Megdicsérte Orbán a fideszes ″kamikaze″ munkáját

Hatalmas többséggel választották újra a Fidesz frakcióvezetőjévé Lázár Jánost, az [origo]-nak nyilatkozó képviselők szerint fel sem merült, hogy más kapja a posztot. Egy valakinek mégsem tetszett Lázár, 184 támogató szavazat mellett valaki nemmel szavazott rá. A fideszesek találgatják, hogy jópofáskodás vagy valódi ellentét áll-e az elutasítás mögött, bár szerintük senki nem mondhat rosszat "a legócskább ügyeket" is "kamikaze módjára vállaló" Lázárról.
Ismét Lázár Jánost választották a fideszes képviselők a párt frakcióvezetőjévé hétfőn este. Lázár egy éve frakcióvezető, a szavazáson szinte egyhangú támogatást kapott: a szavazáson részt vevő képviselők közül 184 támogatta, egy valaki viszont nemmel szavazott rá.
Az ülés egyik résztvevője szerint a szavazás előtt Orbán Viktor kormányfő arról beszélt, hogy a jelenlegi kormány előtt akkora kihívások álltak, mint az 1990-es, Antall József vezette kormány előtt. Abban, hogy ilyen körülmények között a kormány mögött a frakció egységesen állt ki, jelentős szerepe volt Lázár Jánosnak - mondta Orbán az egyik képviselő szerint. A politikus szerint Orbán kritikát nem fogalmazott meg Lázárral szemben, a kormányfő mindössze azt mondta, hogy mindent lehet jobban csinálni, de személy szerint nem volt hiányérzete.
Egy kormányzati tisztséget is betöltő fideszes politikus azt is formalitásnak nevezte, hogy a tét nélkülinek tartott szavazás előtt a miniszterelnök röviden értékelte a frakció és a frakcióvezető munkáját. "Természetesen pozitívan" - mondta a kormányfői összegzés végkicsengéséről. A miniszterelnök azt is felidézte, hogy más kormányok, és a Fidesz korábbi kormányzása idején is sokkal jobban erodálódtak a kormánypárti frakciók, "János viszont a feszített tempó, az előforduló zavarok és konfliktusok ellenére is egyben tartotta a frakciót".

"Tökös gyerek"
"Kötelező kűr" - így összegezte a Fidesz hétfő esti frakcióvezető-választását a nagyobbik kormánypárt egyik kormányzati tisztséget is betöltő képviselője. A Lázár János mandátumának meghosszabbításáról tartott szavazásról a fideszes képviselők az [origo]-nak már egy héttel az esemény előtt, illetve hétfő délután is azt mondták, hogy a voksolás csak a frakció alapszabálya miatt szükséges formaság, mert senkiben nem vetődött fel, hogy ne a hódmezővásárhelyi polgármester vezesse tovább a képviselőcsoportot.
A szavazás eredményéről maga Lázár tájékoztatta az újságírókat a hétfő este 9 óra után véget ért frakcióülést követően. A szavazás részleteiről Lázár nem beszélt, erről az [origo]-nak több résztvevő is azt mondta, hogy titkos szavazás volt, így nem tudják, hogy ki szavazott nemmel. Az egyik képviselő azt mondta, a szavazás után nem tudta megítélni, hogy az ellenszavazatot a képviselő komolyan gondolta-e, vagy "csak jópofáskodás volt". Egy másik fideszes képviselő azt mondta, hogy elég meggyőző fölénnyel választották meg Lázárt.  
A megkérdezettek mindegyike határozott egyéniségként jellemezte a 35 éves Lázárt, és még az idősebbek is azt mondták róla, hogy fiatal kora ellenére rátermetten végzi feladatát. "Tökös gyerek" - mondta róla egy idősebb frakciótag, azt is hozzátéve, hogy véleménye szerint kevesen tudnák, illetve tudták volna ilyen jól kézben tartani a frakciót. 
Még a szavazás előtt több kormánypárti képviselő is azt mondta, hogy alternatíva nem merült fel Lázárral szemben. A frakcióvezetőt néhány ügy miatt ért bírálatot felvetettek ugyan a képviselők, de komolyabb konfliktusa Lázárnak senkivel sincs a frakciótagok közül, ráadásul a kritikák hatására a frakció összezárt mögötte.
Kemény bírálatokat kapott Lázár, amikor kiderült, hogy egy nagy értékű Audit használ szolgálati kocsiként, amelyet a frakció és Hódmezővásárhely közösen bérel számára. Felmerült az is, hogy Lázár autójára a traffipaxos ellenőrzések kijátszására alkalmas lézerblokkolót szereltek. Lázár pár nap után bejelentette, hogy lecseréli kocsiját. Később egy több éve a hódmezővásárhelyi közgyűlés ülésén elhangzott beszédéről készült hangfelvétel miatt kellett magyarázkodnia. A felvételen Lázár arról beszél, hogy aki megélhetési politikusként nem tudott vagyont szerezni, az az ember annyit is ér. Lázár a kijelentéséért később bocsánatot kért.
"A legócskább ügyek"
Egy kormánypárti frakcióvezető helyzete egyébként is nehéz, Lázár ráadásul "a legócskább ügyeket" is magára vállalta - mondta a frakcióvezetőről az egyik képviselő. A politikus ezzel arra utalt, hogy az elmúlt évben több olyan törvényjavaslatot is előterjesztőként jegyzett Lázár, amely vitatott volt, illetve nem tolongtak a frakciótagok azért, hogy az ő nevükben jelenhessen meg a javaslat. A politikus ezek között említette például az Alkotmánybíróság (Ab) korlátozásáról szóló javaslatot is. "A kényes ügyek alól nem húzta ki magát, sőt kamikaze módjára vállalta azokat" - mondta a politikus. Szerinte ez volt az oka, hogy Lázár támadások kereszttüzébe került, amivel egy idő után előjöttek a kellemetlen ügyek is.
Az [origo]-nak az egyik fideszes képviselő azt mondta, hogy az elmúlt hónapokban több vitája is volt Lázárral, de ezeket mindig meg tudták beszélni, és rendezték. Bár a frakciószavazáson nem kapott bírálatokat Lázár, korábban voltak személyes konfliktusai is a párton belül. Navracsics Tibor kormányfőhelyettes például a Figyelőnek azt nyilatkozta, hogy "nagyobb frakciófegyelmet kellene tartani a kormánypárti képviselőcsoportban".
Navracsics Tibor a Figyelőnek adott interjújában eredendően azt a "frakciókormányzásként" is emlegetett gyakorlatot kifogásolta, hogy nagy jelentőségű törvényjavaslatok és komplett szabályozások is egyéni képviselői indítványként kerülnek a parlament elé. "Ebben a tekintetben mindenképpen szükség van a frakcióvezetés részéről a nagyobb együttműködési készségre" - mondta az előző ciklusban épp a Fidesz-frakciót vezető Navracsics, amire Lázár az MTI-n keresztül azzal vágott vissza, hogy "az emberek gyors változásokat akarnak, nem tudnak várni az egy helyben toporgó minisztériumi tisztségviselőkre".
Szijjártó Péter, a kormányfő szóvivője vasárnap jelentette be, Orbán Viktor pártelnök-miniszterelnök azt javasolja, hogy Lázár folytassa a Fidesz-frakció vezetését. A Fidesz-frakció alapszabálya szerint először egy évre választ frakcióvezetőt a képviselőcsoport, utána pedig a parlamenti ciklusból hátralévő három esztendőre. A jelölés joga a Fidesz-KDNP közös parlamenti választási lista vezetőjét illeti meg.

