Birkózó-vb - Az új szabályok a magyaroknak kedveznek

A magyar csapat valamennyi tagja, így a legfőbb éremesélyesek is jó hangulatban és komoly várakozásokkal készülnek a hétfőn kezdődő budapesti birkózó-világbajnokságra, amelyen az új szabályok nekik kedveznek.

forrás: MTI - kép: xlsport.hu
"Kifejezetten jó kedvem van mostanában, úgy érzem, a csapattal mindent megtettünk a sikeres szereplésért, s ugyan nem akarok nagy ígéreteket tenni, de nagyon magabiztosan várjuk a versenyt" - mondta az olimpiai ezüstérmes, Európa-bajnok Lőrincz Tamás, aki egyértelműen a hazai válogatott legnagyobb favoritja.
    
A vb utolsó napján, jövő vasárnap szőnyegre lépő ceglédi sportoló már a márciusi Európa-bajnokságon is nagyon örült a megváltozott bírói felfogásnak, amely segítette a támadószellemű birkózást, az azóta bevezetett új szabályok pedig kifejezetten tetszenek neki.
    
"Nekem ez nagyon jól jött, s úgy látom, hogy a meccsek sokkal élvezetesebbek mint korábban. Óriási iramot kell menni, éppen ezért egy-egy versenyző szinte összeesik a fáradtságtól a meccs végére" - mondta Lőrincz a kétszer három perces szakaszokból álló mérkőzésekről, melyek során a pontok összeadódnak.
    
A mérkőzésvezetők feladata, hogy büntessék a passzivitást, így viszonylag gyorsan jönnek az intések, és a leléptetések sem ritkák. Változott némileg a pontozás is, a levitelért egy helyett már két pontot osztanak, s hét szerzett pont után véget ér a csata.
    
"Nagyon gyorsan le lehet zárni egy meccset, ami külön motiváció. A versenyző korábban, ha az első menetben három pontért dobott, visszavett, mert akkor is jött a következő, ha csinált még egy-két akciót" - magyarázta Lőrincz, aki Eb-győzelme után a nyári versenyeken is sorra nyerte meccseit.
    
Dicsérte a szabályváltozásokat testvére, Viktor is, aki a felkészülésnek még úgy vágott neki, hogy Bácsi Péter indul majd 84 kg-ban, ám nyáron legyőzte az azóta megsérült legnagyobb hazai riválisát, s helyet követelt magának a csapatban.
    
"Nagyon fekszik nekem az új rendszer, ez például a lengyelországi nemzetközi versenyen is kijött, amelyen nagyon erős mezőnyben tudtam nyerni" - nyilatkozta Lőrincz Viktor. "Nagyon várom már a versenyt, egyértelműen az éremszerzés a célom."
    
Magyarország legutóbbi világbajnoka, a 2009-ben aranyérmes Kiss Balázs (96 kg) szintén csatlakozott az új szabályokat méltatók "kórusához", s bízik benne, hogy hosszú idő után megint kiugróan tud szerepelni.
    
"Én is nagyon örülök a változtatásnak. Mindig is abban voltam jó, hogy nagy iramot mentem, s most a kétszer három percben ki tudom használni az erősségeimet. Megyek, darálok, s olyan nincs, hogy valaki jobban bírja nálam erővel" - mondta Kiss, aki szintén nyerni tudott augusztusban Lengyelországban, többek között orosz versenyzőket legyőzve, fogadkozni mégsem akart. "Amikor hangzatos nyilatkozatokat tettem, mindig megégettem magam, most nem akarok így járni, de természetesen bízom magamban."
    
Deák Bárdos Mihály (120 kg) 1997-ben már világbajnoki ezüstérmet szerzett és a 2005-ös budapesti vb-n is második volt, ám még mindig kirobbanthatatlan a válogatottból, s a mostani világbajnokságon is komoly céljai vannak.
    
"Úgy érzem, összejöhet a dobogó, mert az új szabályok nekem kedveznek. Engem annak idején birkózni tanítottak, s most végre újra lehet birkózni" - nyilatkozta a 38 éves diósgyőri nehézsúlyú, aki még mindig nem gondolkodik a visszavonuláson. "Azt csinálom, amit szeretek, s ennél nem kell több. Az biztos, hogy hazai közönség előtt ez lesz az utolsó világbajnokságom, a többit majd meglátjuk."
    
A szabadfogás első számú éremvárományosa, Hatos Gábor (74 kg) három Európa-bajnoki, s egy-egy világbajnoki és olimpiai bronzérem után idén márciusban először döntőbe került egy világversenyen. Az Eb-ezüst után pedig egyértelműen ugyanez a célja Budapesten is.
   
"Döntőben akarok birkózni, s akár a legfényesebb érmet is megszerezhetem" - nyilatkozott magabiztosan a szombathelyi birkózó, aki a felkészülést nem úszta meg egy kisebb könyöksérülés nélkül, ám mint mondta, ez nem zavarja, s nem lesz akadálya a jó szereplésnek.
    
Ligeti Dániel (120 kg) két éve robbant be a nemzetközi élmezőnybe, s 2011-ben bronz-, tavaly pedig ezüstérmes lett az Eb-n. Az olimpián nem jött ki neki a lépés és az idei Eb-n - többek között hasmenéssel küzdve, legyengülten - elért ötödik helye után is csalódott volt, most pedig óvatosan nyilatkozott.
    
"Talán még sohasem dolgoztam ennyit, úgy érzem, jó erőben vagyok, de sajnos az utóbbi időben egyszer a vállam reccsent meg, egyszer a bordám, így nem tudtam annyit birkózni, amennyit szerettem volna. Azért szeretnék jól szerepelni itthon és van is rá esélyem" - mondta a szintén szombathelyi birkózó.
    
A Papp László Sportarénában hétfőn a szabadfogásúak 55, 66 és 96 kg-os kategóriájának küzdelmeivel kezdődik a vb, melyen Ligeti kedden, Hatos szerdán birkózik, a nők szerdán, a kötöttfogásúak pedig először pénteken lesznek érdekeltek.