Elhunyt Szabó Gyula, a nemzet színésze

Életének 84. évében hosszan tartó betegség után pénteken elhunyt Szabó Gyula Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színész, érdemes és kiváló művész, a nemzet színésze - tudatta a család az MTI-vel.

A színművészt, aki évek óta betegeskedett, otthonában érte a halál. Temetéséről később intézkednek. A család arra kéri a médiát, hogy tartsa tiszteletben gyászukat.
   
Szabó Gyula 1930. július 15-én született Kunszentmártonban. Tervei között nem szerepelt a színi pálya: papnak készült. A család azonban nagy szegénységben élt, nem tanulhatott, dolgoznia kellett. Fiatal munkásként nagy lelkesedéssel vett részt az üzemi színjátszó csoport munkájában, innen jelentkezett néhány társával együtt a Színművészeti Főiskolára, ahová első nekifutásra felvették.
   
A színművész 1954-től a Petőfi és a Jókai Színház tagja, majd évtizedekig a Thália Színház vezető színészeként emlékezetes, óriási sikerű produkciók részese volt. A Thália megszűnése után tagja lett a rövid életű Arizona Színháznak, majd az ugyancsak pár évig működő Művész Színháznak is, később a székesfehérvári Vörösmarty Színháznál dolgozott. 1979-től a Színház- és Filmművészeti Főiskolán tanított.
   
Alkata, jellegzetes orgánuma népi hősök megformálására tette leginkább alkalmassá, de más szerepkörökben is kiváló alakítást nyújtott. Pályája során játszott többek közt Molnár Ferenc, Shakespeare, Bulgakov, Stendhal és Katona József színműveiben. Legemlékezetesebb Hábetler Jánosként volt Fejes Endre Rozsdatemető című regényének drámaváltozatában és Tiborcként Katona Bánk bánjában. Az általa megformált alakok mindig szerethetőek voltak, gonosz, intrikus szerepet szinte soha nem kapott.
   
Filmen is sokat foglalkoztatták (Egy pikoló világos, Vasvirág, Kölyök, A tizedes meg a többiek, Kinek a törvénye). Számos sikeres tévéjátékban szerepelt: ő volt a Tenkes kapitánya Buga Jakabja, a Princ, a katona Csontos őrnagya, a Robog az úthenger Józsija. Kezdettől fogva az ő hangján szólalt meg magyarul Columbo hadnagy, a magyar rajzfilmsorozatokban dr. Bubónak (Kérem a következőt), a Pumukli kalandjai című mesében Éder Mesternek és Frakknak, a macskák rémének is ő kölcsönözte a hangját.
   
Mesemondása legendás volt: a hetvenes évek elejétől a Magyar népmesék sorozatban ízesen, telve szeretettel és humorral mesélt. Ő maga azt mondta erről, hogy a több, mint harminc év alatt ez a mesesorozat élete részévé vált, mindegyik darabját egyformán szerette. Egy másik nyilatkozatban úgy vélte, nagy színész csak az lehet, aki járt a pokolban, az önismeret poklában. Egész életében arra törekedett, hogy mindig az igazat mondja, és a szeretet nyelvén közvetítsen.
   
Szinte minden művészeti elismerést megkapott. Kétszer - 1959-ben és 1962-ben - tüntették ki Jászai Mari-díjjal, emellett érdemes és kiváló művész címet is kapott. 1975-ben elnyerte filmkritikusok díját, 1996-ban a Budapestért Díjat adományozták neki.
   
Sokoldalú művészi pályája elismeréseként, emlékezetes színházi- és filmszerep-formálásaiért 2000-ben Kossuth-díjjal tüntették ki. 2006-ban a nemzet színészévé választották. Az Aphelandra alapítvány díjával 2003-ban tüntették ki, amelyet kimagasló alakításai mellett humánumával érdemelt ki. A Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon 2005-ben életműdíjat kapott a Magyar népmesék rajzfilmsorozatban végzett munkájáért. 2006-ban A nagy mesemondó című lemeze az év legjobb hazai gyermeklemeze lett.
   
2007-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztjét, és abban az évben ő is elhelyezte kéznyomát a Magyar Csillagok Falán az Uránia Filmszínházban. 1998-től szülővárosának díszpolgára volt.
forrás: MTI

A HELL ENERGY 251 millió forintos beruházással fejlesztette üzemét

Mintegy 251 millió forintos beruházással fejlesztette szikszói telephelyét a száz százalékban magyar tulajdonú energiaital-gyártó és forgalmazó HELL ENERGY Magyarország Kft. - tájékoztatta a társaság az MTI-t pénteken.

A beruházást a cég közleménye szerint az Európai Unió és a magyar állam 150 millió forinttal támogatta az Új Széchenyi Terv keretében.
   
A hat új munkahelyet teremtő fejlesztés részeként a gyártás során keletkező szennyvíz kezelésére a gyár csaknem háromszorosára bővítette saját kezelő üzemének kapacitását, továbbá új szörpgyártó berendezéssel is bővült az üzem.
   
A közel 200 embert foglalkoztató cégcsoport Borsod-Abaúj-Zemplén megyében működő gyára az energiaitalon kívül üdítőital és ízesített vizek gyártására specializálódott. A cég főleg exportra termel, a Magyarországon gyártott italok mintegy 85 százalékát külföldön értékesítik.
   
A cég szerint a beruházás hozzájárul a vállalat piaci részesedésének növeléséhez, az eddig megszerzett piaci pozíció megtartásához és további erősítéséhez is.
   
A HELL ENERGY Magyarország Kft. 2012-ben 383,6 millió forintra, 15 százalékkal tudta növelni adózott eredményét az előző évhez képest. A tavalyi gazdasági adatokat később teszik közzé a cég tájékoztatása szerint.
forrás: MTI

Futballmeccsek miatt módosul több busz útvonala Budapesten

Futballmeccsek miatt több busz útvonala is módosul péntek este és szombaton a főváros IV. és XIX. kerületében - közölte pénteken a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az MTI-vel.