Gyémánt kirakó | játék


The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
Get this widget from WidgipediaGet this widget from WidgipediaMore Web & Desktop Widgets @ WidgipediaMore Web & Desktop Widgets @ Widgipedia

Királyi pajzs | játék


The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
Get this widget from WidgipediaGet this widget from WidgipediaMore Web & Desktop Widgets @ WidgipediaMore Web & Desktop Widgets @ Widgipedia

Hexa | játék


The Widgipedia gallery
requires Adobe Flash
Player 7 or higher.

To view it, click here
to get the latest
Adobe Flash Player.
Get this widget from WidgipediaGet this widget from WidgipediaMore Web & Desktop Widgets @ WidgipediaMore Web & Desktop Widgets @ Widgipedia

Amit az E85-ről tudni kell

Az alkoholos autózás Magyarországon nem újdonság, 1927. és 1942. között a benzin-alkohol 1:4 arányú keverékét Motalko néven már forgalmazták. Ezután hosszabb szünet következett, majd 2007 nyarán nyílt ismét alkohol-benzin keveréket árusító töltőállomás Bábolnán. Azóta ismét nagy hagyománya van az alkoholos autózásnak hazánkban. 

Mivel potenciális energiahordozóról van szó, komoly gazdasági érdekek kapcsolódnak az etanolhoz, emiatt jót és rosszat is hallhatunk. Pár éve még megváltóként emlegették a bioetanolt, de mára piaci helyzetét megszilárdítva sok vita kiváltója. Vannak, akik a Föld megmentőjét, vannak, akik elpusztítóját látják benne. Az igazság, mint általában, most is középúton van.

A bioetanol nem világmegváltó, de számos előnyös tulajdonsága mellett működő és elérhető hajtóanyag, amellyel kiválthatjuk a fosszilis energiahordozók egy részét. Magyarország üzemanyagimport-függősége az etanolgyártással csökkenthető lenne. A környezet és a gazdaság érdekében fontos, hogy mindig a területi sajátosságokhoz igazítsuk a termelést, és hogy a gyártási folyamatoknál a legkorszerűbb eljárásokkal dolgozzuk fel a bioalapanyagot. A környezetbarát energiafelhasználás minden változatát - köztük a bioüzemanyagokat is - mértékletesen, egymással összehangolva kell támogatni a tisztább környezet reményében. Ma Magyarországon az E85 kizárólag magyar kukoricából készül.

Az alábbiakban összeszedtük azokat a műszaki kérdéseket, amelyek nap mint nap felvetődnek az E85 használatával kapcsolatban. A lista nem teljes, amennyiben további kérdése lenne, írjon e-mailt az erdekel @ e85tuning .hu címre, és örömmel válaszolunk. Sok érdekességet, köztük az E85-tel kapcsolatos méréseket és felhasználói tapasztalatokat is olvashat az etanol.blog.hu oldalon is.



  Mit jelent az E85?
Az E85 szabványos üzemanyag, 70-86% bioetanol és 30-14% benzin keverékéből áll. MSZ CWA 15293:2006 számú szabvány írja elő az összetételét, amely a fent említett összetevőkön kívül számos adalékanyagot is meghatároz, például korróziógátlót is. Az E85 bázisát képező etil-alkohol képlete C2H5OH, színtelen, jellegzetes szagú és ízű, könnyen folyó folyadék. Hazánkban az E85-höz készült vízmentes alkoholt kizárólag kukoricából állítják elő Szabadegyházán.

