Folyamatosan csökken a magyar nyelvet beszélők száma

Folyamatosan csökken a magyar nyelvet használok száma a Kárpát-medencében - mondta Juhász Judit, az Anyanyelvápolók Szövetségének elnöke.

   

Az elnök a magyar nyelv napja kapcsán elmondta, az elmúlt 25 évben egymillióval csökkent a magyar nyelvet beszélők száma a Kárpát-medencében.
   
Ennek okai között megemlítette, hogy a külhoni magyarságnak naponta meg kell küzdeni a nyelvhasználatért és a kivándorlás miatt is folyamatosan csökken a nyelvet használók száma.
   
"Nem szabad hagyni, hogy bekövetkezzen a második Trianon (...), amikor elhallgat a magyar nyelv" - hangsúlyozta.

forrás: MTI | kép: infogyor.hu

Csúcson a napi mobilparkolási tranzakciószám

November első hetében a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerben indított mobilparkolási tranzakciók száma meghaladta a napi 100 ezret, a 100 ezer 550 tranzakció a rendszer két és féléves működése óta a legmagasabb érték - közölte a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.

   

Az országosan egységes mobilparkolást és elektronikus úton megváltott autópálya-matricát értékesítő Nemzeti Mobilfizetési Rendszer 2014. július 1-jén indult el.
   
Folyamatos növekedést mutat a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerben indított vásárlások száma, a rendszer első két üzleti évében - 18 viszonteladó partnerén keresztül 76 parkolási üzemeltetőnél, 248 parkolózónában több mint 73 millió elektronikus fizetéssel végződött tranzakciót - mobilparkolás, HU-GO viszonylati jegy, e-matrica - bonyolított le.
   
Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója a közleményben elmondta: a mobilparkolási tranzakciók száma jól mutatja, hogy az innovatív készpénzkímélő fizetési megoldások iránt egyre nagyobb az érdeklődés. Az elért történelmi csúcs arra is rámutat, hogy a cég által üzemeltetett rendszer jelentősen hozzájárul a korszerű elektronikus és mobilfizetési megoldások magyarországi elterjedéséhez. Az eddig elért eredmények jó alapot teremtenek az újabb innovatív szolgáltatások bevezetésére - tette hozzá.
   
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. a nyilvános cégadatok szerint tavaly több mint 11 milliárd forint árbevételt ért el az előző évi 5 milliárd forint után. Adózott eredménye 355 millió forint volt 2015-ben, míg egy évvel ezelőtt 29,2 millió forintot tett ki.

forrás: MTI

Továbbra is túlkínálatra számít az olaj piacán a szakértő

Kicsi az esély, hogy az olajkitermelés érdemi csökkentéséről szülessen megállapodás az OPEC novemberi csúcstalálkozóján a Pioneer Alapkezelő elemzője szerint.

 

Horváth Ákos úgy véli, a korábbi előzetes megállapodást a szervezet tagországai nem véglegesítik majd. A szakértő pénteki budapesti sajtóbeszélgetésén kifejtette, a megállapodás ratifikálása leginkább Szaúd-Arábia ellenállásán bukhat el, ugyanis a világ legnagyobb kitermelője továbbra is a piacszerzés lehetőségét látja az alacsony olajárakban.
   
Az elemző hozzátette, ha megszületne a megállapodás, annak sem lenne túlzott jelentősége az olajpiacon, mert a kartell súlya csökken, és a tagországok között is vannak olyanok, amelyek a csökkentett kvóta eléréséig is tovább növelhetnék a kitermelést, együttesen akár több mint napi egymillió hordóval.
   
A kvótacsökkentés elmaradása vagy egy kisebb kvótacsökkentés ilyen körülmények között azt jelentheti, hogy 2017-ben is kínálati nyomás alatt marad az olajpiac - hangsúlyozta.
   
Horváth Ákos kitért arra is, hogy a technológiai fejlődés megváltoztatja az energiaellátás hagyományos modelljét, emiatt az energiacégeknek és a kitermelő országoknak előbb-utóbb jelentősen át kell alakítaniuk működésüket.
   
Tavaly mintegy 1,2 millió elektromos autót adtak el a világon, ami alig egy százaléka az összes eladott új gépkocsinak, ebben benne vannak a tisztán elektromos töltésű járművek és a plug-in hibridek is. Az eladások átlagos éves növekedési üteme ugyanakkor csaknem elérte a 80 százalékot az elmúlt két évben - jelezte.
   
