A nemzeti fejlesztési miniszter válasza szerint a kormány májusban határozott arról, hogy a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek a gyorsforgalmi utakon, valamint az országos közúthálózat lakott területen kívüli szakaszain kell a megtett úttal arányosan fizetniük.
Németh Lászlóné kiemelte: az útdíj teljes úthálózatra kiterjesztésének lehetőségét is megvizsgálták a szakemberek, de arra jutottak, hogy az alsóbbrendű összekötő és bekötő utakon a díjszedés, és különösen a díjellenőrzés költsége nem teszi indokolttá a rendszer kiterjesztését. Ugyanakkor "távlatban, a díjszedési technológia fejlődésével nem zárjuk ki, hogy a használó és szennyező fizet elvét a teljes országos közúthálózaton érvényesíteni lehessen" - olvasható a miniszteri válaszban.
A Levegő Munkacsoport ezzel kapcsolatosan arra hívja fel a figyelmet: ha az alsóbbrendű összekötő és bekötő utakhoz hasonlóan, a vasúti mellékvonalakon is el lehetne törölni a vasúti pályadíjat, kifizetődővé válna a személyszállítás.
A környezetvédő szervezet szerint érthetetlen a lemondás a több tízmilliárd forint várható bevételről akkor, amikor a tárca éppen elvon a 2012. évi költségvetésben előirányzott 27,5 milliárd forint támogatást a vasúttól.
A Levegő Munkacsoport úgy látja, a miniszteri válasz nem foglalkozik megfelelően azzal a problémával, hogy a gépkocsivezetők előszeretettel kerülik el a fizetős útszakaszokat, egyes GPS-es navigációs eszközökbe be is van építve a lehetőség a legkevesebb útdíj fizetésével járó útvonal választására.
A szervezet közleménye szerint kérdés, hogyan akadályoznák meg például a Balaton partján, hogy a furgonok a fizetős 70-es, 71-es főút helyett a belső utakat válasszák.
forrás: MTI