Hol tankolható E85?
Az E85 Bioetanol - 2010 nyarán - körülbelül 200 töltőállomáson tankolható. Az egy főre jutó E85 kutak tekintetében Európában hazánk a második helyen áll. Magyarországon hálózati szinten a svájci alapítású AVIA volt az első, ahol szinte a kezdetektől forgalmazták ezt a bioüzemanyagot. Később a OIL! majd 2010 februárjától az AGIP is csatlakozott. A három nagyobb hálózaton kívül magánkutakon találkozhatunk ez E85 Green Power fantázianevű üzemanyaggal.

Átalakítás nélkül használhatok-e alkoholt az autómban?
A tapasztalataink alapján az 50% benzin - 50% E85 keveréket minden korszerű lambda szabályozású autó gond nélkül kezeli. Arra is van példa, hogy egyes típusok fedélzeti számítógépe melegben gond nélkül megbirkózik tiszta E85-tel is. A korszerű gépkocsik Check Engine lámpával figyelmeztetnek, ha valami nem megfelelő az üzemanyag-levegő keverékben. Ha a lámpa jelez, mindenkit óva intünk az E85-használattól, ugyanis a szegénykeverék-képzés motorkárosodást okozhat. Kipróbálni kipróbálhatjuk, de lehetőleg csak arra felkészített járművet használjunk tisztán E85-tel. Ha esetleg a gyári rendszer kezeli is, hidegindítási nehézségeink lehetnek.

Hogyan kell átalakítani?
Az E85 domináns alkotórészének fűtőértéke a benzinhez képest kisebb, és ebből adódóan az E85 sztöchiometrikus levegő/hajtóanyag tömegaránya 14,7 helyett 9,7 körül alakul. Köznyelvre lefordítva az alkoholból kb. 20-25%-kal több kell hasonló teljesítményhez. Ez megoldható nagyon egyszerű eszközökkel, jeladók jelének hamisításával, a gyári motorvezérlő átprogramozásával, és természetesen korszerű E85 konverterekkel is. Ilyen esetben csak minőségi berendezést ajánlott az átalakításra, ami műszaki tulajdonságaiban legalább az adott gépkocsi motorvezérlőjével vetekszik. Lehetőség szerint az adott típushoz hangolható, számítógépről programozható készüléket válasszunk, csak olyan gyártótól, aki megfelelő garanciát vállal az átalakítóra.

Átalakítás után mi történik, ha nem sikerül E85-öt tankolni?
A konverterek E85 és benzin üzemet is lehetővé tesznek. Benzines üzemben a gyári értékek mérvadóak, ilyenkor feltétel nélkül használható benzinnel is a jármű a gyári értékek megtartásával.

Automata üzemanyag-felismerés vagy kapcsoló?
A korszerű, gyárilag alkoholos FFV (flexible-fuel vehicle) autók (pl. AUDI) speciális alkoholfelismerő szenzort használ az üzemanyag keverékének meghatározására. Az első generációs FFV autókban lambda szondáról próbálták meghatározni a keveréket, de ez a módszer pontatlansága és lassúsága miatt nem tökéletes. Teljesítménymérő-pados mérések bizonyítják, hogy ezek az autók az elégetett üzemanyagról tudják csak az elemzést elvégezni, ami azt jelenti, hogy az autó viszonylag hosszú ideig működik számára ismeretlen üzemanyaggal. Ezek az automata rendszerek látszólag kényelmet jelentenek, de a jármű működése tekintetében nem biztos, hogy megfelelőek. Ha nem speciális üzemanyag-felismerő szenzorral alakítják át a járművet, abban az esetben a gépjármű védelme érdekében javasolt az LPG-üzemhez hasonló, kapcsolóval történő E85/benzin üzemváltás, ami pontosabb, jobban ellenőrizhető.

Milyen autó alakítható át E85-üzemre?
1908-ban a legendás Ford T-modell is először alkohollal üzemelt. Ráadásul a Ford-T-t követő A-modell univerzális hajtású, FlexiFuel jármű volt. Brazíliában nálunk is futó modelleket - mint például a VW Bogarat - vidáman hajtják tiszta alkohollal. Akadhatnak nehézségek, de ma már szinte minden benzines típus átalakítható etanolos használatra. Karburátoros autónál a fúvókák cseréjével történik az átalakítás, de ezután csak E85-tel üzemeltethetők. Az univerzális üzem legkönnyebben az elektronikus befecskendezésű járműveknél valósítható meg. Minden esetben meg kell vizsgálni, hogy az injektorok és a vezérlés alkalmas-e az átalakításra.

Központi befecskendezés is átalakítható? A központi befecskendezés (TBI) az injektoros rendszerek első generációja, működésének lényege az, hogy egy - esetleg kettő - befecskendező szelep adagolja az üzemanyagot. Az elektronikus vezérlést tekintetében kétféle technika terjedt el. Az egyik vezérlése a hengerenkénti befecskendezéshez hasonlatos (pld. Suzuki Swift 1, VW Golf) illetve a Peak & Hold (pld. Opel Astra) vezérlési mód. Míg az első vezérlés átalakítása könnyedén megoldható, a Peak & Hold bonyolultabb feladat, a vezérlés több lépcsőből áll. Ilyen esetben, ha nem speciálisan erre a rendszerre készült E85 elektronikával alakítják át a járművet, úgy az tartós használat után károsodást okozhat a befecskendező szelepben, és a beállítása is kontrollálhatatlan lesz. Ezért minden esetben szakműhelyben kell érdeklődni, hogy az adott gépkocsit milyen központi befecskendezéssel szerelték, ennek függvényében kell a rendszerhez illeszthető elektronikát megválasztani.
A központi befecskendezés veszélyeirőlitt olvashat.