Péntek este Újpesten, a Szusza Ferenc Stadionban rendezik az Újpest FC-Ferencváros mérkőzést, a rendőrség emiatt éjfélig lezárta a a Megyeri utat a Váci út és a Fóti út, valamint az Irányi Dániel utcát a Megyeri út és a Baross utca között.

A lezárások miatt módosul a 96-os, a 122-es, a 147-es és a 196-os busz közlekedése is.
   
Szombaton a kispesti Bozsik Stadionban a Budapest Honvéd-DVTK meccs miatt 11 órától várhatóan 16.30-ig lezárják a Puskás Ferenc utcát a Hofherr Albert utca és a Darányi Ignác utca közötti szakaszon, ezért ebben az időszakban módosított útvonalon közlekedik a 93A autóbusz.
forrás: MTI

Új pillangófajokat fedeztek fel az olaszországi Dolomitokban

Új pillangófajokat fedeztek fel az olasz Dolomitokban a bolzanói Dél-Tiroli Természettudományi Múzeum tudósai - jelentette be az olaszországi Bolzano megye önkormányzata.

A világ többi részén eddig ismeretlen fajokat a Zootax című tudományos lapban megjelent tanulmányukban mutatták be. Rendszertani helyet és nevet is kaptak, egyikük Sattleria dolomitica, a másik Sattleria sophiae lett.
   
A Sattleria dolomitica egyetlen példányára 1876-ban bukkant egy bécsi tudós Dobbiaco közelében, ám tévesen egy már ismert faj egyedeként azonosította. Új preparációs technikával és genetikai elemzéssel most állapították meg az eddig talált egyetlen egyedről, hogy különálló fajhoz tartozik. A további egyedek felkutatására tett kísérletek eddig rendre elbuktak, mivel nagyon pontatlan volt a lelőhely megjelölése.
   
A Sattleria sophiae-t 2012-ben fedezte fel Giovanni Timossi a Trento megyei Paneveggio Pale Nemzeti Parkban.
   
A Sattleria nemhez tartozó fajok mintegy 2000-3500 méteres magasságokban élnek. Feltehetően úgy vészelték át az utolsó jégkorszakot, hogy jégmentes vidéken laktak, mely mai élőhelyük közelében lehetett. Az elszigeteltség valószínűleg hozzájárult ahhoz, hogy külön fajjá fejlődjenek, erről azonban egyelőre semmit sem tudni.
   
A Sattleriák minden fajára az igen kicsi szárnyak jellemzők, melyekkel nem lehet repülni. Ez a tulajdonság értelmezhető a kietlen hegyi klímához, különösen az erős szélhez való alkalmazkodásként.
   
A kutatók attól tartanak, az új fajokat is fenyegeti a klímaváltozás, hiszen nem tudnak úgy védekezni a melegedés elől, hogy magasabbra költöznek - olvasható Bolzano megye honlapján.
 
 (http://www.provincia.bz.it/usp/service/285.asp?aktuelles_action=4&aktuelles_article_id=455344)
forrás: MTI

Bahreini Nagydíj - Hamilton volt a leggyorsabb az első szabadedzésen

A múlt vasárnapi sepangi futamon diadalmaskodó Lewis Hamilton nyerte a Forma-1-es Bahreini Nagydíj pénteki első szabadedzését.


A Mercedes brit pilótája mögött csapattársa, a szezonnyitó melbourne-i versenyen győztes, Malajziában pedig második, így az összetett pontversenyben élen álló német Nico Rosberg végzett a második helyen.
   
A harmadik Fernando Alonso, a Ferrari spanyol versenyzője lett.

Eredmények, 1. szabadedzés (élcsoport, az f1live.com alapján):
1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:37.502 perc
2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:37.733
3. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 1:37.953
4. Nico Hülkenberg (német, Force India) 1:38.122
5. Jenson Button (brit, McLaren) 1:38.636
6. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:38.783

A további program:
2. szabadedzés: 17.00
szombat:
3. szabadedzés: 14.00
időmérő edzés: 17.00
vasárnap:
futam: 14.00
forrás: MTI

Fidesz: ha nyerünk, folytatódik a rezsicsökkentés

Ha a Fidesz-KDNP nyeri a vasárnapi országgyűlési választást, folytatódik a rezsicsökkentés - jelentette ki Németh Szilárd, a Fidesz szakpolitikusa pénteki budapesti sajtótájékoztatóján.

A kormánypárti parlamenti képviselő úgy fogalmazott, "nemcsak számokban" folytatnák a rezsicsökkentést, hanem tovább erősítenék a fogyasztóvédelmet is. Így terveik között szerepel, hogy járási szinten legyen elérhető a fogyasztóvédelem, erősödjön a fogyasztóvédelmi referens szerepe és még inkább fogyasztóbarát legyen a közműszolgáltatások rendszere.
   
Kezdeményezik továbbá a nonprofit közműszolgáltatás alapjait megteremtő "közműtörvény" javaslatának parlament elé terjesztését - ismertette Németh Szilárd, a Fidesz rezsicsökkentésért felelős politikusa.
forrás: MTI

Zengő Motorsport 2014-es Honda festése

Itt vannak az első képek a Zengő Motorsport 2014-es festéséről. Egy picit változik a színvilág, az eddigi élénkebb narancssárga helyét egy pirosasabb szín veszi át, és több lesz benne a szürke valamint a fekete. 


Ez még nem a végleges arculat, csak a fotók kedvéért dobták össze a srácok Olaszországban. A végleges csak Marrakeshben készül el.

