A közösségi
közlekedés, valamint a kerékpáros és gyalogos infrastruktúra nagyléptékű
fejlesztése lehet a kulcsa a klímaváltozás elleni küzdelemnek - állítja
egy tanulmány.
A
Kaliforniai Egyetem hálózatához tartozó Davisi Egyetem és egy
fenntartható közlekedésfejlesztéssel foglalkozó amerikai intézet (ITDP)
kutatói szerint javaslataik megvalósulása esetén akár több mint 50
százalékkal csökkenthető lenne a városi közlekedésből származó
szén-dioxid-kibocsátás 2050-ig, ráadásul az elkerülhető halálozások
száma is évi 1,4 millióval mérséklődhetne.
Az ENSZ jövő héten
kezdődő klímacsúcsa előtt megjelent kutatás lényegében a
gépkocsiforgalomnál tisztább közösségi és nem-motorikus alapú
(kerékpáros, gyalogos) közlekedés fejlesztését javasolja, valamint ezzel
párhuzamosan az autóutak, garázsok és minden olyan infrastruktúra
építésének lassítását, amely az autóhasználatot ösztönözné. Így a
legkisebb "fájdalommal" a legnagyobb haszon lenne elérhető az
éghajlatvédelem és a városlakók életminőségének javítása terén -
vélekednek.
Michael Replogle, az ITDP ügyvezető igazgatója, a
tanulmány egyik társszerzője szerint a változások legnagyobb akadálya a
politikai vezetők és döntéshozók tétlensége és restsége, bár mint
mondta, vannak arra utaló jelek, hogy egyre több politikus karolja fel
az ötletet. A BBC Newsnak kifejtette: több ezer milliárd dollárnyi tőke
áll készen arra, hogy a közösségi közlekedésbe való beruházásokba
folyjon.
A tanulmány a komor forgatókönyvet is felvázolja: a
jelenlegi trendek folytatódása esetén a városi közlekedésből eredő
szén-dioxid-kibocsátás akár kis híján a 2010-es szint duplájára is nőhet
2050-re. "Az autóhasználat gyors felfutása révén a közlekedés az elmúlt
időszak leggyorsabban bővülő karbonforrása volt a világon" -
hangsúlyozta a szakember. http://www.bbc.com/news/science-environment-29207644
forrás: MTI
kép: http://www.bbc.com/