Filled Under:

Továbbra is káosz káosz hátán, nagyon kopnak a gumik

A sport365.hu autó-motor rovatának állandó szakértője, Kiss Norbert ezúttal a Forma-1-es barcelonai teszteket járta körül. Kiderül, mi a Pirelli új gumijainak titka és miért háborog feleslegesen Sergio Pérez. 



"Ezen a héten ismét kollektív teszten vettek részt a Forma-1 csapatai, a helyszín ezúttal Barcelona. A keddi napon Nico Rosberg, szerdán Sergio Pérez, csütörtökön pedig Fernando Alonso volt a leggyorsabb a Circuit de Catalunyán. 

Ami ezúttal is szembetűnő volt, az a rengeteg megtett kör, több pilóta is bőven száz kör fölött teljesített az egyes tesztnapokon. Ez persze nem meglepő, sőt, ilyenkor teljesen normális is. A "notórius körözgetők" között volt például Nico Rosberg is, ami szintén érthető. A Mercedes az eddigi teszteken többször is technikai gondokkal küzdött, emiatt sok tesztidő kiesett a németeknél Jerezben is, amit most pótolni kell. 

Most Barcelonában a Lotus járt így, Kimi Räikkönen nem tudott autózni a teszt elején, emiatt csütörtökön például Grosjean jobb is volt nála. A technikai gondokkal küzdő csapatok természetesen hátrányban vannak, de ez benne van ilyenkor a pakliban. 

Amit összességében az erőviszonyokról el lehet mondani, az az, hogy továbbra is képlékenyek az erőviszonyok. Mivel nem látunk bele az autók tankjaiba, így nem tudjuk azt sem, ki milyen üzemanyagszinttel megy ki a pályára. 

A legjobb körök tekintetében sejteni ugyan lehet, hogy elég kevés naftával érték el őket. Az időeredményekből szintén leszűrhető, hogy mivel elég közel vannak egymáshoz, ezért valószínűleg idén is igen szoros csaták elé nézünk majd a futamokon. 

A legnagyobb csavart talán a gumiszállító Pirelli adhatja az idénynek. A cég újított a gumikon, a keverékek összetétele nagyon megváltozott a tavalyihoz képest, köpenyek sokkal gyorsabban kopnak. 

Több pilóta is jelezte, hogy csak 1-2-3 körig bírják anélkül, hogy túlkopnának, sőt, volt, aki arra panaszkodott, hogy 2-3-4 másodpercet is lassult az első pár kör után, talán ilyen még nem is volt a Forma-1-ben. Tehát továbbra is káosz van káosz hátán. 

Azt pedig mindenképpen tegyük hozzá, hogy a szabályzatban maximalizálva van az egy versenyhétvégén elhasználható gumiszettek száma. A tapasztalat az, hogy a csapatok az összes rendelkezésre álló szettet meg szokták kezdeni, "szűz" garnitúra pedig általában csak akkor marad, ha valaki mondjuk az időmérőn a Q3-ban már ki sem megy a pályára.
Ennek például a jó öreg Schumi volt a nagy mestere tavaly. 

Felmerülhet a kérdés, miért alakította akkor így a gumikat a Pirelli. A válasz egyszerű: azért, hogy továbbra is fenntartsa a cirkuszt, a kiszámíthatatlanságot. 

A Forma-1-nek abszolút jót tett a Pirelli érkezése, hiszen talán nem is volt még olyan idény a száguldó cirkusz történetében, mint tavaly, hogy szinte versenyről-versenyre váltakoztak az erőviszonyok. Hogy ezt az állapotot fenn lehessen tartani, arra a legjobb fegyver talán épp az, hogy gyorsan kopó és kevésbé ellenálló gumiszetteket fejlesztenek ki. 

Ez egyébként jó hír lehet a gumikímélős pilótáknak, mint például Button, vagy Perez. Ha például a köztudottan "gumibarát" módon versenyző Buttonnal ki tud alakítani egy olyan beállítást a McLaren, ami a kezükre játszik, akkor nagyon erősek lehetnek, bár a brit épp most nyilatkozta, hogy nem nagyon találták meg eddig a fogást az autón, az MP4-28-as teljesítménye nagyon ingadozik. 

Arra még mindenképpen kitérnék, ami miatt Sergio Pérez füstölgött egy sort a hét közepén. A mexikói pilóta arra panaszkodott, hogy a Mclarent teljes mértékig Jenson Buttonra építették, így a beállítások neki nem kedveznek. 

Azt gondolom, Péreznek igaza van, de jelen esetben úgy érzem, el kellene fogadnia a helyzetét. Az autó olyan, mint amilyet Button szeretne, ami viszont nem feltétlen rossz dolog. A brit több éve ott versenyez, nagyon jó a kapcsolata a mérnökeivel és szerelőivel. 

Nyilván az autót Button szájíze szerint kell építeni, Péreznek pedig, érzésem szerint az lehet a legjobb döntés, ha ezt elfogadja, hiszen számára azért kell még idő, mire felveszi az új team ritmusát, összeszokik a mérnökökkel és a szerelőkkel. 

A mexikói remek pilóta, nem véletlenül szerződtették le, de úgy gondolom, ezt az időszakot türelmesen kell végigcsinálnia, mert rengeteget tanulhat tapasztalt kollégáját. Ahogy az örökbecsű mondás is tartja: Tanulni, tanulni, tanulni!

 Kiss Norbert

forrás: sport365.hu