Csak autót lehet átalakítani?
Természetesen nem. A motorkerékpártól kezdve a jetskiig minden benzinüzemű járművet, mely az alapvető műszaki feltételeknek megfelel. BioETUN készülékkel átalakított Suzuki Bandit motorkerékpárt Talmácsi Gábor is véleményezte. Bővebben itt.

Megtartja-e a garanciát az autó, ha E85-tel autózunk?
Minden autó csak a gyár által meghatározott üzemanyaggal üzemeltethető. Ettől eltérő üzemanyaggal való használat garanciavesztést eredményez, még ha nem is az üzemanyag miatt adódik a probléma. Új autók esetén semmi esetre sem javasoljuk az E85-tel való kísérletezést. Aki környezettudatos és új autót szeretne, annak javasoljuk, hogy vásároljon az E85-re gyárilag felkészített modellt.

Káros az E85 a motor működésére?
A tapasztalatok szerint az etanolos működés semmilyen kárt nem tesz a motorban. Mivel az alkohol kenése rosszabb, mint a benziné, ezért az üzemanyagellátó-rendszert jobban igénybe veheti, de a motor működésének semmiben sem árt. Előnyös tulajdonsága, hogy a hidegebb égés miatt az átalakított járművek kevésbé melegszenek.

Az etanol 105-ös oktánszámú, ezt ki tudjuk használni? Legtöbb esetben az etanolra átalakított autók viselkedése kis mértékben a városi használat előnyére változik, a jármű alsóbb tartományokban nyomatékosabbá válik. Sajnos sokan tévesen plusz 10-20 lóerőt ígérnek E85-tel. Ilyen mértékű teljesítménynövekedés egyszerű átalakításokkal nem megvalósítható. A megváltozott motorkarakterisztika miatt többnek érezhető a változás, mint amit a számok bizonyítanak. A görgős fékpadi mérések 5-10 Nm nyomaték és pár lóerő többletet bizonyítanak. Természetesen az E85-ben ennél több rejlik, tuning célú használata is megvalósítható, de ez egy konverternél több átalakítást igényel.

Az etanol korróziót okoz?
Az alkohol másként viselkedik a vízzel, mint a benzin. A kialakult kémiai kötések miatt nem lehet a vizet mechanikus úton elválasztani az alkoholtól, míg a benzin esetében külön fázisként kiválik a víz (például hiába áll éveken keresztül a pálinka, nem válik ki belőle az alkohol). A kereskedelmi forgalomban kapható szabványos E85 gyártásakor nagy mértékben ügyelnek a víztisztaságra. Szállításkor vagy a benzinkúton kerülhet víz az üzemanyagba, akár a levegő páratartalmából is. Az alkoholba került víz a korszerű autók üzemanyagrendszerében nem tesz kárt, viszont a motor működésére hatással lehet.

Megeszi az E85 a benzincsöveket?
Talán a legtöbbször feltett kérdés, aminek hátterében valószínűleg az etil-alkohol és a metil-alkohol felcserélése áll. Míg az utóbbi speciális üzemanyagrendszert igényel, az etanol nem olyan agresszív anyag. Amelyik autóiparban használatos üzemanyag-vezeték ellenáll a benzinnek, az az alkoholnak is ellenáll. A régi Zsigulik gyári benzincsöve sem károsodik több év alkoholos használat után. Ennek ellenére akadhatnak kivételek, ezért az átalakított autók üzemanyag-vezetékeit alkalmanként ellenőrizni kell. Csak érdekességképpen: Fordhoz közel álló tuningműhelynek, az M-Sportnak az N csoportos Fiesta ST-hez kiadott E85-ös kiegészítő kitje is mindössze 4 nagyobb injektorból és egy átprogramozott komputerből áll. Vagyis minden más a széria benzines autó tartozéka.

Az E85 tönkre teszi az üzemanyag-pumpát?
Az alkohol rosszabb kenési tulajdonsága révén az üzemanyagellátó-rendszer egyes alkatrészeit jobban igénybe veszi. Elvileg az alkohol vezetőképessége is okozhat felületi oxidációt a feszültség alatt lévő üzemanyagrendszerben, például a benzinpumpában. A töltőállomásokon vett mintákon végzett mérések azt bizonyítják, hogy a hazai E85-ben nincs jelentős szabad ion, ami az oxidációért lenne felelős, ezért ez a veszély nem áll fenn. Ennek ellenére - szinte kizárólag a VW csoport autóinál - hallani az E85 által tönkretett benzinszivattyúkról. Ezekért a hibákért szinte minden esetben a rendes elhasználódás és a nem megfelelő időben cserélt üzemanyagszűrő a felelős. A kritikus típusoknál lehetőség van elérhető áron a gyári pumpát magyar gyártmányú, E85-re fejlesztett pumpára cserélni.

Mikor kell üzemanyagszűrőt cserélni? A gyári üzemanyagszűrő cseréje már az első vagy a második E85 tankolás után javallott. Az alkohol tökéletesen kitisztítja az üzemanyagrendszer lerakódásait, ami a karburátorba/ injektorba jutva dugulást eredményezhet. A második szűrő csere után nincs további teendő, a benzines üzemhez meghatározott csereidőtartamok a mérvadóak.

Mit tegyek, ha nincs üzemanyagszűrő?
Sok új típusban nincs külön üzemanyagszűrő, csak egy előtétszűrőt szerelnek a pumpa aljára a tankba (pl. új Suzuki Swift, Opel Astra H). A tapasztalatok alapján ezekben a fiatalabb járművekben nincs szennyeződés lerakódás, ha mindig minőségi töltőállomáson tankoltak. Az utóbbi pár évben a tankolt üzemanyagok minősége az ellenkörzött töltőállomásokon óriásit javult. Az ilyen autókba is nyugodt szívvel tankolható E85, a feloldott szennyeződés mennyisége elenyésző. Természetesen lehetséges utólagos szűrőbeépítés is, de minden esetben csak fémházas üzemanyagszűrővel.