Az elektromos autók iránti kereslet növekedésénél kulcskérdés, hogy a technológia fejlődése mennyire tudja csökkenteni az akkumulátorok árát. Szakmai előrejelzések szerint 2040-re a világon eladott új gépjárművek 35 százalékát az elektromos autók teszik majd ki, a jelenlegi 1 százalékkal szemben - mutatott rá az elemző, hozzátéve, hogy ezeket a számokat már nem hagyhatják figyelmen kívül az energetikai cégek.
   
A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) becslése szerint ha az elektromos autók eladásának éves növekedési üteme a jelenlegi 80-ról 60 százalékra csökken, akkor 2023 lehet az az időpont, amikor napi kétmillió hordó kitermelése esne ki az olajpiacról, ami nagyobb mennyiség, mint amiről most az OPEC kvótacsökkentés címszó alatt tárgyal. Ha 45 százalékra csökken az eladások éves növekedési üteme, akkor 2025 lehet az az év, amikor napi kétmillió hordóval csökkenne az olaj iránti kereslet - ismertette Horváth Ákos.

forrás: MTI

Brazil Nagydíj - Végeredmény, a pontversenyek állása

A vasárnapi Forma-1-es Brazil Nagydíj végeredménye és a világbajnoki pontversenyek állása (a formula1.com alapján):


    Végeredmény, Brazil Nagydíj (71 kör, 305,909 km, a pontszerzők):

 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 3:01:01.355 óra
 2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 11.455 másodperc hátrány
 3. Max Verstappen (holland, Red Bull) 21.481 mp h.
 4. Sergio Perez (mexikói, Force India) 25.346 mp h.
 5. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 26.334 mp h.
 6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Toro Rosso) 29.160 mp h.
 7. Nico Hülkenberg (német, Force India) 29.827 mp h.
 8. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 30.486 mp h.
 9. Felipe Nasr (brazil, Sauber) 42.620 mp h.
10. Fernando Alonso (spanyol, McLaren) 44.432 mp h.
    leggyorsabb kör: Verstappen (67. kör, 1:25.305 perc)
    pole pozíció: Hamilton

    A vb-pontversenyek állása 20 futam után (még 1 van hátra):

    pilóták:

 1. Rosberg 367 pont
 2. Hamilton 355
 3. Ricciardo 246
 4. Vettel 197
 5. Verstappen 192
 6. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 178
 7. Perez 97
 8. Valtteri Bottas (finn, Williams) 85
 9. Hülkenberg 66
10. Alonso 53
11. Felipe Massa (brazil, Williams) 51
12. Sainz Jr. 46
13. Romain Grosjean (francia, Haas) 29
14. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 25
15. Jenson Button (brit, McLaren) 21
16. Kevin Magnussen (dán, Renault) 7
17. Nasr 2
18. Jolyon Palmer (brit, Renault) 1
19. Pascal Wehrlein (német, Manor) 1
20. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren) 1

    csapatok:

 1. Mercedes 722 pont
 2. Red Bull 446
 3. Ferrari 375
 4. Force India 163
 5. Williams 136
 6. McLaren 75
 7. Toro Rosso 63
 8. Haas 29
 9. Renault 8
10. Sauber 2
11. Manor 1

forrás: MTI

Donald Trump nem kívánja felvenni elnöki fizetését

Nem kívánja felvenni elnöki fizetését Donald Trump. Az Egyesült Államok megválasztott elnöke a CBS televíziónak adott, részletekben már korábban ismertetett vasárnapi interjújában beszélt erről és más kérdésekről.

   

A CBS televízió 60 perc című, helyi idő szerint vasárnap este sugárzott műsorában Donald Trump, az Egyesült Államok leendő elnöke azt mondta: nem kéri az elnökségért járó fizetést, nem ezért vállalta a jelöltséget, és nem is tudja, hogy a hivatal mennyi pénzzel jár. Évi négyszázezer dollárral, közölte a riporter, mire Trump azzal replikázott: mivel muszáj valamennyi pénzt elfogadnia, évi egy dollárt fel fog venni.
   
Az egyórás interjúban a már ismertté vált részletek mellett - vagyis a Hillary és Bill Clintonnal folytatott telefonbeszélgetésén és a bűncselekményeket elkövető illegális bevándorlók kitoloncolásán túl - Trump a konkrét politikai kérdésekről viszonylag keveset beszélt.
   
