Filled Under: ,

Szabálytalan a Red Bull versenygépe

Az FIA hivatalos közleményében erősítette meg, hogy a Red Bull Racing versenygépének padlólemeze szabálytalan, azonban a csapatnak nem kell attól félnie, hogy törlik eredményeiket.




A legutóbb megrendezésre került Monacói Nagydíj hétvégéjén kirobbant szabályértelmezési vita, miszerint a Red Bull Renault RB8-as padlólemezén a hátsó kerék előtt lévő nyílások vajon teljes mértékben megfelelnek-e a Forma-1 technikai direktíváinak, mára tisztázódott. Az FIA pénteki egyeztetését követően megszületett a döntés, mely szerint az energiaitalosok támogatását élvező csapat által készített padlólemez szabálytalan.


A Mark Webber győzelmével végződött monte-carlói futamot követően özönlötték el azon hírek a világsajtót, amelyek arról számoltak be, hogy néhány csapat, köztük a McLaren és a Ferrari is kétségbe vonta a Red Bull Renault RB8-as padlólemezének legalitását. A kétkedők egészen pontosan az RB8-as hátsó kerekei előtt kialakított nyílásokkal kapcsolatban fejezték ki ellenérzésüket, amelyet jeleztek a Nemzetközi Automobil Szövetség számára is.


A hátsó kerekek előtt lévő, a versenyautó szimmetriatengelyére merőlegesen kialakított nyílások szerepe nem más, mint az oldaldoboz befelé szűkülő keresztmetszete révén a padlólemez felett kialakuló extra légcsatorna által szállított levegő egy része a szóban forgó réseken keresztül beáramoljon a kerék és a diffúzor közé, amelynek sebessége a nyílás keskeny kialakításának köszönhetően felgyorsul. Ezáltal egyrészt a kerék körül kialakuló turbulens légáramlatok negatív hatását lehet csökkenteni, javítva ezzel a versenyautó hátsó egyensúlyát, másrészt pedig növelni lehet a diffúzor alatt elhaladó légáramlatok aerodinamikai hatékonyságát, az autó hátsó részét érintő nagyobb leszorító erő és ezáltal nagyobb aerodinamikai stabilitás reményében.


A monacói történéseket követő egyeztetések során egyértelművé vált az FIA számára, hogy a Red Bull Racing alakulat félreértelmezte a padlólemez kialakítására vonatkozó technikai szabályzat ide vonatkozó cikkelyét. A tárgyaláson Christian Hornerék végül elmondták, hogy az ő olvasatuk alapján nem volt egészen egyértelmű, hogy teljesen körbezárt nyílásokat nem lehet kialakítani a versenyautó azon alkatrészein, amelyek a referencia-, és az úgynevezett lépcsős síkon, valamint az ezek között átvezető részeken találhatóak, valamint a pilótafülke nyílásának hátsó falától mért 450mm-es távolságtól az előzőekben említett felületeken. A csapat tehát ebből a megfontolásból gondolta úgy, hogy az általuk megtervezett nyílások a hátsó kerekek előtt kialakíthatóak.


Az FIA a Red Bull Racing álláspontjának megismerését követően azonban úgy reagált, hogy nem fogadja azt el, vagyis nem engedélyezi az érintett területen a teljesen zárt kialakítású nyílások alkalmazását a jövőben.


A Red Bull Racing alakulat számára tehát adott a feladat, és a soron következő versenyig, a Kanadai Nagydíjig rendelkezésükre álló egyhetes időszakban át kell alakítani az RB8-as padlólemezét immáron az egyértelműsített szabályoknak megfelelően. A Nemzetközi Automobil Szövetség határozatának értelmében a csapatnak vagy egy teljesen új kivitelű padlólemezt kell legyártania, vagy a rivális alakulatok által alkalmazott megoldáshoz hasonló konstrukciót kell kialakítaniuk. De ami talán a legkézenfekvőbb, és egyben a legegyszerűbb megoldás lenne, hogy az RB8-as padlólemezén lévő jelenlegi, zárt éllel rendelkező nyílás és a padlólemez külső éle közötti, nagyjából 50mm-es részt összenyitják (lásd a bejegyzéshez mellékelt fotó jobb oldalán lévő illusztráción), és az így kialakított hasítékkal a Sauber Ferrari C31-es autón lévő megoldást örökítenék át Vettel és Webber négykerekűjére.


A feladat tehát adott a Red Bull Racing mérnökei számára, miközben az FIA döntése értelmében a csapatvezetésnek nem kell aggódnia azért, hogy az alakulat eddigi eredményeit érintően további szankciók következnének.


Forrás: f1vilag.hu