A tömegközlekedés zsúfoltságának enyhítésére visszatérnek a villamosok a kelet-kínai Sanghaj utcáira, ahonnan az 1970-es években tűntek el ezek a járművek.
A városi közlekedési bizottság bejelentése szerint a jövőben a 24 milliós várost széltében-hosszában átszelnék a villamossínek,
melyek teljes hossza megközelíti majd a 800 kilométert, nem sokkal
maradva el a 2020-ra 22 vonalra bővülő metróhálózat hosszától.
A
tömegközlekedési hálózat bővítésére részben éppen a metró véges
kapacitásai miatt kényszerül a város, a világ leghosszabbjának számító
metróhálózat ugyanis jelentős mértékben már nem bővíthető tovább, az
utasok száma ugyanakkor évről évre nő.
A legjobb kiegészítő megoldás a villamos
- állítja a metropolisz fő közlekedési szerve, amely a hálózatot a
belvároson túl a külvárosi kerületekre is kiterjesztené. Hogy pontosan
hány jármű, milyen vonalakon és mikorra áll szolgálatba, az iroda nem
közölte, mondván, további, részletesebb tervezés szükséges.
Sanghajban az első villamosok 1908-ban jelentek meg, a hálózat 1925-ben már 25 vonalon, 328 szerelvénnyel üzemelt. Az 1950-es évekre aztán a villamosok
a hálózat nem megfelelő karbantartása miatt mind kényelmetlenebbé,
veszélyesebbé váltak és lassúnak is számítottak, az 1970-es évekre végül
a hálózatot csaknem teljes egészében felszámolták. A levegőszennyezés
miatt a villamosok "rehabilitálása" már az 1990-es évek közepén felmerült, konkrét lépéseket ugyanakkor csak mostanra tett a város vezetése.
Egy 10 kilométeres vonalon egyébként 2010 óta közlekednek már villamosok
a városban, de a központtól jelentős távolságra, a Putung városrészben
lévő Csangcsiang technológiai parkban. Újabb vonalak építése indul a
szintén külvárosi Szungcsiang és Csingpu kerületekben, ezeket várhatóan
2017-ben adják át az új városi hálózat első vonalaiként.
forrás: MTI
kép: www.tozsdeforum.hu