A szövetségi legfelsőbb bíróság új tagjának jelölésével kapcsolatban hangsúlyozta: ő maga ellenzi az abortuszt, s olyan főbírót kíván jelölni, aki szintén az életet támogatja, bár - hangsúlyozta - az abortusz kérdése az egyes szövetségi államok hatáskörébe tartozik. Hangsúlyozta azt is, hogy az általa jelölt főbíró támogatja majd az alkotmány második kiegészítésében rögzített szabad fegyverviselés- és vásárlás jogát.
   
Trump dicsérte legfőbb választási ellenfelét, Hillary Clintont, akit "nagyon okos" és "nagyon erős" nőnek nevezett, de amikor a riporternő arról kérdezte, hogy vajon megbánt-e valamit abból, amit a kampányban Clintonról mondott, azt válaszolta: "nincs mit megbánnom, rút kampány volt, jobban szerettem volna, ha több szó esik benne a politikáról". Arra a kérdésre, hogy a kampányban hangoztatott ígéretéhez híven megbíz-e majd egy speciális ügyészt Hillary Clinton ügyeinek kivizsgálására, azt fejtegette, hogy még "megfontolja", de egyelőre inkább a munkahelyteremtésre, az egészségbiztosítás átalakítására és a bevándorlásra összpontosítja figyelmét. "Nem akarom bántani őt" - mondta Hillary Clintonról, sőt, tette hozzá, reméli, hogy a következő interjút ebben a műsorban vele közösen adhatja.
   
Ez volt az első televíziós interjú, amelyet Trump a megválasztása óta adott.
   
Saját győzelmét Trump annak tulajdonította, hogy az amerikaiak belefáradtak a Barack Obama elnöksége alatti, nyolcévi demokrata kormányzásba, abba, hogy nincs elég munkahely, és abba, hogy 6000 milliárd dollárt költött a kormányuk háborúkra a Közel-Keleten. Trump a riporternő kérdésére nem akarta kifejteni, hogy neki és leendő kormányának milyen stratégiája lesz például az Iszlám Állam nevű terrorszervezet legyőzésére. "Ezt nem a televízió nyilvánossága előtt akarom elmondani" - szögezte le.
   
A megválasztott elnök biztosította a New York-i Trump-torony előtt és tucatnyi másik amerikai városban a megválasztása miatt tüntetőket, hogy a félelemre senkinek nincs oka, ezt már többször is hangsúlyozta, s ha ismernék őt, minden aggodalom szertefoszlana.
   
Trumphoz az interjú felénél csatlakozott először a felesége, Melania Trump, majd a gyermekei is. Melania Trump az interjúban arról beszélt: nem tart attól, hogy ne tudna megfelelni a first lady szerepének, az ezzel járó elvárásoknak. "Erős vagyok és magabiztos" - szögezte le Donald Trump szlovén származású felesége.

forrás: MTI

Lecsós zúzapörkölt tarhonyával

Hozzávalók / 3 adag

  • 50 dkg zúza
  • 2 közepes fej vöröshagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 2 ek lecsó
  • 1 kk bors
  • 2 kk pirospaprika
  • 1 kk majoranna
  • 1 mk őrölt kömény
  • olaj vagy kacsazsír
  • személyenként 5 dkg tarhonya

Elkészítés

  1. A zúzát megtisztítjuk, a hagymát apróra vágjuk.
  2. Az olajon vagy zsíron megpároljuk a hagymát, rátesszük a zúzát, a préselt fokhagymát, lefedjük, és 15 percig lassú hőfokon fedő alatt pároljuk. Gyönyörű levet ereszt.
  3. Ezután az összes fűszert és 2 kanál lecsót hozzáadjuk, majd néha megkeverve, hogy le ne égjen, kis hőfokon készre főzzük. A levét, ha szükséges pótoljuk, hogy megfelelő sűrűségű szaftja legyen.
  4. A tarhonyát kevés olajon megpirítjuk kicsit, felöntjük kétszeres mennyiségű hideg, sós vízzel, és sűrűn kevergetjük. Mikor elfőtte a vizet, elzárjuk a hőt alatta, és fedő alatt konyharuhával letakarva hagyjuk, hogy "pergőssé" váljon.
  5. A kész tarhonyát a pörkölttel tálaljuk. Mindenképpen kínáljunk hozzá savanyúságot.

Hamilton nyerte a kaotikus futamot, Rosberg második

A világbajnoki címvédő Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája nyerte a kétszer félbeszakított vasárnapi Forma-1-es Brazil Nagydíjat, amelyen a vb-pontversenyben vezető csapattársa, Nico Rosberg második lett.
 