Ízlések és pofonok különbözőek, de nekem nagyon bejön, különösen a matt szürke és a piros kombója. Ám biztosan lesztek páran, akik hiányolják a jól megszokott narancssárgát. Lényegtelen. Mihelyst Norbi belül az autóba, minden dizájn szép lesz.

forrás: wtccblog.hu

Budapest és az agglomeráció 150 új busszal gazdagodik

Budapest és az agglomeráció 150 új busszal gazdagodik, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Volánbusz alacsonypadlós, klimatizált MAN és Rába-Volvo buszokkal magasabb színvonalon szolgálja ki a főváros és az agglomeráció 11 településének lakóit; az új autóbuszokat pénteken Budapesten adták át hivatalosan a közlekedési társaságoknak.

A menetrend szerinti forgalomban április közepétől találkozhatnak az új járművekkel az utasok.
   
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára kiemelte: a 150 busz - amelyből 60 darab korszerű csuklós busz - nagyban segíti a környező települések, például Budakeszi, Budaörs, Szigetszentmiklós, Pécel, Gyál közlekedését, az onnan bejárók ingázását. Hozzátette, hogy a kormány kiemelt feladatnak tekinti az elővárosi közlekedés fejlesztését, erre a célra az elmúlt 4 évben 320 milliárd forintot fordított.
   
Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára azt hangsúlyozta, hogy ez a nap nem csak az agglomerációban és Budapesten élők számára fontos, de a nemzeti autóbuszgyártás szempontjából is mérföldkő. Ismertette: a buszok közül több mint 60 darab már a Rába - mint a nemzeti tulajdonban lévő egyik legnagyobb járműipari vállalat - és a Volvo együttműködésében készült el. Hozzáfűzte: a pénteki átadás csak az első lépés, mivel ennek az együttműködésnek a keretében újabb, hibridhajtással rendelkező buszok is érkeznek Budapestre.
   
György István főpolgármester-helyettes azt hangsúlyozta, hogy Budapest városvezetése a közösségi közlekedést, és az ehhez kapcsolódó infrastruktúra fejlesztését a legfontosabb prioritások között kezeli. Kifejtette, hogy Budapesten 3322 kilométer közlekedési hálózat van, 307 járműviszonylat és 2268 forgalomba kerülő jármű közlekedik naponta Budapest utcáin. A járműparkból naponta 1250 autóbusz teljesít szolgálatot. Az utóbbi évek budapesti közösségi közlekedési fejlesztései közül kiemelte többek között a 4-es metró múlt heti átadását, hangsúlyozva, hogy "ez az együttműködés, amely a kormányzat és Budapest főváros vezetése között kialakult, én azt gondolom, hogy rendkívül gyümölcsöző, ez az együttműködés jelenti azt, hogy óriási lépéseket tudtunk tenni Budapest közösségi közlekedésének fejlesztésében".
   
Néhány évvel ezelőtt még 18 éves átlagéletkorú buszok futottak Budapest utcáin; ezt a számot egyrészt 150 új busz, másrészt jó állapotban levő, 4 és 8 év közötti használt buszok beszerzésével jelentősen sikerült leszorítani - mondta a főpolgármester-helyettes. György István kiemelte: a pénteken átadott 150 új, agglomerációs busszal 500 fölé emelkedik azon buszok száma, amelyeket az 1250-ből már kicseréltek. Ebből több mint 300 az új busz, és újabb buszbeszerzéseket is terveznek: jó eséllyel év végéig a hibrid buszok is forgalomba fognak állni - mondta.
   
György István szólt arról is, hogy a megkötött szerződés alapján azok a buszsofőrök, akik korábban a BKV, mint szolgáltató alkalmazásában álltak, a munkáltatói jogutódlással nem veszítik el munkahelyüket, hanem ebben az új együttműködési projektben partnerként dolgozni tudnak.
   
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója elmondta: jövő márciusban lesz 100 éve, hogy elindult Budapesten az első, menetrend szerinti autóbuszjárat; Budapest úttörő volt autóbuszközlekedésben is. Ezekhez a hagyományokhoz méltatlan volt az az állapot, amelyet Tarlós István főpolgármester, a jelenlegi városvezetés, és létrejöttekor a BKK megörökölt - vélekedett a vezérigazgató.
   
Az utóbbi évek eredményei közül kiemelte: 2010-hez képest mostanra több mint 300 darabbal nőtt az új autóbuszok flottája Budapesten, és ezt még kiegészíti 200 jó állapotú, néhány éves, alacsonypadlós, klimatizált autóbusz, az autóbuszpark életkora csökkent, és a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződés alapján az utóbbi 4 évben több mint 27 milliárd forint értékű beruházást hajtottak végre a szolgáltatók a budapesti buszflottában. Ezenkívül 5-ről 0,5 százalékra csökkent a műszaki hiba miatti járatkimaradások száma a buszoknál, és több lett az akadálymentes, valamint a klimatizált jármű is, csökkent a buszok károsanyag-kibocsátása - hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid.
   
Hangsúlyozta, hogy Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter és Tarlós István főpolgármester megállapodásának megfelelően a szolgáltatóváltás nyomán a menetrendek, járatszámok és tarifák továbbra is a megszokott fővárosi BKK-rendszerbe illeszkednek majd.
   
Ismertette:  a 2014 februárjában megkötött szerződés értelmében a megújult szolgáltatás első körben a péceliek számára lesz elérhető idén áprilistól, a 169E vonalon. A további tíz agglomerációs vonalat (Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Halásztelek, Nagykovácsi, Remeteszőlős, Solymár, Szigetszentmiklós és Törökbálint) ütemezett időpontokban, június végéig veszi át a Volánbusz. Az állami tulajdonú közszolgáltató 11 milliárd forintból összesen 167 autóbuszt szerzett be, amelyből mintegy 150-et használ a BKK által szervezett elővárosi forgalomban. Az új buszok a 13-as, 22-es, 64-es buszcsalád, a 38, 40, 40E, 63, 84E, 88, 89E, 94E, 140-140A-140B, 169E, 172, 188E, 240E, 272, 294E autóbuszok vonalán és az agglomerációs éjszakai járatokon közlekednek majd.
   
