Ron Dennis korábban már elmondta, hogy ős és a McLaren szenior vezetői döntöttek úgy, hogy engedélyezik Hamilton távozását 2013-ban. „Hogy volt-e olyan lehetőség, amivel létrehozhattuk volna azt a szituációt, hogy mindannyian együtt maradjunk? Természetesen a válasz erre a kérdésre: kategorikus igen! Ez lett volna azonban a helyes lépés? Erre már nem ilyen egyértelmű a válasz” – fogalmazott Dennis. Egyes források szerint is adott volt a megoldás, hogy a két fél között ismét minden gördülékenyen folyjon, de egyikük sem volt kész, hogy ezeket a lépéseket megtegyék. „Két féle módon is lehet nézni azt, ami történt, de szerintem helytelen ezt a történetet úgy elmesélni, hogy Lewis elhagyott minket. A nap végére eljuthatsz egy olyan szituációba, amikor már nem alkuszol tovább, elhatárolódsz a továbbiaktól. Az élet nem arról szól, hogy egyetlen ember dönt mindenről. Ez soha nem így működött. Minden a tényezőkről, a részletekről szól.”
Dennis ezzel minden bizonnyal azt akarta sugallni, hogy amennyiben Hamilton maradni szeretett volna, az csak a csapat döntésén múlott volna. Ezek a kijelentések kicsit sokkolóan hathatnak a szurkolókra, de hogy igazak, arra bizonyíték egy a brit távozása előtt, sokkal korábban tett nyilatkozat a korábbi csapatfőnöktől. Tavaly júniusban, amikor Lewis távozásáról még csak ritkán lehetett hallani, már megszólalt Dennis. A Sky televíziónak nyilatkozta, hogy a helyzet már bőven változott azóta, hogy 2008-ban új szerződést írtak alá a világbajnok pilótával. Más szavakkal, a britnek bele kellett volna mennie egy bércsökkentésbe, ha továbbra is a wokingiaknál szeretett volna vezetni. Az Olasz Nagydíjon már bombaként robbant a hír, hogy Hamiltont egy hajszál választja el a Mercedeshez szerződéstől.
A csapatfőnök Whitmarsh akkor ezt nyilatkozta: „Nem akarok olyan pilótával dolgozni, aki nem száz százalékig elkötelezett a csapat iránt és nem boldog attól, ha egyáltalán nálunk versenyezhet.” Miután Lewis aláírta szerződését új kenyéradójával, Whitmarsh tovább is ment. „Remélem, hogy a pilótám boldog a magasabb fizetésével, pedig tőlünk is olyan ajánlatot kapott, ami a legjobban fizetett versenyzővé tette volna.”
Hamilton ezáltal kikövetkeztethetően még ennél is jobb ajánlatot kapott a stuttgarti egylettől. 2012-ben a brit fizetése hozzávetőlegesen 15 millió font volt csapatánál, ami már a bónuszokat is tartalmazza. Első ajánlata valószínűleg 12,5 millió font lehetett bónuszokkal 13,7 millió. A Mercedes első ajánlata 17,5 millió volt, és a további juttatásokat ez az összeg még nem tartalmazta. Ezt követően lépett a McLaren vezetősége és emelt a téten, majd a Mercedes erre is ráfejelt és végül 19,4 millió fontban állapodott meg a 2008-as világbajnokkal. Az angol gyártó hirtelen kényes helyzetben találta magát, hiszen gazdasági válság van. Nem tudott versenyezni a konkurencia ajánlatával. Állítólag azonban más tényezők is arra késztették a vezetőket, hogy hagyják távozni Hamiltont.
Ez pedig az volt, hogy mióta az istállónál tartózkodott, mindent tőle tettek függővé, mindig ő volt az első, mindenki rá figyelt. Kezdett kicsit visszaélni a helyzettel. A McLaren profilja is az, hogy a tökéletesre törekedjen. A legjobb pilóták a legjobb autóban. Volt idő, amikor a McLaren szerződtette Fernando Alonsót, és Newey még a csapatnál volt. Ez azt jelentette, hogy a világ egyik legjobb mérnök-tervezője által épített versenygépben, a mezőny legjobb, leggyorsabb pilótáját ültették. Ehhez érkezett még 2007-ben Hamilton is. Alonso egy év múlva távozott (dacára a három évre aláírt szerződésének), Newey azóta már három világbajnoki címet szerzett a Red Bullnak, és most Hamilton is továbbállt.
A csapat tehát 2013-nak egy remek, de kissé bizonytalan Jenson Buttonnal és a még ki sem próbált, de tehetséges Sergio Perezzel a kötelékében vág neki, az autónak pedig köze nincs azért a Newey által tervezettekhez.
Be kell látni, hogy az idei szezonban a McLaren sokkal gyengébb, mint ahogyan azt az ember először gondolná.
Fordította: Németvári László
forrás: formula.hu