A 31 éves Hamilton korábban még soha nem diadalmaskodott ezen a pályán, és ez volt az idei kilencedik, pályafutása során pedig már az 52. futamgyőzelme, amellyel 12 pontra csökkentette a hátrányát az összetettben Rosberggel szemben. A vb-cím sorsa így az utolsó, Abu-Dzabiban sorra kerülő versenyen dől majd el.
  
Az esőben lezajlott Brazil Nagydíjon a kiemelkedő teljesítményt nyújtó holland Max Verstappen, a Red Bull 19 éves pilótája ért célba harmadikként.
  
A nagy esőben nedvessé és csúszóssá vált aszfalt miatt a versenybíróság 10 perccel elhalasztotta a rajt időpontját, és a mezőny a biztonsági autó mögött kezdte meg a körözést.
  
A Safety Car a hetedik kör végén hagyta el a pályát, a pole pozícióból induló Hamilton az élen maradt, Rosberg követte, Verstappen pedig azonnal megelőzte a harmadik helyről rajtoló Kimi Räikkönent (Ferrari).
  
A bátrabb pilóták a 9-10. körben feltetették a felszáradó pályára alkalmas gumikat, de a mezőny fele maradt a nedves aszfalton használatos abroncsoknál. A 13. körben Marcus Ericsson (Sauber) a célegyenesre fordulva megcsúszott és a falnak csapódott, a versenybíróság pedig a műszaki mentés idejére a pályára küldte a biztonsági autót. Az élen Hamilton haladt, mögötte Rosberg és Räikkönen száguldott, Verstappen visszaesett negyediknek, mert Ericsson balesete után azonnal behajtott a boxba kerékcserére.
  
Az újraindítást követően aztán Räikkönen szenvedett látványos balesetet a célegyenesben, a futamot pedig ezután piros zászlóval félbeszakították.
  
A folytatás valamivel több mint 20 perc szünet után következett, de a mezőny a biztonsági autó mögött tudott csak haladni, és néhány kör elteltével ismét a piros zászlót lengették, azaz újra leállították a versenyt. Tették ezt annak ellenére, hogy a közvetítésben bejátszott rádiós párbeszédek tanúsága szerint Hamilton és Verstappen is azt mondta, a pálya alkalmas a versenyzésre.
  
Ismét 20 perc telt el, majd a biztonsági autó mögött újfent a pályára hajtott a mezőny, amelyet egy kör után elengedett a Safety Car. Az élen Hamilton maradt, Verstappen azonban megelőzte Rosberget és feljött a második helyre, ekkor 38 kör volt hátra az eredeti versenytávból.
  
A 48. körben a szezon végén visszavonuló, így utolsó hazai futamát teljesítő Felipe Massa (Williams) a célegyenes elején megcsúszott és a falba csapódott, ezért a biztonsági autó ismét a pályára hajtott. Ekkor Hamilton, Rosberg, Sergio Perez (Force India) volt az első három sorrendje, mivel Verstappen korábban kiállt kereket cserélni, és visszacsúszott az ötödik helyre.
  
A Safety Car 16 körrel a leintés előtt engedte útjára ismét a mezőnyt, Verstappen ismét a boxba hajtott, és a 16. pozícióban tért vissza a mezőnybe, majd a hajrában valóságos egyszemélyes show-t bemutatva a harmadik helyig küzdötte fel magát.
  
A brazil Felipe Nasr kilencedik lett, ezzel megszerezte a Sauber első idei vb-pontjait.
  
A vb két hét múlva, az Abu-Dzabi Nagydíjjal zárul.

forrás: MTI | kép: hatharom.hu

Brazil Nagydíj - Hamilton indulhat az élről

A világbajnoki címvédő brit Lewis Hamilton nyerte a Forma-1-es Brazil Nagydíj szombati időmérő edzését Sao Paulóban, így a vasárnapi futamon ő indulhat az első helyről.

   

A Mercedes háromszoros világbajnok pilótája pályafutása során hatvanadik, idén 11., Brazíliában pedig második alkalommal végzett az élen az időmérés során.
   
A második helyről csapattársa, a pontversenyben vezető német Nico Rosberg vághat neki a versenynek - aki csak egy tizedmásodperccel ért el rosszabb időt nála -, a harmadik pozíciót pedig a Ferrari finn pilótája, Kimi Räikkönen szerezte meg.
   