Dévényi Gergely, a Volánbusz vezérigazgatója ismertette, hogy a szolgáltatást a Volánbusz történetének eddigi egyik legnagyobb beruházásának köszönhetően vadonatúj, 21. századi követelményeknek megfelelő minőségű buszokkal látják el. Az agglomerációs vonalak ellátásának kiszolgálása érdekében közel 400 munkavállaló lép be új dolgozóként a céghez.
forrás: MTI
kép: Máthé Zoltán

Jobbik: ki kell zárni a közéletből az egykori kommunista vezetőket

A Jobbik ki fogja zárni a közéletből az egykori kommunista vezetőket és eltávolítaná a szovjet emlékművet a Szabadság térről - erről Novák Előd, a párt alelnöke beszélt a főváros V. kerületében, az emlékműnél tartott pénteki sajtótájékoztatóján.  

Az ellenzéki politikus ismét felhívta a figyelmet a Jobbik három antikommunista követelésére, amelyet a párt választási programjában is rögzítettek: ezek az állambiztonsági múlt - különösen az ügynöklisták - feltárása, a kommunista vezetők kitiltása a közéletből és a kommunista luxusnyugdíjak megvonása.
   
Kifejtette: elsőként a múlt feltárására volna szükség, de 2060-ig titkosították az állambiztonsági múlt döntő részét, és a mai napig nem nyilvánosak az ügynöklisták sem. Szerinte komoly nemzetbiztonsági kockázatot is rejt, hogy állami cégek élén vagy a kormányban is lehetnek olyanok, akiknek az állambiztonsági múltja nem ismert, ezáltal zsarolhatók. A múlt feltárása után kerülhet sor az egykori kommunista vezetők kitiltására a közéletből - folytatta, és megjegyezte: az MSZP padsoraiban ülhetnek az MSZMP központi bizottságának egykori tagjai, például Kovács László vagy Kiss Péter. Azt gondolják, hogy még Gyurcsány Ferencnek sem lehetne a KISZ központi bizottsága egykori titkáraként az új rendszerben keresnivalója.
   
Az ellenzéki országgyűlési képviselő szólt arról is: a kommunista luxusnyugdíjak több ezer embert érintenek, évi több milliárd forintot jelentene, ha a vérbírókon, vérügyészeken át az MSZMP központi bizottságának tagjain keresztül az egykori legmagasabb szintű állami vezetőkig mindenkinek megvonnák a juttatását. Most csak a kitüntetések után járó nyugdíjpótlékokat, néhány ezer forintot vontak el, például Biszku Bélától is, aki saját nyilvános nyilatkozata szerint havi 268 ezer forintos nyugdíjat kap, miután idén emelték azt.
   
Novák Előd azt mondta: emellett eltávolítanák a Szabadság téri szovjet emlékművet is. "Több mint 10 éve a népharag elől kordonokkal kell védeni ezt a gyalázatot a Szabadságról elnevezett téren" - fogalmazott, hozzátéve: a Jobbik szerint semmi helye nincs itt, és ráadásul önkényuralmi jelképek is szerepelnek az emlékművön.
forrás: MTI

Megnyílt a főváros második CNG kútja

A sűrített földgáz (CNG) gépjármű üzemanyagként történő használata nemcsak gazdaságos, hanem jelentősen csökkenti a széndioxid valamint a kisméretű szilárd részecske kibocsátást - mondta Hizó Ferenc, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium zöldgazdaság fejlesztésért felelős helyettes államtitkára pénteken, a második budapesti CNG kút megnyitóján.

Hozzátette: az unió is támogatja az üzemanyag elterjesztését, amit jogszabályokkal is segít majd.
   
A tárca is elkötelezett a tisztább üzemanyag mellett, hiszen a napokban hirdette meg a CNG-autóbusz pályázatot 1,6 milliárd forint támogatással. A pályázaton személyszállítási közszolgáltatást végző állami és önkormányzati szervezetek vehetnek részt - mondta a helyettes államtitkár.
   
Szeneczey Balázs, főpolgármester helyettes beszédében kiemelte, hogy a főváros hamarosan üzembe helyezi a nemrég vásárolt három tucatnyi CNG autóbuszt, bár azokat nem itt, hanem a telephelyükön töltik. A most átadott kút teljesítménye 500 köbméter óránként, így alkalmas teherautók és buszok töltésére is.
   
Koncz László, a Főgáz Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy 2011-ben nyitották meg a Kőbányai úton az első CNG töltőállomást, amelynek a teljesítménye 260 köbméter óránként. Erre az üzletágra hozták létre a Főgáz CNG Kft-t. A mostani kút az ENI Hungária Zrt.-vel kötött megállapodás alapján a Budaörsi út végén lévő Agip kútnál üzemel.
   
A vezérigazgató beszélt arról is, hogy a fővárosban másfélezer CNG hajtású jármű közlekedik, ezek évi 1,5 tonnával csökkentik a levegőbe kerülő szilárd részecskék mennyiségét. Miután ezzel a hajtással mintegy 350 kilométer a járművek hatótávolsága a vidéki kúthálózat kiépítése nélkül a további terjedés korlátozott lesz. Ehhez állami segítséget javasolt a vezérigazgató.
   
Az üzletpolitikáról szólva Koncz László kiemelte, hogy 2011 óta nem emelték a CNG árát. A most átadott kúton 345 forintba kerül kilogrammonként.
   
Az átadáson bemutatták a CNG kúthoz tartozó gázsűrítő berendezést, amelyet egy konténerben helyeztek el. A hálózati 6 bar nyomásról 250 bar nyomásúra sűríti a berendezés a földgázt, amely 220 bar-on kerül a járművek tankjaiba. A konténer ára 75-80 millió forint.
   
