunk a bevezetőben négy és fél magyar egységről?
Mert a kétszeres magyar bajnok navigátor, Horn Albert afféle „vendégművészként” egy orosz versenyzőnek (Andrej Cserednyikovnak) diktálja az itinert a több mint 8500 kilométeres versenytáv során.
A visszaszámlálás elkezdődött, sőt inkább úgy fogalmaznánk, célegyenesébe ért, hiszen csütörtökön már az utolsó adminisztratív és technikai ellenőrzésen van jelenésük a csapatoknak. Hogy aztán szombaton a tengerparton elrajtoljon a viadal, elkezdődjön a több mint két hétig tartó versenyfutás az idővel – miközben a világ legszárazabb, legforróbb sivatagja, az Atacama lesz az ellenfél.
forrás: NSO.hu