Amennyiben Rosberg megnyeri a vasárnap 17 órakor kezdődő, 71 körös Brazil Nagydíjat, megszerzi karrierje első világbajnoki címét.

    A rajtsorrend:
    ------------
    1. sor:
Lewis Hamilton (brit, Mercedes)
Nico Rosberg (német, Mercedes)
    2. sor:
Kimi Räikkönen (finn, Ferrari)
Max Verstappen (holland, Red Bull)
    3. sor:
Sebastian Vettel (német, Ferrari)
Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull)
    4. sor:
Romain Grosjean (francia, Haas)
Nico Hülkenberg (német, Force India)
    5. sor:
Sergio Pérez (mexikói, Force India)
Fernando Alonso (spanyol, McLaren)
    6. sor:
Valtteri Bottas (finn, Williams)
Esteban Gutierrez (mexikói, Haas)
    7. sor:
Felipe Massa (brazil, Williams)
Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso)
    8. sor:
Carlos Sainz Jr. (spanyol, Toro Rosso)
Jolyon Palmer (brit, Renault)
    9. sor:
Jenson Button (brit, McLaren)
Kevin Magnussen (dán, Renault)
    10. sor:
Pascal Wehrlein (német, Manor)
Esteban Ocon (francia, Manor)
    11. sor:
Marcus Ericsson (svéd, Sauber)
Felipe Nasr (brazil, Sauber)

forrás: MTI

J.K. Rowlingot elbűvölte Johnny Depp játéka a varázslóvilágról szóló új filmben

J. K. Rowling a Legendás állatok és megfigyelésük New York-i világpremierjén elárulta, hogy elbűvölte őt a filmben sötét varázslót játszó Johnny Depp alakítása.

   

A Legendás állatok és megfigyelésük Rowling Harry Potter-regényfolyama nyomán született. A brit írónő a fantáziafilm csütörtöki amerikai premierjén elmondta, hogy a sötét varázslót, Grindelwaldot játszó Depp "hihetetlen dolgokat" művelt szerepével, és a színészt a Legendás állatok tervezett folytatásaiban is látni fogják a nézők. Depp csak rövid időre jelenik meg a filmvásznon, ám a további epizódokban nagyobb szerephez jut majd.
   
David Yates, a film rendezője "rendkívüli tehetségként" méltatta a színészt, és hozzátette, hogy Depp nagy Potter-rajongó. "Rendkívül izgatott volt, hogy dolgozhatott ezen az anyagon" - mesélte a New York-i bemutatón.
    
A Legendás állatok és megfigyelésük 70 évvel az első Harry Potter-epizód előtt játszódik. A Potter-történetekből kiderül, hogy Grindelwald egykor jó barátja volt Albus Dumbledore-nak, aki később a Roxfort Varázslóiskola igazgatója lett. Közeli barátságuknak azonban vége szakadt, és hogy ez miként történt, az a Legendás állatok-sorozatból fog kiderülni.
   
Rowling azt is elmondta, hogy a folytatásokban megismerhetjük a fiatal Dumbledore-t, aki akkoriban élete meghatározó időszakát élte. Az írónő nem kommentálta a spekulációt, hogy a fiatal Dumbledore-t a folytatás melegként ábrázolná a Grindelwaldhoz fűződő kapcsolatában.
   
Az írónőt a film főhősét alakító Eddie Redmayne is elkísérte a premierre. A brit színész a tudós Newt Scamandert játssza, aki az Egyesült Államokban kutat legendás állatok után.
   
Rowling megemlítette, hogy eléggé letörve utazott az Egyesült Államokba az elnökválasztás eredménye miatt, ám a repülőút alatt a film folytatásának forgatókönyvén dolgozva sokkal jobb hangulatba került.
   
A Legendás állatok és megfigyelésük című filmet november 17-étől játszzák a magyar mozik.

forrás: MTI
http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-37951660

Okostelefonon is bemutatható az e-vonatjegy

Az elektronikusan megváltott vasúti jegy már bármely belföldi vonaton okostelefonon, tableten vagy laptopon is bemutatható - közölte a MÁV-Start Zrt. pénteken az MTI-vel.

   

Az e-vonatjegy ellenőrzése a QR kódja beolvasásával történik, ami tárolja a jegy összes adatát, többek között az utas személyazonosságát, az utazási viszonylatot, a kedvezményre jogosultságot, a kocsiosztályt és az érvényességet.
   
