John Fithian, az amerikai Mozitulajdonosok Országos Szövetségének elnöke már két éve megjósolta, hogy az amerikai filmforgalmazásban az átállás celluloidról digitális formátumra 2013 vége előtt megtörténhet - emlékeztetett a The Hollywood Reporter online kiadása. Fithian akkor arra is felhívta a mozisok figyelmét, hogy a 20th Century Fox két éven belül meg akarja szüntetni a kópiás filmforgalmazást az Egyesült Államokban. "Senki sem építhet többé a filmkópiák forgalmazására" - jelentette ki.
2012 végére a világ filmvásznainak 75 százaléka, azaz 90 ezer moziterem tért át a digitális formátumra - mondta el Las Vegasban Michael Karagosian, a digitális mozis technológiával foglalkozó MKPE Consulting elnöke. Hozzátette: az észak-amerikai vetítők 85 százaléka már digitális, Európában pedig 67 százalék működik az új technológiával.
A filmstúdiók örülnek a váltásnak, mivel jóval olcsóbb a digitális filmterjesztés, mint a kópiák szállítása országszerte. A mozisok eleinte aggódtak az átállás költségei miatt, de kiderült, hogy a virtuális kópiák kisebb költségei segítenek a felmerült kiadások fedezésében.
Amikor manapság egy stúdió Amerika-szerte forgalmazni kezd egy filmet, 2000-2500 moziban mutatja be, de ebből már csak mintegy háromszázba kell kópiát küldenie - ismertette Claude Gagnon, a Technicolor Creative Services elnöke.
A filmszalag veszélyeztetett fajjá vált - fogalmazott a THR.com felidézve, hogy a Fujifilm márciusban szállította le az utolsó filmszalagot, a csődvédelem után éledező Kodak pedig korábbi kapacitásának csupán 10-15 százalékával dolgozik.
Latin-Amerikában nem számítanak a digitális moziforradalom gyors előretörésére: egyelőre a vetítők 49 százaléka digitalizált. Ausztráliában viszont a Deluxe bezárta a kópiamásolóit.
Akadnak, akik viszont arra számítanak, hogy a digitális trend piaci rést nyithat, és Nagy-Britanniában ezt ki is akarják használni. A Deluxe tulajdonában lévő Company 3 és az iDailies londoni filmlaboratórium olyan megállapodásra jutott, amely támogatja a jelenleg 35 milliméteres filmre forgatott produkciókat vagy előkészítésüket az Egyesült Királyságban, köztük Kenneth Branagh-nak a Disney számára forgó Hamupipőke-adaptációját.
A kezdeményezés kitűnő hír annak a Ken Loach, Stephen Frears, Paul Greengrass és más neves filmesek alkotta brit rendezői csoportnak, amely azért lobbizott a Deluxe-nál, a Technicolornál és a nagy filmstúdióknál, köztük a Warnernél, hogy továbbra is tartsák fent a 35 milliméteres filmek feldolgozását a hazai pályán.
Sok filmkészítő még nem kész a digitális forgatásra való átállásra. A Technicolor elnöke úgy számolja: a jelenleg forgó produkciók 75 százaléka digitális. Ugyanakkor a legjobb film Oscarjára jelölt kilenc alkotás közül hat készült hagyományos technikával, filmszalagra.
A filmarchívumokban dolgozók is ragaszkodnak a celluloidhoz. Leginkább azért, mert mint hangsúlyozzák: ez az egyetlen médium, amiről biztosan tudni lehet, hogy legalább száz évig fennmarad.
Meglehet, hogy a filmszalag hamarosan kimegy a divatból - foglalta össze a csütörtökön záruló CinemaConon elhangzottakat a THR.com -, de a celluloid-hívők valószínűleg nem adják be a derekukat harc nélkül.
http://www.hollywoodreporter.com/behind-screen/cinemacon-end-film-distribution-north-439998
forrás: MTI