Hidegben rosszabbul indul az etanolos autó? Igen, az alkohol már +13 fok alatt nehezebben porlad, cseppekben kicsapódik, aminek következtében E85-tel nehezebben indulhat az autó. A hidegindítási problémák miatt került 15% benzin az alkoholba, hidegben gyakorlatilag az E85-ben lévő benzin robban, ezért szükséges a megfelelő dúsítás. A korszerű, utólag beépíthető etanolátalakító elektronikák rendelkeznek hidegindítási programmal, vagyis hidegben a megfelelő szenzorok jelei alapján dúsítják a keveréket. Az univerzális téli-nyári, benzin/E85 üzem csak profi átalakító elektronikával megoldható.

Olcsóbb-e az etanolos használat?
Az E85 jelenleg lényegesen olcsóbb, mint a benzin, viszont az etanolos használat során az üzemanyag-fogyasztás 20-30%-kal is megemelkedhet a vezetési stílus, a megtett útszakasz és a hőmérséklet függvényében. Elsősorban azoknak ajánljuk, akik hosszabb távot tesznek meg egy indítással. Amíg a benzin és az E85 között legalább 70 Ft az árkülönbség, addig - a többletfogyasztást is figyelembe véve - gazdaságosabb E85-tel járni.

Kevésbé környezetszennyező? A bioetanol évente megújuló növényi nyersanyaga fejlődés közben szén-dioxidot köt meg, ami egyensúlyban van a használat során kibocsátott égési CO2-vel, vagyis a bioetanolos autóknak - szemben a fosszilis energiát használó járművekkel - nincs hozzáadott szén-dioxid-szennyezésük. Ezen kívül az alkohol sokkal tökéletesebben ég el, így például a katalizátor nélküli autóknak nagyságrendekkel kisebb a károsanyag-kibocsátásuk E85-ös üzemben.  A károsanyag-kibocsátással kapcsolatban itt olvashat méréseinkről.

FIGYELEM!

Bioetanolos üzemelésre csak benzinüzemű jármű alakítható át. A gyártó által javasolt üzemanyagtól való eltérés kizárólag saját felelősségre történhet. Az E85 üzemanyag használata garanciavesztést eredményez, még ha nem is az üzemanyag miatt adódik a probléma. Az átalakításokból és az elektronika nem szakszerű beszereléséből adódó károkért semmilyen felelősséget nem vállalunk.

Drasztikus árcsökkenés a kutakon


Bruttó 6 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és 10 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt. - értesült piaci forrásokból hétfőn az MTI.  A mérsékléssel a 95-ös benzin ára átlagosan 382-383 forintra csökken literenként, míg a gázolajé 362 forintra esik.

Az autósok ugyan 20-25 forintos árkülönbséget is tapasztalhatnak a kutaknál, de egy-két helyet leszámítva bizonyára eltűnnek a 400 forintos árak. Ezzel a benzin a nagyjából egy hónappal ezelőtti állapotra korrigál vissza, a dízel üzemanyagot pedig februárban árulták ennyiért. Legolcsóbban gázolajat 342 forintért, legmagasabb áron pedig 379 forintért vehetünk majd szerdától.

Idén eddig az árváltozások során összesen 22 forinttal nőtt a benzin és 11 forinttal a gázolaj ára.
Bioetanolt (E85) várhatóan 285 forintos átlagáron, autógázt (LPG) 220 forintos átlagos áron vehetünk.

Az árcsökkenés vélhető oka az olaj árának csaknem 10%-os csökkenése mellett az, hogy a forint is jól tartotta magát a devizapiacon.

Gazdaság

Mindazonáltal a nagy számú szektorban dolgozót semmiféle nagyüzem nem tömöríti. Így a termelés nem túl hatékony. A város ipari kultúrája még igen hiányos. Nagyrészt a fővárosban találnak munkát a szektorban dolgozók. Dabas legjelentősebb gazdasági intézményei a Dabasi Nyomda; és a város határában újonnan létesült a Dabasi Ipari Park, amely elsősorban logisztikai cégeket és Magyarország meghatározó vas- és acélkereskedését tömöríti. A település nagy átmenőforgalmának köszönhetően a kiskereskedelem nagyban jellemző.
A város vezetése a helyi ipar megteremtésén dolgozik, ennek érdekében jelentős kedvezményeket biztosít az itt megtelepedni szándékozóknak. Mindazonáltal a lakosság egy tekintélyes hányada továbbra is Budapesten keres munkát, bár az ingázás visszaszorulóban van.[forrás?]