A világon mintegy 13 millió CNG meghajtású jármű közlekedik. Európában például Németországban 92 ezer járművet 720 kút szolgál ki.
forrás: MTI

Felbocsátották a Sentinel-1A műholdat

Pályára bocsátották az első Sentinel műholdat, amely az európai Copernicus program zászlóshajójaként a Föld felszínének minden eddiginél pontosabb megfigyelését és feltérképezését végzi.

A Sentinel-1A műholdat - amelynek neve őrszemet jelent - Szojuz-rakéta szállította rendeltetési helyére közép-európai idő szerint csütörtökön késő este.
   
A kilövés helye Francia-Guyana volt, a repülés a 699 kilométeres végső magasságba 23 percig tartott. Az út végén jelzés erősítette meg, hogy a műhold elvált a hordozórakétától - adta hírül a BBC hírportálja.
   
Az Európai Bizottság és az Európai Űrügynökség (ESA) új, ötéves programjában az első műholdat újabb öt, szintén Sentinelnek elnevezett szatellit követi.
   
Brüsszel szerint a Copernicus a Föld feltérképezésére irányuló eddigi legnagyobb vállalkozás. Ha az egész rendszer megkezdi működését, naponta körülbelül nyolc terabájt adatot fog rögzíteni a kék bolygó szárazföldjeiről, óceánjairól és légköréről.
   
Az európai unió országai eddig 7,5 milliárd eurót (2300 milliárd forint) különítettek el a projektre, ám a távlati tervek szerint a program nem ér majd véget: ha valamelyik Sentinel tönkremegy, kicserélik, hogy az adatszolgáltatás folytonosságát biztosítsák.
   
Az ESA szakemberei a németországi Darmstadtban adják az utasításokat a Sentinelnek: az első órák azzal teltek, hogy péntek kora reggelre a műhold kibontotta szárnyait és kicsomagolta a radarját. Ezeket azért hajtogatták össze, hogy beleférjenek a Szojuzba.
   
Az "Őrszem" hivatalosan körülbelül három hónap múlva fog teljes kapacitásán működni, noha valószínű, hogy a műszer kalibrálása érdekében már akár a jövő héten elkezdheti a Föld fényképezését.
   
A radar rengeteg célra felhasználható: a rizstermelés felmérésre, a hajóutakat veszélyeztető jéghegyek figyelemmel kísérésére és akár az erdőirtás nyomon követésére is. Legfontosabb küldetése azonban a katasztrófavédelem. Radarja különösen alkalmas az árvizek kiterjedésének monitorozására és az általa készített képtípust nagyobb földrengések után is felhasználják, hogy az infrastruktúrában keletkezett károkat felmérjék.
   
A Sentinel-1A teszteli az új, lézeralapú adatfeldolgozási rendszert is. A német mérnökök fejlesztette technológia nemcsak az eddig megszokottnál több információt képes kezelni, hanem fel is gyorsítja az adatok Földre juttatásának idejét.
   
"Órákról percekre csökkenti az adatátvitel idejét, természeti katasztrófák idején pedig aki időt nyer, életeket nyer" - magyarázta Jean-Jacques Dordain, az ESA igazgatója.
   
Öt év alatt, 2019-ig öt újabb Sentinel éri el a világűrt. A tervek szerint a műholdak párként keringenek, hogy az adott földi pont felvételeinek ideje között eltelő idő a lehető legszűkebb legyen.
   
A Sentinel-1B 2015-ben indul, az 1C és 1D akkor, ha az 1A és az 1B feladatait át kell már venni, mert elérkeztek élettartamuk végére.
  
(http://www.bbc.com/news/science-environment-26875544)
forás: MTI
kép: bbc.com

A Barcelonához és a Bayernhez hasonlítja a Győrt Susann Müller

A Győri Audi ETO KC új szerzeménye, a német Susann Müller szerint új csapata olyan, mint labdarúgásban a Barcelona vagy a Bayern München, és a világ legprofibb női kézilabdaklubja.

A 25 éves játékos - aki a tavalyi világbajnokság gólkirálya volt - a HC Leipzigtől érkezik nyáron, a Győrnek ki kellett őt vásárolnia.
   
Müller az Európai Kézilabda Szövetség honlapjának adott hosszú interjúban elmondta: azzal nyílt meg számára az út a Bajnokok Ligája címvédőjéhez, hogy Katarina Bulatovic távozik a szezon végén.
   
Hangsúlyozta: a győriek megkeresésére nem lehetett nemet mondani, és hároméves szerződést kötött az ETO-val. Azt is elmondta: szeretne megfelelni a várakozásoknak, ugyanakkor ezt nem tehernek, hanem kihívásnak tartja.
   
Müller utalt rá, hogy a magyar szurkolók frenetikusak, garantált a telt ház minden hazai összecsapáson, és már szerződtetésének másnapján rengeteg üdvözlő bejegyzést kapott facebook-oldalán. Hozzátette: Lipcsében már beiratkozott egy magyar nyelvtanfolyamra.
   
A BL budapesti, májusi négyes döntőjével kapcsolatban elmondta: a Győr az egyértelmű esélyes, ráadásul kapusa, Katrine Lunde a világ legjobbja, ugyanakkor a Buducsnoszt Podgorica és a Vardar Szkopje is okozhat meglepetést.
forrás: MTI

Négyszázmillió forintot csalt el négy budapesti gyógyszertár

Négy fővárosi gyógyszertár csaknem négyszázmillió forint ártámogatást vett fel jogosulatlanul egy csontrák elleni készítmény forgalmazásával kapcsolatban - közölte a Nemzeti Adó-és Vámhivatal pénteken az MTI-vel.

A közlemény szerint a nyomozás feljelentés alapján indult, miután kiderült, hogy a gyógyszergyár kevesebb készítményt forgalmazott, mint amennyi után az Országos Egészségbiztosítási Pénztár lakossági ártámogatást fizetett ki. Az ártámogatás ampullánként több mint 37 ezer forint.
   
