Az
autóbusz-gépkocsivezetők korkedvezményes nyugdíjának megtartását kéri a
szaktárcától a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége; levelüket kedden
jutatták el a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatásért felelős
államtitkárához - közölte a szövetség kedden az MTI-vel.
A
hatályos rendelkezés szerint ez év végéig lehet korkedvezményre
jogosultságot szerezni, az ezzel kapcsolatos további kormányzati
elképzelések viszont nem ismertek. A Közlekedési Munkástanácsok
Szövetsége (KMSZ) ezért azt szorgalmazza, hogy kezdődjenek tárgyalások a
szaktárca és a cégcsoport szakszervezetei között - áll a Czomba
Sándornak címzett levélben.
A Volán-társaságcsoportban mintegy 10
ezer autóbusz-gépkocsivezető dolgozik. A korkedvezményes nyugdíj körüli
bizonytalanság az átlagéletkor előrehaladtával egyre több munkavállalót
érint.
A szövetség szerint a Volán vállalatoknál a
korkedvezményes nyugdíj létjogosultságát az eddig elvégzett vizsgálatok,
felmérések egyértelműen igazolták: a szakértői vizsgálatok az
autóbusz-gépkocsivezetők egészségkárosodását, pszichikai túlterheltségét
állapították meg.
Az ergonómiai körülmények (gépkocsivezetői
fülke, vezetői ülések) korszerűsödése ellenére az egészségügyi
felmérések kimutatták és felhívták a figyelmet a gépkocsivezetők
egészségkárosodásának kockázati tényezőire. Felelősek az utasok
biztonságáért, az 50-70 millió forint értékű járművekért, a forgalom
felgyorsulása és megnövekedése pedig további koncentrált figyelmet
igényel, ami felfokozott pszichikai állapotot idéz elő a
gépkocsivezetőkben - olvasható a szövetség közleményében.
A KMSZ
szerint átmeneti megoldást jelenthet, ha a kormány meghosszabbítja a
jelenlegi korkedvezményre jogosító nyugdíjrendszert.
Hozzátették:
a megszerzett korkedvezményes éveken túl a korkedvezményre való
jogosultságot 2007. január elsejétől a bruttó bér 13 százalékának
megfelelő mértékű, úgynevezett korkedvezmény-biztosítási járulék
megfizetése alapozza meg.
forrás: MTI
- kép: csicsibusz.hu