Dabas története


A dabasi Halász Bálint-kúria

Református templom
Dabas első említése 1270-ből való. Gyón is ebben az időszakban alakulhatott ki. A tatárjárás lényegében elpusztította a két települést. A 15. században ismét népes települések alakultak ki a mai város helyén, ám 1597-ben a törökök a falvakat kirabolták, a terület ismét lakatlanná vált.
A települések ismételt benépesedése csak a 18. század elején indult meg. Elsősorban katolikus szlovák és magyar jobbágycsaládok költöztek a területre. Az 1720-as években a Halász család vált Alsódabas és Gyón nagy részének tulajdonosává, mellettük még öt nemesi család volt birtokos. A birtokszerzést követő időszakban a település nagy fejlődésnek indult, népessége megsokszorozódott protestáns szlovák és magyar lakosokkal. Közben egy újabb település, Felsődabas is kialakult, lakossága nagyrészt magyar nemzetiségű és katolikus volt. Dabas református temploma 1793-ban épült. Szintén a 18. században alakult ki Dabas jellegzetes településszerkezete, ahol a zsellérházak a nemesi kúriák köré épült kisebb csoportokat alkottak. Sári lakosai nagyrészt szlovák nemzetiségű jobbágyok voltak, a 20. századig nagyban elzárkóztak a külvilágtól.
A 19. században a környék köznemesei aktív szerepet vállaltak a reformkorban, illetve a vármegye irányításában. A település társadalmi élete is megindult, 1836-ban létrejött a nemesi alapítású Kaszinó. Ebben az időszakban indult meg Alsódabas és Gyón iparosodása is, amelyhez kiegyezést követően a pesti járás déli részének közigazgatási funkciói is társultak. Amikor 1886-tól a vármegyéknek állandó járási székhelyeket kellett kijelölniük, Alsódabas lett a Pesti közép járás székhelye, melynek elnevezése 1898-tól Alsódabasi, majd 1950-től Dabasi járás lett. Vasúti kapcsolata 1895-től van Budapesttel.
Az 1947-ben Alsódabast és Felsődabast egyesítették. Az 1960-as években a város arculata nagyban megváltozott, amint a közintézmények, hivatalok új épületbe költöztek. 1966-ban Sári és Gyón is Dabas részévé vált.
Dabas 1989-ben kapott városi rangot. A középkorban csak egy Dabas volt ismeretes, s mint népes helyet már 1270-ben említik az oklevelek. Gyón IV. Béla alatt már fennállt, s ugyan a tatárjáráskor elpusztult, de a 15. század közepére ismét lakott település. A török hódoltság végére az egész környék elnéptelenedett, s az 1690-es összeírás alkalmával, mint lakatlan területet vették számba.
A város négy eltérő történelmi múltra visszatekintő, egymástól markánsan különböző rétegződésű község összevonása eredményeként alakult ki. A város északi felén elterülő Sári, amit - akárcsak szomszédait - a török 1597 körül pusztított el. Új birtokosa az 1700-as évek elején katolikus szlovák úrbéresekkel telepítette be. A település déli felén Gyón található. Pusztáit az 1720-as években kezdték betelepíteni református magyar, majd evangélikus szlovák jobbágyokkal. A Sárival szomszédos Felsődabas annyiban hasonlít hozzájuk, hogy ide is telepítettek jobbágyságot, katolikus magyar úrbéres lakossága a 18. században önálló községgé szerveződhetett. Alsódabas, szomszédjával, Gyónnal együtt került az 1720-as években a Halász család kezébe. A pusztát benépesítő református család és rokonaik ide viszont sosem telepítettek jobbágyságot. Alsó- és Felsődabast 1947-ben kormányhatározattal egyesítették, 1966-ban pedig hozzácsatolták Gyónt és Sárit is. 1970-re Dabas így érte el a 13 000-es, valóban kisvárosias népességet, s miután a fejlesztési prioritások nyomán kiépültek a várossá nyilvánítás infrastrukturális feltételei, nagyközségi, 1984-től városi jogú nagyközségi rangot kapott, melyre 1989-ben a várossá nyilvánítás tett pontot.

A dabasi zsidóság rövid története 

A zsidó lakosság lélekszáma Gyónon 1804-1825 között 114-ről 166 főre gyarapodott, amit némi csökkenés követett; Alsódabason pedig 78--ról 212-re növekedett a számuk. Lélekszámuk ezután itt is csökkent ( kb. 40 fővel), de a forradalom küszöbén a dabasi zsidóság ismét 210 lelket számlált, a református egyházközségtől bérelt földet temetőnek, továbbá saktert is tartott. A két protestnáns templom köré épült népes Gyónnak 1848-ban már 220 zsidó lakója volt, akik a reformkorban zsinagógát is építettek. A többi felekezethez hasonlóan a gyóni hitközség népiskolát is fenntartott.
A zsidó családok többnyire kiskereskedőként, kisiparosként vagy szabadfoglalkozású értelmiségiként (mint ügyvéd, állatorvos, orvos) kereste kenyerét, de megtalálható volt fa-, mész-, épületanyag- kereskedő vagy földbirtokos is. 1941-ben a zsidó népesség Dabason 151 fő volt. A II. világháborúban a zsidó lakosság nagy részét elhurcolták, s a háború befejeztével a töredékük tudodd visszatéri Dabasra, többen inkább Izraelt választottak új hazájuknak, és kivándoroltak. Mára már csak néhány család, leszármazott él Dabason. A dabasi és a gyóni zsinagógának is kopjafát állítottak 1995-ben, ami Csontos József érdeme.
- A felső-dabasi zsidó temető az Andrássy út végén található meg. - A gyóni zsidó temető a Balla Pál utcában található.

Közlekedés

A város a BudapestLajosmizseKecskemét mellékvasútvonal mentén fekszik. Egy állomással (Dabas) és egy megállóhellyel (Gyón) rendelkezik a vonalon. Budapest és Lajosmizse felé járnak személyvonatok.
Dabas az 5-ös elsőrendű főút mellett fekszik. Ehhez csatlakozik egy Bugyi, egy Tatárszentgyörgy és egy Pilis felől érkező fontosabb mellékút. Keletre fut az M5-ös autópálya, amelyen Dabas szomszédságában Újhartyánban találni lehajtót. További kisebb utak kötik össze a környező településekkel és tanyákkal. Autóbuszok Budapest, a környező települések és Kecskemét felé járnak.

