Az utóbbi öt év legnagyobb vihara közelít Nagy-Britanniához

Az utóbbi évek legnagyobb vihara közelít Nagy-Britanniához. A várható ítéletidő miatt a legnagyobb brit repülőtereken máris jelentős forgalomkorlátozásokat jelentettek be, emellett számos hazai és nemzetközi vasútvonalon is leállítják közlekedést vagy szűkítik a menetrendet.

forrás: MTI - kép: bevezetem.hu
Az előrejelzésekben szereplő vihar valószínűsíthető hatásairól vasárnap tájékoztatták a brit miniszterelnököt.
   
A brit meteorológiai intézet napok óta figyelemmel követi az Atlanti-óceán felől érkező, az Egyesült Államok keleti partvidéke előtt kialakult, rendkívül intenzív alacsony nyomású zónát, amelyet a jet stream, vagyis a magas légköri nagysebességű széláramlás hajtott át az óceánon.
   
A Met Office vasárnap kiadott, rendszeres időközönként frissített figyelmeztetései szerint az orkán hétfőn hajnalban eléri Walest és Anglia déli harmadát, beleértve Londont.
   
Az előrejelzés szerint az érintett országrészben 110-150 kilométeres óránkénti sebességű széllökésekre kell felkészülni. Ez a szélviharok erejét osztályozó Beaufort-skálán már hurrikánerősségűnek számít.
    
Mindezt várhatóan heves esőzések kísérik. A prognózis szerint a vihar hétfő hajnalra és délelőttre várt tetőpontján, hat-kilenc óra alatt 20-40 milliméter csapadék hullhat az érintett térségekben.
   
A délnyugat-északkeleti irányban haladó frontrendszer várhatóan hétfő délutánra hagyja el Nagy-Britanniát az Északi-tenger felé.
   
A legnagyobb brit repülőtér, a London nyugati határában fekvő Heathrow vasárnap este bejelentette: utasította a légikikötőt használó légitársaságokat, hogy hétfőn 6:00 és 22:30 óra között 5-20 százalék közötti mértékben csökkentsék érkező és induló járataik számát.
   
A légikikötő információs rendszere vasárnap este még nem jelezte részletesen lebontva, hogy másnap mely légitársaságok mely járatai nem közlekednek majd; a repülőtér arra kéri az utasokat, hogy légitársaságuknál érdeklődjenek.
   
Heathrow és Budapest között a British Airways légitársaság közlekedtet napi három járatpárt.
   
A második legnagyobb brit repülőtér, a szintén Londont kiszolgáló Gatwick ugyancsak fennakadások lehetőségére hívta fel a figyelmet, és ez a légikikötő is azt kérte, hogy az utasok indulás előtt mindenképpen érdeklődjenek légitársaságuknál.
   
Gatwickről az easyJet brit légitársaság járatai közlekednek Budapestre.
   
A Gatwick vasárnap este közölte azt is, hogy a repülőteret London belvárosával összekötő közvetlen vonatjárat, a Gatwick Express hétfő reggel 9 óra előtt nem indítja el szerelvényeit, és utána is módosított menetrend valószínű. Ugyanez vonatkozik a Southern vasúttársaság szintén Gatwick és London között közlekedő, de több helyen megálló - így valamivel olcsóbb - járataira.
   
A Londont Brüsszellel és Párizzsal, illetve több köztes célállomással összekötő, óránként 300 kilométeres sebességgel közlekedő Eurostar szuperexpresszek sem indulnak el hétfő reggel 7 óra előtt, és a cég közlése szerint utána is jelentős késések várhatók a pálya brit szakaszán elrendelt sebességkorlátozás miatt.
   
Dél-Anglia és Wales több kikötőjében töröltek számos vasárnap esti és hétfői kompjáratot is.
   
David Cameron brit miniszterelnököt a meteorológiai intézet és a sürgősségi szolgálatok szakértői vasárnap videokonferencián tájékoztatták a vihar miatt várható széleskörű fennakadásokról. A Downing Street tájékoztatása szerint ugyanakkor a szolgálatok biztosították a kormányfőt arról is, hogy készen vannak a tervek e fennakadások minimalizálására.
   
A brit meteorológia nem vár olyan mértékű pusztítást, amilyent az utóbbi három évszázad legnagyobb nagy-britanniai szélvihara okozott.
   
Az azóta is csak Nagy Viharnak nevezett természeti csapás 1987. október 16-ának hajnalán tört be Nagy-Britanniába az Atlanti-óceánról, 180-200 kilométeres széllökésekkel. Abban a viharban 18-an meghaltak, 15 millió fa kidőlt, és több százezer ház tetejét szakította le az orkán.
   
A 26 évvel ezelőtti időjárási katasztrófa - amelyhez mérhető 1703 óta nem sújtotta Angliát - egymilliárd font (mai árfolyamon több mint 340 milliárd forint) kárt okozott, és egyes térségekben, amelyeket azelőtt sűrű erdőségek borítottak, azóta is széles tisztások jelzik maradandó nyomait.