A gyanú szerint a négy budapesti gyógyszertár ténylegesen meg sem rendelte az elszámolt mennyiséget, csak a jogosulatlan ártámogatást vette fel a receptek után. Általában a valós megrendelésnél ötször-hatszor nagyobb mennyiség után igényeltek támogatást. Az egyik patika több mint 194 millió forint, a másik több mint 130 millió forint, a harmadik csaknem 58 millió forint, a negyedik pedig több mint 6 millió forint értékben vett fel jogosulatlanul támogatást - közölték.
   
A visszaéléshez szükséges recepteket egy fővárosi klinikán dolgozó doktornő állította ki, a vényeket pedig egy közvetítő vitte a patikákba. A betegek helyett ő igazolta a készítmény átvételét és írta alá a recepteket.
   
A hat gyanúsítottnak - a négy patikusnak, a közvetítőnek és a doktornőnek - különösen nagy kárt okozó csalás és különösen nagy vagyoni hátrányt okozó, üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás miatt kell felelnie.
   
A közleményben azt írták: a költségvetést érő vagyoni hátrány teljes egészében meg fog térülni, mivel zárolták az orvos ingatlanát 330 millió forint értékben, a patikavezetők fellelhető ingó- és ingatlanvagyonát összesen több mint 343 millió forint értékben, valamint bankszámlákon 63 millió forintot. Ezen felül a gyanúsítottak önként visszafizettek 12,5 millió forintot.
   
A pénzügyi nyomozók vádemelési javaslattal küldték meg a Fővárosi Főügyészségnek a nyomozás iratait.
forrás: MTI
kép: hatter.hu
illusztráció

Paksi erőmű - Tiltakozó molinót lógatott le a Lánchídról az Együtt-PM

A paksi bővítés ellen tiltakozó molinót lógatott le a Lánchídról péntek reggel az Együtt-PM több aktivistája, valamint Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért (PM) társelnöke és Tordai Bence, a párt elnökségi tagja.

A molinón az olvasható:

Paks 2 = családonként 1 milliós adósság. Kösz, Viktor! Április 6-án "megháláljuk"!
   
Ezt követően a védősisakba és narancssárga mentőmellénybe öltözött Jávor Benedek és Tordai Bence az ipari alpinisták által is használt beülők, illetve kötelek segítségével kifüggeszkedtek a híd korlátjáról a transzparens két végén.
forrás: MTI

Tovább drágulhat a cukor a világpiacon

Az elmúlt két hónapban mintegy 15 százalékkal drágult a cukor, és további áremelkedést vetít előre a világ cukortermelésének több mint egynegyedét adó Brazíliát sújtó aszályos időjárás, valamint a második legnagyobb cukorexportőr Thaiföld politikai feszültségei miatt várható kínálatcsökkenés.

Kiemelik: ötven éve nem látott szárazság sújtotta az év elején Brazíliát, emiatt a nedves földet kedvelő cukornádból is kevesebb termett eddig a 2013. október 1-jétől 2014. szeptember 30-áig tartó szezonban, mint az előző évben.
   
A cukornádból most már több etanolt állítanak elő, mint cukrot. Ebben a szezonban csak a termés 45 százalékából lesz cukor, ez 5 százalékponttal alacsonyabb, mint egy évvel korábban - tette közzé az ausztrál Agrárgazdasági és Erőforrás-gazdálkodási Tudományok Hivatala (ABARES). Ennek megfelelően a világ cukortermelése hároméves növekedést követően most először csökkent, az amerikai mezőgazdasági minisztérium (USDA) előzetes adatai szerint 1 millió tonnával, 175 millióra.
   
Brazília a világ legnagyobb cukortermelője az előző szezonban előállított 38,8 millió tonnával, a dél-amerikai országot India (25,5 millió tonnás termeléssel) és Kína (14,8 millió tonnával) követi. Az Európai Unió cukortermelése 16 millió tonnát tett ki a 2013 szeptemberében záruló szezonban, majdnem 600 ezerrel kevesebbet, mint az egy évvel korábbi szezonban.
   
Magyarországon 1990-ben még évente 600 ezer tonna cukrot állítottak elő, ám az Európai Unióhoz való csatlakozást követően az akkori kormány visszaadta a cukorkvóta nagy részét, emiatt a termelés évi 105 ezer tonnára csökkent, amit jelenleg egy gyár, a kaposvári állít elő. Mivel a hazai fogyasztáshoz szükséges cukormennyiség kétharmadát importálni kell, a világpiaci árak nagymértékben befolyásolják a magyarországi cukorárakat.
   
A cukor a brazíliai szárazság miatt jelenleg közel 15 százalékkal többe kerül, mint két hónappal korábban és a szakemberek szerint az év végéig további 10-15 százalékkal is emelkedhetnek a nádcukorárak.
   
Magyarországon a februári cukorárak még nem tükrözték a világpiaci drágulást, egy kilogramm kristálycukor átlagos fogyasztói ára 238 forint volt, ez 17 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi 287 forinttól. A válság 2008 őszi kitörése óta a kristálycukor kilójáért 2011 márciusában kellett a legtöbbet fizetni, átlagban 352 forintot.
forrás: MTI

Csökkent a gázolaj ára

Csökkentette bruttó 2 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken a Mol Nyrt., a benziné nem változott.

Az árváltozást követően a gázolaj literenkénti ára 421-422 forintra esett, a benziné 414-415 forint maradt.
    
A gázolaj árát a héten szerdán bruttó 3 forinttal a benzinét 5 forinttal emelte a Mol.
    
A benzinár 2012 április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012 január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.
    