A lehetőség használatához 160x160 képpontos képernyőjű okostelefon szükséges.
   
A  MÁV-Start a fejlesztéstől a digitális jegyváltás népszerűbbé válását várja. Az e-vonatjegyek továbbra is 3 százalékos kedvezménnyel vásárolhatók meg.
   
2011 novembere óta lehet interneten vonatjegyet venni, de idáig csak a kinyomtatott jeggyel lehetett utazni. Az InterCity és a gyorsvonatokon 2012 decemberétől tették lehetővé a jegyek képernyős bemutatását.
   
Idén október végéig csaknem 1,2 millió belföldi jegyvásárlás történt az interneten, ebből 560 ezer otthoni nyomtatással. Így az online vásárlás már a belföldi értékesítés mintegy 7,5 százalékát teszi ki. Az előző évhez képest az e-vásárlások száma 16 százalékkal, míg ezen belül az otthoni nyomtatást és a mobilkészülékes jegybemutatást választó vásárlások száma 47 százalékkal nőtt - közölte a MÁV-Start.

forrás: MTI

Felkészült a havazásra a Budapest Airport

A "havas készültség" elrendelésével felkészült a havazásra a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport.

   

A társaság pénteki, MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, ennek értelmében a meteorológiai előrejelzésnek megfelelően mindig a szükséges létszámmal és eszközzel áll készenlétben a havas szolgálat, szükség esetén késlekedés nélkül elkezdi a hóeltakarítást, illetve a havazást megelőző előkészítést.
   
Idén új munkaszervezés bevezetésével alvállalkozó garantálja a repülőtér külső területeinek takarítását és síkosság mentesítését, így a Budapest Airport saját szakemberei a repülőtér légi oldali forgalmi területein dolgoznak majd. Összesen 180-200 ember és 41 jármű ad 24 órás készenlétet egészen márciusig, így akár napokig tartó havazás esetén is folyamatos maradhat a repülőtér üzemelése.
   
A Budapest Airportnak 2,4 millió négyzetméternyi betonfelületet kell megtisztítania. A szolgálat munkatársait hónapok óta készítik fel a feladatra, egyebek mellett számítógépes szimulátoron is vizsgázniuk kell a repülőtéri futópályák, a gurulóutak és beton előterek ismeretéből, majd gyakorlati oktatáson vesznek részt éjszakai vezetésből és a repülőtéri speciális közlekedési szabályok ismeretéből is.

forrás: MTI

A Sony 750 millió dollárért megvásárolja Michael Jackson üzletrészét


A Sony 750 millió dollárért (majdnem 210 milliárd forintért) megvásárolja Michael Jackson részét a néhai sztár és a szórakoztatóipari cég közös vállalkozásából.

Jackson 50 százalékos részesedéssel rendelkezett a Sony-ATV Music Publishing zenei kiadóvállaltban, a japán cég ezért fizet - a korábban bejelentett forgalmazási összegekkel együtt - 750 millió dollárt a sztár örököseinek. A Sony-ATV Music Publishing vállalatot, amely magát a világ vezető zenei kiadójaként jellemezte, 1995-ben hozta létre a Sony és Jackson.

A Variety.com értesülése szerint a felvásárlás végére március 31-én kerülhet pont, amikorra minden feltételben megegyeznek a felek. A Sony 2012-ben 2,2 milliárd dollárért vásárolta fel az EMI Music Publishing zenei katalógusát. Az EMI és a Sony-ATV ezt követően együtt már több mint 3 millió zenei szerzői jog felett rendelkezett.

A Sony/ATV Musicnál van számtalan világhírű előadó kiadási joga, köztük a Beatles, Leonard Cohen, Bob Dylan, Marvin Gaye, Michael Jackson, a Kraftwerk, Joni Mitchell, Willie Nelson, Roy Orbison, a Queen, a Rolling Stones és Sting, valamint az újabb generációkból Alicia Keys, Lady Gaga, Shakira, Ed Sheeran, Sam Smith, Taylor Swift, Kanye West és Pharrell Williams.

"Amikor a Sony 21 évvel ezelőtt megállapodást kötött Michael Jacksonnal a Sony-ATV Music Publishing létrehozásáról, tudtuk, hogy ebben a cégben megvan a lehetőség, hogy óriási magasságokba emelkedjen.

