Az FIM (Nemzetközi Motoros Szövetség) első emberei több, a gyorsasági motoros világbajnokság jövőjét nagyban meghatározó szabályváltoztatást is bejelentettek, valamint ismertették a királykategória immáron hivatalos nevezési listáját.
Ez a névsor jóformán megegyezik a korábbi értekezletet követően nyilvánosságra hozottal, igaz eltűnt róla az egyetlen „üres rublika”. Az Idoaracing vezetői ugyanis hivatalosan is bejelentették, hogy a százhuszonötösök között korábban több futamgyőzelmet is szerző Lukas Pesek irányíthatja majd az istálló második számú versenygépét. A fent említett szabályváltoztatások közül egyértelműen a büntetőpontok bevezetése tűnik a legfontosabbnak, ami természetesen a „rosszfiúk” magatartását hivatott rendezettebbé varázsolni. A szisztéma alapját a különféle vétségek (lökdösődés, feltartás, kilökés, stb) okán kiosztásra kerülő büntetőpontok képezik, melyek egytől tízig adhatóak a szabálytalankodóaknak, akik egész évben gyűjtögethetik őket, igaz a tízedik megszerzését követően lenullázódik az „ellenőrzőben szereplő megrovások száma”, ahogyan a szezon végén is elvesznek az addig szerzett büntetőpontok.
A pontok egyébként (ahogyan azt már említettük) egész évben „gyűjthetőek” lesznek és egy adott érték elérésekor valós büntetéssé válnak, négy után ugyanis a szabálytalankodónak a rajtrács végéről, hét esetén pedig a bokszutcából kell indulnia, míg tíz büntetőpont után kizárásra kerül a következő megmérettetésről. A sokak által unalmasnak tartott egyórás időmérő rendszer módosítását már korábban bejelentették a sorozat vezetői, akik a Formula-1-éhez hasonló osztott kvalifikációt vezetnek be a kétkerekűek mezőnyében. Az új rendszer értelmében a három szabadedzésen elért időeredményeket összesítik, és az így létrejövő lista első tíz helyezettjét a szombati második időmérőn (tizenöt perc) futtatják, míg a tízen kívül végzett motorosokat az első kvalifikáción indítják (szintén tizenöt perc), ahonnan ketten (érelemszerűen a két leggyorsabb) még feljebb juthatnak, így a második kvalifikáción összesen tizenketten indulnak, és döntik el az első tizenkét rajthely sorsát. Az első tizenöt perc eredményei természetesen a tizenharmadik rajthelytől lefelé döntenek majd a sorrendről. Ennek értelmében a vezetőség visszaállította a 107%-os szabályt, sőt az időmérőn való részvételt is a limitidő megfutásához kötötte. Mindemellett az FIM a Ducati tesztversenyzőjének Michele Pirrónak három (Jerez, Mugello, Misano) a német superbike bajnokság győztesének, Martin Bauernek pedig egy szabadkártyás (Brno) indulást engedélyezett a 2013-as évadban.
A királykategória nevezési listája
*
|
Motoros
|
Nemzetség
|
Csapat
|
Gyártó
|
4
|
Andrea Dovizioso
|
Olasz
|
Ducati Team
|
Ducati
|
69
|
Nicky Hayden
|
Amerikai
|
Ducati Team
|
Ducati
|
5
|
Colin Edwards
|
Amerikai
|
NGM Mobile Forward Racing
|
FTR Kawasaki **
|
71
|
Claudio Corti
|
Olasz
|
NGM Mobile Forward Racing
|
FTR Kawasaki **
|
6
|
Stefan Bradl
|
Német
|
LCR Honda
|
Honda
|
7
|
Hiroshi Aoyama
|
Japán
|
Avintia Blusens
|
FTR **
|
8
|
Hector Barbera
|
Spanyol
|
Avintia Blusens
|
FTR **
|
9
|
Danilo Petrucci
|
Olasz
|
Came Iodaracing Project
|
Ioda Suter **
|
52
|
Lukas Pesek
|
Cseh
|
Came Iodaracing Project
|
Ioda Suter **
|
11
|
Ben Spies
|
Amerikai
|
Pramac Racing Team
|
Ducati
|
29
|
Andrea Iannone
|
Olasz
|
Pramac Racing Team
|
Ducati
|
14
|
Randy de Puniet
|
Francia
|
Power Electronics Aspar
|
ART **
|
41
|
Aleix Espargaro
|
Spanyol
|
Power Electronics Aspar
|
ART **
|
17
|
Karel Abraham
|
Cseh
|
Cardion AB Motoracing
|
ART **
|
19
|
Alvaro Bautista
|
Spanyol
|
Go & Fun Honda Gresini
|
Honda
|
67
|
Bryan Staring
|
Ausztrál
|
Go & Fun Honda Gresini
|
FTR Honda **
|
26
|
Dani Pedrosa
|
Spanyol
|
Repsol Honda Team
|
Honda
|
93
|
Marc Marquez
|
Spanyol
|
Repsol Honda Team
|
Honda
|
33
|
Michael Laverty
|
Brit
|
Paul Bird Motorsport
|
PBM **
|
68
|
Yonny Hernandez
|
Kolumbiai
|
Paul Bird Motorsport
|
ART **
|
35
|
Cal Crutchlow
|
Brit
|
Monster Yamaha Tech 3
|
Yamaha
|
38
|
Bradley Smith
|
Brit
|
Monster Yamaha Tech 3
|
Yamaha
|
46
|
Valentino Rossi
|
Olasz
|
Yamaha Factory Racing
|
Yamaha
|
99
|
Jorge Lorenzo
|
Spanyol
|
Yamaha Factory Racing
|
Yamaha
|
Az időmérés felépítése 2013-tól:
Péntek
|
Szombat
|
Első szabadedzés - 45 perc (változatlan, ám az idők döntenek az időmérőn való indulásról)
|
Harmadik szabadedzés - 45 perc (változatlan, ám az idők döntenek az időmérőn való indulásról)
|
Második szabadedzés - 45 perc (változatlan, ám az idők döntenek az időmérőn való indulásról)
|
Negyedik szabadedzés - 30 perc (az eredmények nem számítanak az időmérés szempontjából)
|
|
Első időmérő - 15 perc (a tízediknél gyengébb helyen végzők szállnak harcba, ketten közülük továbblépnek a második kvalifikációba )
|
Második időmérő - 15 perc (az első tizenkét versenyző száll harcba a rajtpozíciókért)
|
A büntetőpontok és azok „értéke”:
Pont
|
Szankció
|
Négy
|
Az érintett motorosnak a következő versenyen a rajtrács végéről kell indulnia.
|
Hét
|
Az érintett motorosnak a következő versenyen a bokszutcából végéről kell indulnia.
|
Tíz
|
Az érintett motorosnak ki kell hagynia a soron következő megmérettetést.
|
forrás: Motorsportal.hu