Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója szerint a BKK jogszerűen folytatta le a trolibuszok vásárlására kiírt közbeszerzési eljárást; a BKK érthetetlennek és szakszerűtlennek tartja a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) döntését.
A BKK a 24 új alacsonypadlós trolibusz vásárlására kiírt közbeszerzési eljárást jogszerűen, minden eljárási szabályt betartva folytatta le, a tender az uniós minőségbiztosító szervek szabályossági tanúsítványával rendelkezik - írta a BKK vezérigazgatója az MTI-hez szombaton eljuttatott közleményében.
Közölte: a BKK mindent megtesz annak érdekében, hogy az uniós források elvesztését elkerülhesse, ezért kérte a KDB-t döntése visszavonására, illetve, ha ez nem történik meg, a határozat bírósági felülvizsgálatát is kezdeményezni fogja.
Vitézy Dávid a közleményben kifejtette, hogy a KDB a tendert a Skoda beadványára semmisítette meg, holott ez a cég nem is adott be ajánlatot. A KDB a döntését egyetlen körülményre alapozta, szakmai megítélésük szerint ugyanis a trolibuszokra ajánlatokat nem csak akkumulátoros, hanem dízelmotoros önmeghajtással is el kellett volna fogadnia a BKK-nak.
A BKK vezetője szerint az akkumulátoros önjárásra vonatkozó elvárást az indokolta, hogy a BKK tervez olyan hálózatbővítéseket, ahol egyes szakaszokon felsővezeték nélkül közlekednének a trolibuszok. Ezek a szakaszok általában a történelmi városmagban - például az V. kerületi megújult Kossuth tér térségében - helyezkednek el, ezért dízelmotoros önjárás nem, csak elektromos megoldás volt elfogadható a BKK számára. Hozzátette, hogy az önjárási képességet az erre alkalmas trolibuszok ma is alkalmazzák, például a XIII. kerületben, egy felsővezeték nélküli szakaszon jár a 79-es troli menetrendszerűen.
Kifejtette, hogy Budapesten és számos európai nagyvárosban is károsanyag-kibocsátás nélküli modern, akkumulátoros önmeghajtású trolibuszok közlekednek és a BKK több ajánlatot is kapott ilyen megoldásra, tehát a verseny biztosított volt.
A BKK jogi álláspontja és külső közbeszerzési szakértőik véleménye szerint a döntőbizottság nem járt el kellő körültekintéssel és nem is hatáskörébe tartozó műszaki kérdésben foglalt állást. A KDB tárgyalás nélkül úgy hozta meg döntését, hogy a BKK számára nem biztosított teljes körű esélyegyenlőséget az eljárás időszaka alatt. Az előírásokkal ellentétben a Skoda beadványát a BKK időben nem kapta meg, csak egyhétnyi késéssel, a határozat kiadása előtt pár órával érkezett meg hozzájuk, így a döntés meghozatala előtt a BKK nem tudott a fenti érvekkel reagálni rá - áll a BKK vezetőjének közleményében.
Vitézy Dávid szerint Horváth Csaba szocialista frakcióvezető számos valótlan állítást fogalmazott meg ebben az ügyben. Közölte: 2010 óta a BKK több mint 100 milliárd forint értékű új, európai uniós forrásból megvalósuló közlekedésfejlesztési projektre kötött támogatási szerződést és folytatott le közbeszerzési eljárásokat.
Az MSZP fővárosi frakcióvezetője az MTI-hez szombaton eljuttatott közleményében azt írta: a "fideszes dilettantizmus" most 3,4 milliárd forinttól és 24 új trolibusztól fosztotta meg a fővárosiakat. A politikus úgy fogalmazott, "Budapest már-már rutinszerűen bukja el uniós támogatások milliárdjait a városvezetés és a BKK vezetésének teljes alkalmatlansága miatt". Az MSZP felszólította Tarlós István főpolgármestert, hogy azonnali hatállyal menessze Vitézy Dávidot.
A Főpolgármesteri Hivatal szombati közleménye szerint Tarlós István főpolgármester a járműtenderek ügyében belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött. Azt írják: "meg kell vizsgálni a BKK-vezetés szerepét a járműtenderek lebonyolításában".
forrás: MTI