A helyszínen megállapítást nyert, hogy Bugyi lakott területén a Kossuth Lajos út 58. szám előtti kapubejáróról a Kossuth Lajos útra hajtott ki egy helyi lakos az általa hajtott kerékpárral, amikor figyelmen kívül hagyta a Kossuth Lajos úton Dabas felé közlekedő motorkerékpárost, akivel összeütköztek. A baleset során a kerékpárt hajtó személy – az elsődleges orvosi vélemény alapján – 8 napon belül gyógyuló könnyű sérüléseket szenvedett, akit az OMSZ a Heim Pál Kórházba szállított.
Sokan nem tudják, de hőségben sokkal kockázatosabb közlekedni. A szokatlanul nagy melegről köztudott, hogy szerepet játszik a balesetek bekövetkezésében.
A napokig tartó hőség mindenkit megvisel, fiatalokat, időseket, egészségeseket és betegeket egyaránt. A kánikulai forróság még a frontokra kevésbé érzékeny emberek szervezetét is megterheli, természetesen egyénenként eltérő mértékben. Miután a hőséghez az egyének eltérően alkalmazkodnak, önmagában ez is komoly veszélyt jelenthet a közlekedésben.
A járművezetők a hőségben általában kevésbé tudnak koncentrálni, a megszokottnál figyelmetlenebbek és sajnos sok esetben türelmetlenebbek, hajlamosabbak az agresszív és durva szabályszegésekre. Gyakori jelenség tehát a lobbanékonyság, a kiszámíthatatlan, szeszélyes magatartás.
A közvetett hatások között figyelembe kell vennünk, hogy a légkondicionáló készülékkel nem rendelkező gépkocsik vezetői nyitott ablakokkal és a sebesség fokozásával próbálnak a hőség ellen ”védekezni”. Ez szintén fokozza a balesetveszélyt.
A gyalogosokról ugyancsak elmondható a figyelmetlen, bágyadt közlekedés. Ilyenkor kevésbé néznek körül az úttestre lépést megelőzően. A tartós melegben a közlekedés résztvevői között is jelentősen megnő a rosszullétek száma. Pl. a szív- és érrendszeri alapbetegséggel élők esetében a növekvő környezeti hőmérséklet esetében fokozódnak a tünetek, gyakrabban fordul elő a vérnyomás hirtelen ’kiugrása’, esetleg szívelégtelenség. A tartós nagy melegnek sajátos hatása lehet az idegrendszerre és a lelkiállapotra is. A hőség gyengíti a szellemi erőkifejtést, egyeseknél tompaságot, közönyösséget, másoknál pedig fokozódó ingerlékenységet, robbanékonyságot vált ki.
A közlekedők eltérő időjárás-érzékenysége nagy szerepet játszik a konfliktushelyzetek kezelésében, a balesetek kialakulásában. Sokaknál fokozottan jelentkezik a koncentráció hiánya, s ez a reakcióidő növekedésében is mérhető. A reflexek tompulnak, a mozdulatok kapkodóvá válnak, s megnő a hibalehetőség.
Ne feledjék: a balesetek megelőzhetők!
A legjobb prevenció minden esetben a közlekedési szabályok betartása, de emellett a ’mentális felkészülés’, a gyakorlat, a megváltozott időjárási viszonyokhoz való alkalmazkodás is fontos.
Aki nehezen viseli a meleget, ebben az időszakban lehetőleg ne vezessen. Ha feltétlenül szükséges elindulnunk, akkor vezessünk kipihenten és gyakrabban álljunk meg pihenni, felfrissülni. Fogyasszunk kellő mennyiségű folyadékot és mindig legyen hűtött ásványvíz, vagy üdítőital a gépkocsiban! Legyünk türelmesek, vezessünk kissé lassabban, tartsunk nagyobb követési távolságot.
A napon álló gépkocsit indulás előtt szellőztessük ki, menet közben használjunk légkondicionálót, vagy gondoskodjunk a levegőcseréről, a friss levegő utánpótlásáról!
Az időjárási előrejelzések alapján a következő napokban ismét fokozódik a hőség, ezért kérjük Önöket, hogy a fenti ajánlásokat fokozottan tartsák be.
forrás: dabasregio.hu