Filled Under: ,

Összedőlőben a McLaren?

A McLaren már így is sokat szenvedett attól, hogy zsenik hagyták el, és ellenfélként mutatkoztak be. Így volt Fernando Alonso és Adrian Newey esetében is. Hamilton távozása azonban várhatóan még gyengébbé teszi őket a 2013-as szezon nyitánya előtt. 


Ron Dennis korábban már elmondta, hogy ős és a McLaren szenior vezetői döntöttek úgy, hogy engedélyezik Hamilton távozását 2013-ban. „Hogy volt-e olyan lehetőség, amivel létrehozhattuk volna azt a szituációt, hogy mindannyian együtt maradjunk? Természetesen a válasz erre a kérdésre: kategorikus igen! Ez lett volna azonban a helyes lépés? Erre már nem ilyen egyértelmű a válasz” – fogalmazott Dennis. Egyes források szerint is adott volt a megoldás, hogy a két fél között ismét minden gördülékenyen folyjon, de egyikük sem volt kész, hogy ezeket a lépéseket megtegyék. „Két féle módon is lehet nézni azt, ami történt, de szerintem helytelen ezt a történetet úgy elmesélni, hogy Lewis elhagyott minket. A nap végére eljuthatsz egy olyan szituációba, amikor már nem alkuszol tovább, elhatárolódsz a továbbiaktól. Az élet nem arról szól, hogy egyetlen ember dönt mindenről. Ez soha nem így működött. Minden a tényezőkről, a részletekről szól.”

Dennis ezzel minden bizonnyal azt akarta sugallni, hogy amennyiben Hamilton maradni szeretett volna, az csak a csapat döntésén múlott volna. Ezek a kijelentések kicsit sokkolóan hathatnak a szurkolókra, de hogy igazak, arra bizonyíték egy a brit távozása előtt, sokkal korábban tett nyilatkozat a korábbi csapatfőnöktől. Tavaly júniusban, amikor Lewis távozásáról még csak ritkán lehetett hallani, már megszólalt Dennis. A Sky televíziónak nyilatkozta, hogy a helyzet már bőven változott azóta, hogy 2008-ban új szerződést írtak alá a világbajnok pilótával. Más szavakkal, a britnek bele kellett volna mennie egy bércsökkentésbe, ha továbbra is a wokingiaknál szeretett volna vezetni. Az Olasz Nagydíjon már bombaként robbant a hír, hogy Hamiltont egy hajszál választja el a Mercedeshez szerződéstől. 

A csapatfőnök Whitmarsh akkor ezt nyilatkozta: „Nem akarok olyan pilótával dolgozni, aki nem száz százalékig elkötelezett a csapat iránt és nem boldog attól, ha egyáltalán nálunk versenyezhet.” Miután Lewis aláírta szerződését új kenyéradójával, Whitmarsh tovább is ment. „Remélem, hogy a pilótám boldog a magasabb fizetésével, pedig tőlünk is olyan ajánlatot kapott, ami a legjobban fizetett versenyzővé tette volna.”
Hamilton ezáltal kikövetkeztethetően még ennél is jobb ajánlatot kapott a stuttgarti egylettől. 2012-ben a brit fizetése hozzávetőlegesen 15 millió font volt csapatánál, ami már a bónuszokat is tartalmazza. Első ajánlata valószínűleg 12,5 millió font lehetett bónuszokkal 13,7 millió. A Mercedes első ajánlata 17,5 millió volt, és a további juttatásokat ez az összeg még nem tartalmazta. Ezt követően lépett a McLaren vezetősége és emelt a téten, majd a Mercedes erre is ráfejelt és végül 19,4 millió fontban állapodott meg a 2008-as világbajnokkal. Az angol gyártó hirtelen kényes helyzetben találta magát, hiszen gazdasági válság van. Nem tudott versenyezni a konkurencia ajánlatával. Állítólag azonban más tényezők is arra késztették a vezetőket, hogy hagyják távozni Hamiltont. 


Ez pedig az volt, hogy mióta az istállónál tartózkodott, mindent tőle tettek függővé, mindig ő volt az első, mindenki rá figyelt. Kezdett kicsit visszaélni a helyzettel. A McLaren profilja is az, hogy a tökéletesre törekedjen. A legjobb pilóták a legjobb autóban. Volt idő, amikor a McLaren szerződtette Fernando Alonsót, és Newey még a csapatnál volt. Ez azt jelentette, hogy a világ egyik legjobb mérnök-tervezője által épített versenygépben, a mezőny legjobb, leggyorsabb pilótáját ültették. Ehhez érkezett még 2007-ben Hamilton is. Alonso egy év múlva távozott (dacára a három évre aláírt szerződésének), Newey azóta már három világbajnoki címet szerzett a Red Bullnak, és most Hamilton is továbbállt.

A csapat tehát 2013-nak egy remek, de kissé bizonytalan Jenson Buttonnal és a még ki sem próbált, de tehetséges Sergio Perezzel a kötelékében vág neki, az autónak pedig köze nincs azért a Newey által tervezettekhez. 

Be kell látni, hogy az idei szezonban a McLaren sokkal gyengébb, mint ahogyan azt az ember először gondolná.

 Fordította: Németvári László

forrás: formula.hu