Filled Under: , ,

Macskák - 1400. előadás a Madách Színházban

Szombaton 1400. alkalommal játsszák a Macskák című musicalt a Madách Színházban; a 31 éve műsoron lévő darab ünnepi előadásán fellép szinte mindenki, aki részese volt az eddigi sikernek.



"A Macskák minden magyar színházi rekordot megdöntött" - mondta Szirtes Tamás igazgató, T. S. Eliot és Andrew Lloyd Webber musicaljének rendezője az MTI-nek.
 
Az 1983. március 25-én bemutatott darabról szólva kiemelte: az ország méretét és a színházba járók számát tekintve fantasztikus rekord az, hogy ugyanabban a színházban, rendezésben és koreográfiával 1400 alkalommal játszanak egy darabot.  
 
Elmondta, hogy a sikernek több komponense volt. A produkció létrejöttének körülményeiről szólva emlékeztetett arra, hogy a musicalt még a szocializmusban mutatták be, és a produkció messze meghaladta az akkori színházi gondolkodást a maga komplexitásával, az énekelni, táncolni tudó színészekkel, táncosokkal, teljes újszerűségével és dinamikájával.
 
A robbanásszerű sikerben tehát szerepet játszott az indulás, emellett Seregi László zseniális koreográfiája. "Olyasmit tudott, amit se előtte, se utána senki, ő a színházi szakmának páratlan zsenije volt" - mondta.
 
A rendező szerint a Madách Színháztól, amely akkor prózai színház volt, senki nem várta, hogy ezt a szakmailag máig az egyik legnehezebb musicalt ilyen színvonalon adja elő. A társulat, a prózai színészekként ismert művészek sokszorosan fölülmúlták önmagukat - hangsúlyozta.

 Az eredeti szereposztásban többek között Haumann Péter, Almási Éva, Cseke Péter, Gyabronka József, Hűvösvölgyi Ildikó, Bencze Ilona, Kiss Mari, Szerednyey Béla játszott a darabban.
 
Andrew Lloyd Webber T. S. Eliot angol költő Macskák könyve című versciklusát zenésítette meg. Szirtes Tamás Webber zsenijéről beszélt, mint fogalmazott, a Macskák a musical-irodalom egyik legzseniálisabb alkotása. A darab alapgondolata is nagyszerű, ahogy a különös, szürreális irodalmi értékű versekből színházi látványt produkál - tette hozzá.
 
Az eredeti alkotócsapatból kiemelte Romhányi József nevét, aki játékos és bravúros verstechnikáiról, rímeiről ismert és aki meghaladhatatlan fordítást készített.

 Szirtes Tamás szólt arról is, hogy a sikerhez a színház akkori igazgatójának, Ádám Ottónak a jövőbe látása is kellett, amikor a Macskákat műsorra tűzte.
 
Az előadás a Madách Színház és a Magyar Állami Operaház együttműködésében valósult meg. A magyar színházi gyakorlatban páratlanul hosszú próbaperiódus, hat hónap munka után mutatták be. Seregi László hathónapos felkészítést és próbát tartott a társulatnak. "Hallatlan sűrű időszak volt: a tanulás, a gyakorlás, az újjal való megismerkedés időszaka" - idézte fel a rendező.
 
A 31 év alatt, amióta a darab műsoron van, már több szereplőcsere zajlott le. Egy ilyen hosszan műsoron lévő darabnál, amely ilyen hatalmas fizikai igénybevételt jelent a játszók számára, időről időre meg kell ezt tenni - mondta.
 
A tavalyi 30 éves jubileumon egy fiatal csapat lépett be az előadásba, amelyben a régi szereplők továbbra is játszanak, de fokozatosan adják át szerepeiket, például az 1400. előadáson is néhány szereplő utoljára lép fel a darabban, búcsúzik az előadástól.
 
Szirtes Tamás elmondta: büszke arra, hogy a Madách Színházban sokszor ünnepelhetnek jubileumot, így ennek már kialakult a rituáléja, ezt követik most is. A szerepeket kézről-kézre adják, az előadás egy végtelen staféta, mindenkinek van szólója, és közös élményt is ad az ünnepi produkció.

 A Madách Színház előadása világrekord azt tekintve, hogy milyen hosszú ideje játsszák. "A nézők hallatlanul szeretik, nem tudjuk úgy kitűzni, hogy a nézőtér ne telne meg" - mondta az igazgató, hozzátéve: azt reméli, hogy a darab - amelyet úgy  hirdetnek, hogy "most és mindörökké" - még sokáig műsoron lesz.
 
Az igazgató elmondta: nagyon szoros az együttműködésük Andrew Lloyd Webberrel, és a terveik között több Webber-darab is szerepel.