Az autósok 15-25 forintos árkülönbséget is tapasztalhatnak a kutaknál.
forrás: MTI

A Tündérkert-mozgalom elindítóinak célja az őshonos gyümölcsfajták megőrzése

A gazdag, de pusztuló vidéki világ gyümölcsfajtáinak megőrzése volt a célja az első Tündérkertek megálmodóinak, Szarvas József színésznek és Kovács Gyula pórszombati erdésznek és Ambrus Lajos írónak; törekvéseiket pedig a Vidékfejlesztési Minisztérium is támogatja.

Az MTI azt követően kereste meg a program alapítóit, hogy a napokban nyitották meg az első budapesti Tündérkertet. A kárpát-medencei gyümölcsfajták gyűjteményének Budapesten a békásmegyer-ófalui Szent József Közösségi Ház ad otthont, amelynek kertjében az első tíz őshonos gyümölcsfát ültették el a héten.
   
Kovács Gyula pórszombati erdész az MTI-nek azt mondta, akkor kezdett a az őshonos fajták megőrzésének szükségességével foglalkozni, amikor az 1980-as években erdészként a Göcsej szívében látta "a gyümölcsfákat és a régi kultúra emlékeit is elpusztulni". Úgy vélekedett, hogy a hihetetlen gazdagságú vidéki világból valamit meg kell őrizni, és ehhez végül nem egyedül fogott neki, társakat keresett hozzá. Ma már a Kárpát-medence minden térségében létrehozták a Tündérkerteket, ezekből már közel száz található.
   
Kifejtette: a "gyümölcsészet" és a néprajzi hagyományok megőrzése együttes feladat, amit a zalai Hetés vidékén talán már sikerült megvalósítani. A pórszombati Medes-hegyen található birtokán mostanra mintegy kétezer különféle őshonos gyümölcsfafajtát gyűjtött össze, de az a törekvése, hogy ezekből "vissza tudjon ajándékozni" azoknak a tájegységeknek a Tündérkertjei számára, ahol azok eredetileg is éltek.
   
Kovács Gyula azt is elmondta: idén már a bukovinai székelyek és a moldvai csángók is elkezdték összegyűjteni a maguk őshonos gyümölcsfáit. A Tündérkertek mozgalmát ugyanakkor szeretné minél inkább a fiatalokkal is megismertetni, ezért iskolakertek létrehozását is szorgalmazza.   
   
Szarvas József, a Tündérkert másik alapítója az MTI-nek azt is elmondta, hogy az őrségi faluban található Tündérkertben minden őshonos gyümölcsfának gyermekgondnoka van. A Nemzeti Színház művésze Kovács Gyula erdész szakmai támogatásával 2009-ben hozta létre Vas megyei portáján a Tündérkertet. Azóta minden esztendőben annyi őshonos gyümölcsfát mentenek be a kertbe, ahány gyermek az előző évben a faluban született, így a Vas megyei településen nincs olyan gyermek, akinek a gondjaira, gondnokságára ne lenne bízva egy-egy őshonos gyümölcsfa - mondta Szarvas József.
   
Emlékeztetett: a viszáki Tündérkertben jelenleg 83 őshonos gyümölcsfa található. A megmentendő őshonos fákról lemetszett ágat beoltják egy vadalanyba. A fiatal fákat - amíg erre szükség van, míg a gyökerei meg nem erősödnek - a szülők gondozzák, öntözik, majd évek múltán élvezhetik a fa gyümölcsét. Végtelen fajtagazdagságú gyümölcshagyatékot hagytak ránk eleink, de ezek a hagyatékok egyre fogynak - fűzte hozzá. Szarvas József az Őrségben (Viszákon) vásárolt portáján Pajtaszínházat hozott létre, galériát alapított.
   
Az agrárrendszerekben a sokféleség megtartását, növelését létkérdésnek nevezte a Vidékfejlesztési Minisztérium. A tárca háttéranyaga kitér arra, hogy a nemesítési alapanyagként is szolgáló genetikai alapanyagok eltűnése a változó körülményekhez alkalmazkodó újabb fajták előállítását veszélyezteti. A mezőgazdaságban használt fajták viszonylag rövid idő alatt - akár egy évtizeden belül is - kicserélődhetnek és eltűnhetnek, például a változó piaci igények, gazdaságpolitikai döntések miatt - emlékeztet az összegzés.
   
Ebből kitűnik: rendkívül kiszolgáltatott a mezőgazdaságban használatos genetikai erőforrások sokfélesége, az agrobiodiverzitás, amelybe a régóta termesztett növényfajok és fajták, a nemesítés során előállított fajták, a tájfajták és változatok, valamint a kultúrnövények vad rokon fajai is beletartoznak.
   
A mezőgazdasági és élelmezési célú genetikai erőforrásaink megőrzése kulcsfeladat, ezen belül a helyi körülményekhez alkalmazkodott fajták felelevenítése, továbbá néhány egyeduralkodó világfajta mellett a régebben elemző gazdag fajtaválaszték alkalmazása is fontos. A nemzeti erőforrásokkal, ezen belül a genetikai erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás alapvető jelentőségű Magyarország létfeltételeinek fenntartásában és gazdasági jólétének megteremtésében.
   
Ezért a VM genetikai erőforrások megőrzését kiemelt prioritásként kezeli. A vidékfejlesztési miniszter tavaly jóváhagyta az élelmezési célú növényi genetikai erőforrások megőrzésének 2020-ig szóló szakmai stratégiáját. Ez fontosnak tartja az olyan kezdeményezések szakmai támogatását, amelyek segíthetik megalapozni az eredeti termőhelyen történő génmegőrzést az in situ - on farm rendszer hatékony működtetésével.
   
Ebben a témában sajátos szerepe van a Jövő nemzedékek ombudsmanja és a Vidékfejlesztési Minisztérium által 2011-ben kezdeményezett Gyümölcsészeti Megállapodásnak. A múlt év január 1-jétől a Növényi Diverzitás Központ vette át a gyümölcsészeti program szakmai koordinálását.
   