Megyei térképek, régiók

Magyar Nevek Naptára

(Forrás: Magyar Elektronikus Könyvtár)

január 1. Fruzsina
január 2.
Ábel
január 3.
Benjámin, Genovéva
január 4.
Leóna, Titusz
január 5.
Simon
január 6.
Boldizsár
január 7.
Attila, Ramóna
január 8.
Gyöngyvér
január 9.
Marcell
január 10.
Melánia
január 11.
Ágota
január 12.
Ernő
január 13.
Veronika
január 14.
Bódog
január 15.
Lóránd, Lóránt
január 16.
Gusztáv
január 17.
Antal, Antónia
január 18.
Piroska
január 19.
Márió, Sára
január 20.
Fábián, Sebestyén
január 21.
Ágnes
január 22.
Artúr, Vince
január 23.
Rajmund, Zelma
január 24.
Timót
január 25.
Pál
január 26.
Paula, Vanda
január 27.
Angelika
január 28.
Karola, Károly
január 29.
Adél
január 30.
Martina
január 31.
Gerda, Marcella
február 1.
Ignác
február 2.
Aida, Karolina
február 3.
Balázs
február 4.
Csenge, Ráhel
február 5.
Ágota, Ingrid
február 6.
Dóra, Dorottya
február 7.
Rómeó, Tódor
február 8.
Aranka
február 9.
Abigél, Alex
február 10.
Elvira
február 11.
Bertold, Marietta
február 12.
Lídia, Lívia
február 13.
Ella, Linda
február 14.
Bálint, Valentin
február 15.
Georgina, Kolos
február 16.
Julianna, Lilla
február 17.
Donát
február 18.
Bernadett
február 19.
Zsuzsanna
február 20.
Aladár, Álmos
február 21.
Eleonóra
február 22.
Gerzson
február 23.
Alfréd
február 24.
Mátyás
február 25.
Géza
február 26.
Edina
február 27.
Ákos, Bátor
február 28.
Elemér
március 1.
Albin
március 2.
Lujza
március 3.
Kornélia
március 4.
Kázmér
március 5.
Adorján, Adrián
március 6.
Inez, Leonóra
március 7.
Tamás
március 8.
Zoltán
március 9.
Fanni, Franciska
március 10.
Ildikó
március 11.
Szilárd
március 12.
Gergely
március 13.
Ajtony, Krisztián
március 14.
Matild
március 15.
Kristóf
március 16.
Henrietta
március 17.
Gertrúd, Patrik
március 18.
Ede, Sándor
március 19.
Bánk, József
március 20.
Klaudia
március 21.
Benedek
március 22.
Beáta, Izolda
március 23.
Emőke
március 24.
Gábor, Karina
március 25.
Irén, Írisz
március 26.
Emánuel
március 27.
Hajnalka
március 28.
Gedeon, Johanna
március 29.
Auguszta
március 30.
Zalán
március 31.
Árpád
április 1.
Hugó
április 2.
Áron
április 3.
Buda, Richárd
április 4.
Izidor
április 5.
Vince
április 6.
Bíborka, Vilmos
április 7.
Herman
április 8.
Dénes
április 9.
Erhard
április 10.
Zsolt
április 11.
Leó, Szaniszló
április 12.
Gyula
április 13.
Ida
április 14.
Tibor
április 15.
Anasztázia, Tas
április 16.
Csongor
április 17.
Rudolf
április 18.
Andrea, Ilma
április 19.
Emma
április 20.
Tivadar
április 21.
Konrád
április 22.
Csilla, Noémi
április 23.
Béla
április 24.
György
április 25.
Márk
április 26.
Ervin
április 27.
Zita
április 28.
Valéria
április 29.
Péter
április 30.
Katalin, Kitti
május 1.
Fülöp, Jakab
május 2.
Zsigmond
május 3.
Irma, Tímea
május 4.
Flórián, Mónika
május 5.
Adrián, Györgyi
május 6.
Frida, Ivett
május 7.
Gizella
május 8.
Mihály
május 9.
Gergely
május 10.
Ármin, Pálma
május 11.
Ferenc
május 12.
Pongrác
május 13.
Imola, Szervác
május 14.
Bonifác
május 15.
Szonja, Zsófia
május 16.
Botond, Mózes
május 17.
Paszkál
május 18.
Alexandra, Erik
május 19.
Ivó, Milán
május 20.
Bernát, Felícia
május 21.
Konstantin
május 22.
Júlia, Rita
május 23.
Dezső
május 24.
Eliza, Eszter
május 25.
Orbán
május 26.
Evelin, Fülöp
május 27.
Hella
május 28.
Csanád, Emil
május 29.
Magdolna
május 30.
Janka, Zsanett
május 31.
Angéla, Petronella
június 1.
Tünde
június 2.
Anita, Kármen
június 3.
Klotild
június 4.
Bulcsú
június 5.
Fatime
június 6.
Cintia, Norbert
június 7.
Róbert
június 8.
Medárd
június 9.
Félix
június 10.
Gréta, Margit
június 11.
Barnabás
június 12.
Villő
június 13.
Anett, Antal
június 14.
Vazul
június 15.
Jolán, Vid
június 16.
Jusztin
június 17.
Alida, Laura
június 18.
Arnold, Levente
június 19.
Gyárfás
június 20.
Rafael
június 21.
Alajos, Leila
június 22.
Paulina
június 23.
Zoltán
június 24.
Iván
június 25.
Vilmos
június 26.
János, Pál
június 27.
László
június 28.
Irén, Levente
június 29.
Péter, Pál
június 30.
Pál
július 1.
Annamária, Tihamér
július 2.
Ottó
július 3.
Kornél, Soma