A mostani felvásárlás lehetővé teszi, hogy a Sony gyorsabban kövesse a zeneipari változásokat, egyúttal megtartsa páratlan vezető helyét az iparágban, a művészeknek és a szerzők elismert otthona legyen" - mondta el Michael Lynton, a Sony Entertainment Inc. vezetője

Mexikói Nagydíj - Módosított végeredmény, a pontversenyek állása

A vasárnapi Forma-1-es Mexikói Nagydíj módosított végeredménye és a világbajnoki pontversenyek állása (a formula1.com alapján):



    Végeredmény, Mexikói Nagydíj (71 kör, 305,354 km):

 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:40:31.402 óra
 2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 8.354 mp hátrány
 3. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 20.858 mp h.
 4. Max Verstappen (holland, Red Bull) 21.323 mp h.
 5. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 27.313 mp h.
 6. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 49.376 mp h.
 7. Nico Hülkenberg (német, Force India) 58.891 mp h.
 8. Valtteri Bottas (finn, Williams) 1:05.612 p h.
 9. Felipe Massa (brazil, Williams) 1:16.206 p h.
10. Sergio Perez (mexikói, Force India) 1:16.798 p h.
11. Marcus Ericsson (svéd, Sauber) 1 kör h.
12. Jenson Button (brit, McLaren) 1 kör h.
13. Fernando Alonso (spanyol, McLaren) 1 kör h.
14. Jolyon Palmer (brit, Renault) 1 kör h.
15. Felipe Nasr (brazil, Sauber) 1 kör h.
16. Carlos Sainz (spanyol, Toro Rosso) 1 kör h.
17. Kevin Magnussen (dán, Renault) 1 kör h.
18. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 1 kör h.
19. Esteban Gutierrez (mexikói, Haas) 1 kör h.
20. Romain Grosjean (francia, Haas) 1 kör h.
21. Esteban Ocon (francia, Manor) 2 kör h.
    kiesett:
Pascal Wehrlein (német, Manor) - 1. körben
    leggyorsabb kör: Ricciardo 1:21.134 perc - 53. kör

    A vb-pontversenyek állása 19 futam után (még 2 van hátra):
   
pilóták:

 1. Rosberg 349 pont
 2. Hamilton 330
 3. Ricciardo 242
 4. Vettel 187
 5. Kimi Räikkönen 178
 6. Verstappen 175
 7. Perez 85
 8. Bottas 85
 9. Hülkenberg 60
10. Alonso 52
11. Massa 51
12. Sainz 38
13. Grosjean 29
14. Kvjat 25
15. Button 21
16. Magnussen 7
17. Palmer 1
18. Wehrlein 1
19. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren) 1

    konstruktőrök:

 1. (és már világbajnok) Mercedes 679 pont
 2. Red Bull 427
 3. Ferrari 365
 4. Force India 145
 5. Williams 136
 6. McLaren 74
 7. Toro Rosso 55
 8. Haas 29
 9. Renault 8
10. Manor 1

forrás: MTI

Lámpákkal összehangolt közlekedést segítő technológiát tesztel a Ford

Új technológiát próbál ki autóiban a Ford, az út mellé telepített eszközökből származó információk alapján a beépített technológia olyan sebességet javasol, amivel az autósok a legnagyobb eséllyel használhatják ki a jelzőlámpák zöldhullámát - közölte az amerikai autóipari vállalat.

   

Az Egyesült Királyságban a részben államilag támogatott, 20 millió font költségvetésű projektben egymással és az infrastruktúrával kommunikáló járműtechnológiákat fejleszt és tesztel a cég annak érdekében, hogy a közlekedés kevesebb stresszel, időveszteséggel és üzemanyag-fogyasztással járjon.
   
A közleményben a vállalat ismertette: a napi rendszerességgel autózó britek évente átlagosan két teljes napnak megfelelő időt töltenek a piros lámpánál várakozva.
   
Az autókban egy másik technológiát is tesztelnek: az elektronikus vészfék figyelmeztető jelet küld, ha a kocsi előtt 500 méteren belül haladó járművek egyike váratlanul erősen fékez, még akkor is, ha az adott autó nincs a vezető látómezejében.
   
Jövőre újabb technológiák próbája várható, amelyek arra figyelmeztetnek, ha egy másik jármű elzárja az autós útjába eső kereszteződést, vagy egy mentő-, rendőr- vagy tűzoltóautó közeledik, illetve, ha egy lámpa vagy tábla nélküli kereszteződéshez más járművek közelednek - olvasható a tájékoztatásban.

forrás: MTI

Mexikói Nagydíj - Hamilton újabb futamgyőzelmével utolérte Prostot

Múlt heti diadala után a világbajnoki címvédő Lewis Hamilton vasárnap a Mexikói Nagydíjat is megnyerte a Forma-1-ben.