Napjainkig összesen 27 parókia kert, templomkert, óvoda és iskola kert, valamint önkormányzat csatlakozott a megállapodáshoz és kezdte meg a bemutatókertek kialakítását, gyümölcsfa csemeték telepítését. Emellett kiemelkedően fontosak a civil kezdeményezésként működő Kárpát-medencei Gyümölcsészeti Hálózat, valamint az egyelőre kis számban működő, tudatosan a genetikai erőforrások változatosságára építő és annak megőrzését, védelmét szolgáló gazdálkodók génmegőrzési tevékenysége.   
   
Ennek eredményeképpen 19 gyümölcs tájfajta regisztrációja megtörtént és a múlt évi Nemzeti Fajtajegyzékben 12 alma-, 2 körte-, 1 cseresznye-, 1 kajszi, valamint 3 őszibarackfajta szerepel államilag elismert tájfajtaként. További gyümölcs és zöldség tájfajták regisztrációja szintén folyik - tájékoztatott a VM.
forrás: MTI
kép: kormany.hu

A mangalica igazi hungarikum

A mangalica nem tömegtermék, hanem igazi hungarikum, ami egyre több ünnepi asztalra kerül itthon és külföldön - jelentette ki Kósa Lajos, a debreceni mangalica fesztivál beharangozó sajtótájékoztatóján csütörtökön a városban.

Debrecen fideszes polgármestere emlékeztetett rá, hogy a rendszerváltás idejére már csaknem kihalt ez az ősi magyar disznófajta, 1990 tavaszán mindössze 198 példány volt az országban, s a tenyésztés újraindítása éppen Debrecenben kezdődött.
   
Tóth Péter, az idén 20 éves Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke az MTI érdeklődésére elmondta: az országban 170 tenyészetben tartanak mangalicát, a törzskönyvezett tenyészkocák szám a tavalyi 7500-ról az idén 8300-ra emelkedett.
   
Sok a fiatal és a második generációs tenyésztő, a legnagyobb tenyészetek 50-100 kocával Kelet-Magyarországon vannak, míg a Dunántúlon az 5-10 kocás tenyészetek a jellemzőek - tette hozzá Tóth Péter megemlítve, hogy a hajdú-bihari kabai, illetve tetétleni tenyészetekből rendszeresen szállítanak mangalicát londoni Michelin-csillagos éttermekbe.
   
Elmondta azt is, hogy a mangalica-ágazat része a nemzeti sertésstratégiának. Jelenleg évente 60 ezer hízót vágnak le, ami a teljes sertésállomány 2 százaléka. Szeretnék elérni 2020-ra a 120-150 ezres vágásszámot, ami a sertésstratégiai célkitűzések megvalósításával az akkori állomány ugyancsak 2 százaléka lesz.
   
A vágások kétharmada a családoknál történő úgynevezett házi vágás - tette hozzá Tóth Péter. Beszámolt arról is, hogy április 11. és 13. között a debreceni mangalica fesztiválon az ország 12 legjelentősebb mangalicatartója is jelen lesz. A feldolgozott termékek kínálata mellett élő állatokat is megtekinthetnek majd az érdeklődők a város főterén.
   
Tóth Péter bejelentette: még az idén megalakítják a Mangalicatenyésztők Nemzetközi Szervezetét, amelynek munkájába elsőként a Kárpát-medencében élő mangalica tartókat szeretnék bevonni.
forrás: MTI

A Lada visszatér Latin-Amerikába

A Lada visszatér Latin-Amerikába, az AvtoVAZ orosz autógyártó piaci terjeszkedése keretében hamarosan új szalont nyit Peruban - írta a newsland.ru hírportál.


 
Az orosz vásárlók körében már nem örvendenek akkora népszerűségnek az AvtoVAZ autói, mint régen, ezzel szemben a dél-amerikai országok lakói szívesen vesznek Ladákat.

A legnagyobb orosz autógyártó a latin-amerikai terjeszkedés első fázisában a tervek szerint 10 ezer járművet szállít a térségbe, bár ez csekély számnak tűnik ahhoz képest, hogy az AvtoVAZ tavaly több mint félmillió autót értékesített a hazai piacon.

A newsland.ru emlékeztetett, hogy az AvtoVAZ egykor több latin-amerikai állam autópiacát uralta, 1986 óta több mint 250 ezer autót szállított a régióba. Ennek leglátványosabb példája a baráti Kuba volt, ahol szinte minden második autó szovjet gyártmányú. A szigetországban ma gyakrabban látni Csajkát vagy Pobedát, mint bármely mai orosz városban, és a kockalámpás VAZ 2017-es igazi népautó, ilyennel közlekedik a rendőrök és taxisok többsége.

Az orosz autógyártás az 1990-es években kómába esett. Az AvtoVAZ ugyan még egy ideig tartotta magát, már nem voltak versenyképes járművei, és kiszorult a külföldi piacokról. Az orosz autógyártó azonban együttműködést kezdett a francia Renault-Nissan csoporttal, leküzdötte a válságot, és a megújult Lada modellekkel sikerrel vette fel a harcot a külső piacokon.

Az AvtoVAZ 2010 óta 450 kocsit szállított Venezuelába, Nicaraguában 1740 autójuk talált gazdára. A cég 2012 végén megjelent Peruban és Bolíviában is, és a következő célba vett piac Ecuador. Az egyik legnépszerűbb AvtoVAZ-modell a Lada Granta.

Az AvtoVAZ honlapja szerint 2011-ben 500 ezer Lada gurult le a gyártósorokról, ez 11 százalékos növekmény az előző évhez képest. A cég több mint 60 ezer kocsit exportált.

A Renault-Nissan csoport 2012-ben Párizsban megállapodott az AvtoVAZ-zal, hogy 2014-ben többségi részesedést szerez a vezető orosz autógyártó vállalatban. A francia-japán csoport a világ negyedik legnagyobb autógyártója.

forrás: MTI