Miért is lehet világbajnok idén Button?

A McLaren két hónappal több időt szánt az 2013-as autóra és felkészülésre, mint a Red Bull és a Ferrari. Ez nem akármilyen rajtelőnyt adhat a wokingiaknak. 


Mi is a helyzet jelenleg a McLarennél? Tavaly bombaerősen kezdték az évet. Vitathatatlanul övék volt a leggyorsabb autó és talán a legerősebb pilótapáros is. Aztán mégis mégis lemaradtak ellenfeleik mögött, leginkább az autó megbízhatatlansága, valamint a szezon elején a csapat gyenge munkája miatt. A szezont vége felé már csak a Ferrari és a Red Bull harcolt a világbajnoki címekért, így a McLaren egyetlen dologra tudott koncentrálni, a 2013-as versenygépre. Ráadásul a V8-as motorok utolsó évében kevés technikai regulációt léptetett életbe az FIA, így a jó alapot is át tudták emelni tavalyról.

Sergio Perez érkezett az egylethez Lewis Hamilton helyére. Így talán az is borítékolható, hogy mostantól a wokingiak is egy pilótát helyeznek előtérbe, ahogy ezt a Red Bull és a Ferrari is teszi évek óta. Egyikük sem osztozott olyan egyenlő módon a pontokon, mint Button és Hamilton. Még nagyobb előny, hogy idén már a korábbi Brawn GP pilóta köré építik az autót, Hamilton idejében inkább az ő jelenléte dominált.

 
Ami pedig a leginkább előnyére válhat Buttonnak, az új Pirelli gumik állaga. Az új konstrukciók hőkezelése más, sokkal inkább fekszik a precíz professzori vezetési stílusához. Ez persze így kicsit túlságosan is elméleti fejtegetés. Egyik sem mérvadó, amíg március közepén, Melbourne-ben nyomatékot nem ad neki 2009 világbajnoka. A tavalyi szezon közepétől kezdve számtalanszor elmondta, hogy jobban várja a 2013-as év elejét, mint eddig pályafutása során bármelyikét. Sam Michael sportigazgató a következőket mondta a fejlesztésekről: „Sok mindent kicseréltünk az autón télen. Elülső és hátsó felfüggesztést, hátul pedig szinte minden egyéb alkatrészt és a kialakítása is változott. Eddig minden rendben halad, de ez csak 2013 végéig szól, hiszen akkor új formula lép életbe.”

Ez persze több mint a régi autó evolúciós fejlesztése. Tim Goss, a mérnökök vezetője beszélt erről. „Átnéztük, mivel állunk szemben, amikor elkezdtünk a fejlesztéseken gondolkodni. Voltak kulcsterületek a régi autón, amik ordítottak a fejlesztés után és olyan messzire mentünk, amennyire csak lehetett.”

Természetesen Button is megszólalt az új autót illetően. „Szimulátorban kipróbáltam a régi és az új autót is. Az idei versenygépet már most könnyebben kezelhetőnek tűnik, finomabban lehet kormányozni és a visszacsatolás is kellemesen érzést keltett.” – Ismerve Button finom vezetési stílusát, ez már egy jó jel. „A meglátásaim nagyon fontosak az autó építése és fejlesztése közben. Az idei modell már a tavalyi szezon második felétől készül, az én instrukcióim alapján is. Ez igazi magabiztosságot ad nekem 2013-ra, mert a csapat nagy figyelmet fordított a javaslataimra. Persze én nem vagyok tervező, vagy aerodinamikai szakember, de én vagyok az, aki pontosan tudja mi zajlik a pilótafülkében, akár működik, akár nem.” – Tavaly a csapat túl sokáig időzött azzal, hogy próbálta megérteni az autó viselkedését az új Pirelli abroncsokkal. Button pedig folyamatosan magát hibáztatta, amiért nem tud jó eredményeket elérni. A McLaren vezetői persze tisztában voltak vele, hogy nem a pilóta tehetett az eredménytelenségről.


„Egy kanyarban próbálok mindig olyan precíz lenni, amennyire csak lehetséges. Ha az autó nem elég stabil a kanyar-bejáratoknál, vagy én vagyok túl agresszív, akkor nem tudok annyira precíz lenni, amennyire szeretnék. Nem kedvelem, ha bármilyen hátsó mozgást érzek vezetés közben. Legyen egyensúlyban az autó, így pontosan be tudom lőni az irányt a kanyar előtt és a tökéletesen íven fordulok el. Mások jobban szeretik a túlkormányzottságot, agresszívabban fordulnak, és ezáltal másként bánnak a gumikkal, máshogy kezelik az abroncsok hőmérsékletét. Én más vagyok, így vezetek és nem is akarok változtatni ezen” – fogalmazott a pilóta.
A csapat 2012 elején kudarcot vallott, hiszen folyamatosan követtek el hibákat a boksz kiállások során. A másodikban sem örülhettek, akkor technikai problémák tömkelege sújtotta őket. Összességében ezen ment el a világbajnoki cím. 2013-ban ezektől mentes szezonra számítanak, 2014-ben azonban egy új éra kezdődik az F1-ben, a V6-os turbó motorok érkezésével, és a technikai szabálymódosítások életbelépésével. „Megváltoztatják az első és hátsó szárnyak formáját és helyzetét, ez kulcsfontosságú lesz. Mindent újra kell kezdeni, a nulláról fogunk indulni, hiszen a légáramlatok iránya, hatása is teljes mértékben megváltozik” – zárta mondandóját Sam Michael, a McLaren technikai vezetője.


forrás: formula.hu