   

A Mercedes brit pilótája pályafutása 51., idei nyolcadik sikerével 19 pontra csökkentette hátrányát a pontversenyben csapattársával, az ezúttal második német Nico Rosberggel szemben. Hamilton a futamgyőzelmek örökrangsorában utolérte a második helyen a francia Alain Prostot.
   
Harmadikként a Red Bull holland versenyzője, Max Verstappen ért célba, de nem sokkal később a zsűri öt másodperces időbüntetéssel sújtotta, így a Ferrari négyszeres német világbajnoka, Sebastian Vettel állhatott fel a dobogó legalsó fokára.
   
A rajt az élmezőnyben nem hozott változást, azaz Hamilton élen maradt, őt pedig Rosberg és Verstappen követte, akik ugyan összeakadtak, de sorrendjük nem változott. A mezőny hátsó felében viszont Pascal Wehrlein kiesett, emiatt pedig pályára küldték a biztonsági autót.
   
Verstappen jött ki elsőként kerékcserére az élmezőnyből, majd a két mercedeses pilóta követte, így Vettel haladhatott az élen, amíg őt is be nem hívták a boxutcába. Amikor ez megtörtént, ismét Hamilton, Rosberg, Verstappen volt a sorrend az első három helyen, Vettel hatodiknak jött vissza.
   
Az autók különösebb harc nélkül köröztek egymás mögött, mígnem az 50. körben Rosberg kicsit elfékezte magát, így Verstappennek esélye nyílt az előzésre, amit ki is használt, ám végül nem tudta pályán tartani autóját, így maradt a harmadik pozícióban, ráadásul Vettel fokozatosan felzárkózott mögé.
   
Hat körrel a vége előtt a német versenyző utolérte holland riválisát, aki az egyik támadást csak úgy tudta visszaverni, hogy levágott egy kanyart. A leintés után ezért a manőverért kapta öt másodperces büntetését Verstappen, aki amúgy a célig maga mögött tartotta Vettelt, sőt, így csapattársa, Daniel Ricciardo is felzárkózott hozzájuk, az ausztrál egy ízben majdnem meg is előzte a ferraris pilótát. Verstappennek végül nemcsak a dobogóba került a hibája, ugyanis a plusz idővel Ricciardo is elé, azaz a negyedik pozícióba került, ő pedig ötödikként zárt. Hamilton első és Rosberg második helyét semmi nem fenyegette a hajrában.
   
Az idény két hét múlva Brazíliában folytatódik.

forrás: MTI

Csak minden második szülő beszél gyermekével a pénzügyekről egy felmérés szerint

Csupán minden második szülő beszél 18 éven aluli gyermekével alkalomszerűen a pénzügyekről, ugyanakkor minden harmadik családban bevett szokás a zsebpénz, a 14 év alattiak leggyakrabban 500-1000 forintból, az idősebbek 2000-5000 forintból gazdálkodhatnak havonta - derül ki a Regio Játékkereskedelmi Kft. megbízásából készült kutatásból.


A kft. megbízásából az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. által készített reprezentatív kutatás szerint zsebpénzt több gyermek kap, mint saját bankszámlát. Bankszámlája a 3-10 éves korosztályban mindössze 20 százaléknak van, ám még nem férnek hozzá, a 15 évnél idősebbek fele viszont már rendelkezik a számlán lévő összegről.
   
A kutatás szerint először 2-4 éves korban kerül elő a pénz fogalma, tízből hat családban a szülők közösen beszélnek róla a gyermekkel, és szinte minden esetben egyetértenek a pénzügyi nevelés irányairól. A zsebpénzt például a válaszadók fele köti tanulmányi eredményhez, harmaduk otthoni segítséghez vagy jó magatartáshoz.
   
Nagyjából 7-10 éves kor között kezdenek el a szülők a költőpénzről gondoskodni, a 11 éven felüliek magas aránya, 84 százaléka kap zsebpénzt - ismertette Gyaraki Dávid, a Regio Kft. marketingvezetője. A 6 éven aluliak 500 forint alatti összegből, a 7-14 évesek 500-1000 forintból, míg a 15 éven felüliek 2000-5000 forintból gazdálkodhatnak havonta.

forrás: MTI