július 4.
Ulrik
július 5.
Emese, Sarolta
július 6.
Csaba
július 7.
Apollónia
július 8.
Ellák
július 9.
Lukrécia
július 10.
Amália
július 11.
Lili, Nóra
július 12.
Dalma, Izabella
július 13.
Jenő
július 14.
Örs, Stella
július 15.
Henrik, Roland
július 16.
Valter
július 17.
Elek, Endre
július 18.
Frigyes
július 19.
Emília
július 20.
Illés
július 21.
Dániel, Daniella
július 22.
Magdolna
július 23.
Lenke
július 24.
Kincső, Kinga
július 25.
Jakab, Kristóf
július 26.
Anikó, Anna
július 27.
Liliána, Olga
július 28.
Szabolcs
július 29.
Flóra, Márta
július 30.
Judit, Xénia
július 31.
Oszkár
augusztus 1.
Boglárka
augusztus 2.
Lehel
augusztus 3.
Hermina
augusztus 4.
Dominika, Domonkos
augusztus 5.
Krisztina
augusztus 6.
Berta, Bettina
augusztus 7.
Ibolya
augusztus 8.
László
augusztus 9.
Emőd
augusztus 10.
Lőrinc
augusztus 11.
Tiborc, Zsuzsanna
augusztus 12.
Klára
augusztus 13.
Ipoly
augusztus 14.
Marcell
augusztus 15.
Mária
augusztus 16.
Ábrahám
augusztus 17.
Jácint
augusztus 18.
Ilona
augusztus 19.
Huba
augusztus 20.
István
augusztus 21.
Hajna, Sámuel
augusztus 22.
Menyhért, Mirjam
augusztus 23.
Bence
augusztus 24.
Bertalan
augusztus 25.
Lajos, Patrícia
augusztus 26.
Izsó
augusztus 27.
Gáspár
augusztus 28.
Ágoston
augusztus 29.
Beatrix, Erna
augusztus 30.
Rózsa
augusztus 31.
Bella, Erika
szeptember 1.
Egon, Egyed
szeptember 2.
Dorina, Rebeka
szeptember 3.
Hilda
szeptember 4.
Rozália
szeptember 5.
Lőrinc, Viktor
szeptember 6.
Zakariás
szeptember 7.
Regina
szeptember 8.
Adrienn, Mária
szeptember 9.
Ádám
szeptember 10.
Hunor, Nikolett
szeptember 11.
Teodóra
szeptember 12.
Mária
szeptember 13.
Kornél
szeptember 14.
Roxána, Szeréna
szeptember 15.
Enikő, Melitta
szeptember 16.
Edit
szeptember 17.
Zsófia
szeptember 18.
Diána
szeptember 19.
Vilhelmina
szeptember 20.
Friderika
szeptember 21.
Máté, Mirella
szeptember 22.
Móric
szeptember 23.
Tekla
szeptember 24.
Gellért, Mercédesz
szeptember 25.
Eufrozina, Kende
szeptember 26.
Jusztina, Pál
szeptember 27.
Adalbert
szeptember 28.
Vencel
szeptember 29.
Mihály
szeptember 30.
Jeromos
október 1.
Malvin
október 2.
Petra
október 3.
Helga
október 4.
Ferenc
október 5.
Aurél
október 6.
Brúnó, Renáta
október 7.
Amália
október 8.
Koppány
október 9.
Dénes
október 10.
Gedeon
október 11.
Brigitta
október 12.
Miksa
október 13.
Ede, Kálmán
október 14.
Helén
október 15.
Teréz
október 16.
Gál
október 17.
Hedvig
október 18.
Lukács
október 19.
Nándor
október 20.
Vendel
október 21.
Orsolya
október 22.
Előd
október 23.
Gyöngyi
október 24.
Salamon
október 25.
Bianka, Blanka
október 26.
Dömötör
október 27.
Szabina
október 28.
Simon, Szimonetta
október 29.
Nárcisz
október 30.
Alfonz
október 31.
Farkas
november 1.
Marianna
november 2.
Achilles
november 3.
Győző
november 4.
Károly
november 5.
Imre
november 6.
Lénárd
november 7.
Rezső
november 8.
Zsombor
november 9.
Tivadar
november 10.
Réka
november 11.
Márton
november 12.
Jónás, Renátó
november 13.
Szilvia
november 14.
Aliz
november 15.
Albert, Lipót
november 16.
Ödön
november 17.
Gergő, Hortenzia
november 18.
Jenő
november 19.
Erzsébet
november 20.
Jolán
november 21.
Olivér
november 22.
Cecília
november 23.
Kelemen, Klementina
november 24.
Emma
november 25.
Katalin
november 26.
Virág
november 27.
Virgil
november 28.
Stefánia
november 29.
Taksony
november 30.
Andor, András
december 1.
Elza
december 2.
Melinda, Vivien
december 3.
Ferenc, Olívia
december 4.
Barbara, Borbála
december 5.
Vilma
december 6.
Miklós
december 7.
Ambrus
december 8.
Mária
december 9.
Natália
december 10.
Judit
december 11.
Árpád
december 12.
Gabriella
december 13.
Luca, Otília
december 14.
Szilárda
december 15.
Valér
december 16.
Aletta, Etelka
december 17.
Lázár, Olimpia
december 18.
Auguszta
december 19.
Viola
december 20.
Teofil
december 21.
Tamás
december 22.
Zénó
december 23.
Viktória
december 24.
Ádám, Éva
december 25.
Eugénia
december 26.
István
december 27.
János
december 28.
Kamilla
december 29.
Tamara, Tamás
december 30.
Dávid
december 31.
Szilveszter